• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Va har vi för egenskaper, typ, fobier, tvångstankar, maniska beteenden osv...

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hoppas ni fattar vad jag menar, satt här och tänkte lite på hur jag själv är som person. Kunde kanske bli kul och se hur vi är som personer, vi är ju redan som en stor familj här, så det kan inte vara så svårt att dela med sig med något som kanske inte alla redan vet. Vi sätter väl inget antal, hur många egenskaper man måste dela med sig, man väljer själv hur många man skriver upp.

Jag börjar.

1. Jag är inget stort Fan av vintern, blir mest deprimerad av skiten. För jag kan inte ha snö och is på min bil, har jag det måste jag ta bort allt, hur lite eller hur mycket det än är, så den är helt ren från snö och is. Antingen gör man det själv med varmt vatten och en hink, eller så åker man till en biltvätt.

2. Jag kan inte vara utan klocka mer än dom sekunderna det tar att byta till ny klocka. Är jag det så blir jag stressad och får ordentliga koncentrationssvårigheter.

3. Jag kan inte skita på utedass, är så jävla äckligt. Men andra ord så har jag svårt att vara på ställen som inte har rinnande vatten. Även svårt att äta mat, då man inte vet hur folk sköter sin hygien med att tvätta händerna osv.

4. Kan inte ligga sked, pust, blir för varmt så jag svettas som faen, så gud förbjude detta tilltag.

5. Är sjukligt rädd för ormar och hajar, fast ormar är nog den värsta fobin jag har, har dock lärt mig att se dom på TV iaf. När jag var yngre så var jag rädd och bada där det kunde finnas gäddor.

6. Har svårt att lämna saker ogjorda, kommer jag på något jag skall göra sent på kvällen vid 22.00 tiden, så kan jag inte vänta till dagen därpå, jag måste börja med det, tyvärr så kan det bli sent i säng då jag har svårt att lämna det oklart.

7. Måste alltid pinka precis innan jag lägger mig för att sova för annars har jag svårt att somna, har gjort det så länge jag kan minnas.

8. Har precis slutat med att borsta tänderna i 10 minuter detta höll jag nog på med i 30 år eller mer, pga detta så har jag borstat bort all emalj, nu borstar jag dom bara i 4 min då jag börjat använda eltandborste.

9. Är sjukligt morgonpigg, sällan eller jag kan nog säga nästan aldrig, att larmet ringer medans jag ligger och sover. Oftast har jag vaknat 5-10 minuter innan, fast ibland så har det faktiskt hänt, kors i taket.

10. Är sjukligt noggrann/petig med saker jag ger mig in i, hantverk, jobb etc. Blir det inte bra/perfekt så kan jag börja om fast det förmodligen är bättre än OK.

11. Envis som en Åsna, är jag ute i skogen för att plocka bär eller svamp så ger jag mig inte förrän jag är nöjd, Los Tantos kan ha tröttnat 5-6 timmar innan, så oftas när vi åker ut i skog och mark så åker vi i två bilar så hon kan åka hem när hon känner sig klar. Lika dant med fiske, kan vara ute hur lång tid som helst, att vara fiskfitta är inget man vill vara. Spelar jag något TV-spel, och jag spelar på en svårighetsgrad som jag inte har spelat innan, så ger jag mig inte förrän jag vunnit matchen eller klarat av banan, ibland kan klocka vara mycket innan jag lyckats.

12. Är besatt av fullset och tillbehör när jag skall köpa en klocka.

Finns säkert fler egenskaper jag har, både bra och dåliga, men det va dessa jag kom på just nu iaf.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Manisk spindelfobi, jag bryr mig inte hur löjligt det är

Morgontrött utav helvete

Jag antar att folk som inte gillar hundar är dumma i huvudet

Kroniskt stressad, jag behöver ett par dagars ledighet för att varva ned. Har faktiskt börjat få fysiska men av detta
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Jag pallar inte när folk suger luft mellan tänderna. Inte så kul när man äter middag ute och så sitter det någon 2 meter bort och gnisslar var 10e sekund för att få bort något mellan tänderna. Blir helt jävla galen :) använd tandpetare för Guds skull människor!!!


Sen har jag en hjärna som hela tiden måste aktiveras. Kan tex inte sitta inne och glo en helg, det går bara inte. En av mina favoritsysslor är att sitta och fika och bara titta på folk, det håller igång hjärnan och motorn :)

Jobbar numera som teknisk förvaltare på ett stort fastighetsbolag, började min bana som tekniker där min förmåga att lösa tekniska problem visade sig snabbt. Jag ser oftast samband och lösningar som andra människor inte tycks se. För mig är det oftast enkelt, har alltid varit så.

Däremot ser jag istället inte det som är uppenbart för någon annan. Jag kan tex missa att söta fröken hemma har färgat håret.....

Jag har uselt sifferminne. Mitt minne funderar fotografiskt. Skriver jag ner siffrorna på papper så är det bilden jag minns, inte siffrorna i sig så att säga. Detta ledde till att jag i skolan skrev rätt svar på frågor för att jag i huvudet hade bilden av sidan i boken där svaret stod. Däremot hade jag ibland ingen aning om innebörden av det jag skrev även om jag visste att det var rätt

:)


Mvh Robin
 

Obeedoobe

Friends of KS
He he, rolig tråd! Håller med dig angående att ligga sked Af Sjodahl. Måste vara svalt när man ska sova!
Tycker inte om att bada i sjöar och hav. Finns så jäkla mycket äckelpeckel som gömmer sig där nere i mörkret. Mardrömmen skulle vara att hamna ute på öppet hav simmandes och bli passerad av en stor färja. Det suger i magen när jag dessa situationer uppstå på film. Skulle heller aldrig få för mig att bada nära bropelare, blä. Har även riktigt dåligt lokalsinne.

Mvh
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Jag hade i många år en burk apelsinmarmelad stående i kylen så jag kunde öva bort de kväljreflexer skiten gav mig vid blotta åsynen.

När jag dricker något taget direkt ur kylen som mjölk eller vatten, är jag tvungen att dricka tolv klunkar. Gör jag inte det måste jag börja om.

Jag har en hel del små märkligheter för mig men inga alltför udda.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Dumdristig och envis. Har jag bestämt mig för att jag ska klara något så står jag i timmar och försöker tills jag klarar det eller att jag måste jobba eller dylikt.
 

Hson

Cartier
2-Faktor
Låste jag dörren ?!? den tanken smyger sig på rätt ofta. När jag var yngre fick jag ibland vända hemmåt igen för att känna på dörren (självklart alltid låst) har dock blivit bättre sen jag satte in ett extralås.

Har också svårt att vänta till dagen efter att göra något jag kommer på sent på kvällen, så sena nätter är inget ovanligt.
 

Mr.Chang

Audemars
Hoppas ni fattar vad jag menar, satt här och tänkte lite på hur jag själv är som person. Kunde kanske bli kul och se hur vi är som personer, vi är ju redan som en stor familj här, så det kan inte vara så svårt att dela med sig med något som kanske inte alla redan vet. Vi sätter väl inget antal, hur många egenskaper man måste dela med sig, man väljer själv hur många man skriver upp.

Jag börjar.

1. Jag är inget stort Fan av vintern, blir mest deprimerad av skiten. För jag kan inte ha snö och is på min bil, har jag det måste jag ta bort allt, hur lite eller hur mycket det än är, så den är helt ren från snö och is. Antingen gör man det själv med varmt vatten och en hink, eller så åker man till en biltvätt.

2. Jag kan inte vara utan klocka mer än dom sekunderna det tar att byta till ny klocka. Är jag det så blir jag stressad och får ordentliga koncentrationssvårigheter.

3. Jag kan inte skita på utedass, är så jävla äckligt. Men andra ord så har jag svårt att vara på ställen som inte har rinnande vatten. Även svårt att äta mat, då man inte vet hur folk sköter sin hygien med att tvätta händerna osv.

4. Kan inte ligga sked, pust, blir för varmt så jag svettas som faen, så gud förbjude detta tilltag.

5. Är sjukligt rädd för ormar och hajar, fast ormar är nog den värsta fobin jag har, har dock lärt mig att se dom på TV iaf. När jag var yngre så var jag rädd och bada där det kunde finnas gäddor.

6. Har svårt att lämna saker ogjorda, kommer jag på något jag skall göra sent på kvällen vid 22.00 tiden, så kan jag inte vänta till dagen därpå, jag måste börja med det, tyvärr så kan det bli sent i säng då jag har svårt att lämna det oklart.

7. Måste alltid pinka precis innan jag lägger mig för att sova för annars har jag svårt att somna, har gjort det så länge jag kan minnas.

8. Har precis slutat med att borsta tänderna i 10 minuter detta höll jag nog på med i 30 år eller mer, pga detta så har jag borstat bort all emalj, nu borstar jag dom bara i 4 min då jag börjat använda eltandborste.

9. Är sjukligt morgonpigg, sällan eller jag kan nog säga nästan aldrig, att larmet ringer medans jag ligger och sover. Oftast har jag vaknat 5-10 minuter innan, fast ibland så har det faktiskt hänt, kors i taket.

10. Är sjukligt noggrann/petig med saker jag ger mig in i, hantverk, jobb etc. Blir det inte bra/perfekt så kan jag börja om fast det förmodligen är bättre än OK.

11. Envis som en Åsna, är jag ute i skogen för att plocka bär eller svamp så ger jag mig inte förrän jag är nöjd, Los Tantos kan ha tröttnat 5-6 timmar innan, så oftas när vi åker ut i skog och mark så åker vi i två bilar så hon kan åka hem när hon känner sig klar. Lika dant med fiske, kan vara ute hur lång tid som helst, att vara fiskfitta är inget man vill vara. Spelar jag något TV-spel, och jag spelar på en svårighetsgrad som jag inte har spelat innan, så ger jag mig inte förrän jag vunnit matchen eller klarat av banan, ibland kan klocka vara mycket innan jag lyckats.

12. Är besatt av fullset och tillbehör när jag skall köpa en klocka.

Finns säkert fler egenskaper jag har, både bra och dåliga, men det va dessa jag kom på just nu iaf.
Du är inte ensam,jag är likadan,dock inga fobier.
Katten brukar komma med ormar och snokar hem ibland.
image.jpg
 

SSL

Audemars
Mår konstigt om jag glömmer ta på klockan när jag ska ut.

Måste spotta 2-3 gånger när jag spottar. Försöker undvika att spotta men ibland måste man helt enkelt, ticksen trycker på för hårt.

Måste skriva upp precis allt som ska hända, blir sjukt nojig annars att jag ska glömma händelsen.

Har svårt för folk som njuter av maten lite väl mycket. Och det visar jag ofta med att bita ihop käkarna har jag fått höra. I tanken vill jag bara ge personen som smaskar en lavett.

Räcker för nu :)
 
Vad som hör hemma här, av mina egenheter, är;

# En dag utan klocka blir inte bra, har en extra klocka liggandes på jobbet. Problemet är att jag har 5 arbetsplatser, men jodå, en klocka ligger och väntar på var arbetsplats.

# Har en irriterande förmåga att ge bort vintageklockor till människor jag tycker om och som jag ser spår av klockintresse hos.
Lite som katten som presenterar mig en vacker nyfångad mus då och då.
Är bara jag som irriterar mig på detta när jag letar efter ett specifikt ur (visst faan, Janne har ju den).

# Kan inte låta bli att dra upp de flest av mina fungerande ur varje dygn. Det blir 50 talet klockor/dygn, Vägg och bordsur inräknat.
Det ger mig ganska stor tillfredsställelse och är ett bra tillfälle att se om något är fel med uren.

# Lite off topic så har jag väldigt mycket utrymme i hjärtat för våra vänner, djuren.
Började ta hand om fågelungar som 8-åring. Vi skaffade då en Dalmatiner som "räddade" alla fågelungar som försökt lämna boet och hamnat på marken. Jag hade som mest 5 ungfåglar att ta hand om. Detta har fortsatt och de senare åren har jag "räddat" ett antal katter från olämpliga miljöer och situationer. Min egen Seiko;
Seiko.jpg
Historien runt katten är följande; 2009 bodde tyska sommarturister i en stuga 1 km från mig. Familjen bestod av mor, far och 2 barn, 5 och 11 år gamla. Vi lärde känna varandra och var växelvis på middag hos varandra.
Familjen hade katten från april till september.
När de skulle åka hem så försökte pappa sparka ihjäl katten. (har jag pressat ur honom)
Detta resulterade i att jag hittade henne i min vedbod i slutet av september. Hon hade vänster bakben avsparkat, var utmärglad, döende och jag plockade av henne 87 fästingar.
Jag gav henne en chans genom att spjälka benet och lät henne bo i min vedbod, ordentligt inpackad i värmande låda med frigolit och en glödlampa. Gav henne mat och lite prat varje dag. Hon läkte ihop skapligt och piggade på sig bra. När kylan kom i oktober så tänkte jag att hon kunde få bo i kökshallen, men inte inne i stugan.
Efter 2 månader i kökshallen fick hon komma in i stugan då jag var hemma, men inte på natten.
Hursomhaver tog hon över så småningom och jag är nu hennes människa.
Hon bor nu inne och i stugans skönaste fåtölj!
Jag har en kattlucka i dörren till kökshallen, efter min förra katt, och hon lärde sig använda den.
Nu är stugan hennes och hon har skaffat sig ett litet revir runtomkring.
Hon är en fantastiskt trevlig katt, tillgiven och stillsam.
Jag älskar henne och hon ger samma känsla tillbaka.
Lite halt är hon, men springer, klättrar i träd och fångar möss.
Är alltid glad och tillgiven när jag kommer hem från arbetet.
2011 kom den tyska familjen tillbaka till sommarstugan. Jag tog med katten och förklarade hur hon och jag haft det sedan 2009. Gav familjen en räkning på kattmat för 2år och tog ifrån dom den nya sommarkatten, jag lade på mig en mycket ilsken min och var nog ganska hotfull.
Efter 1 månad fick jag 4000:- i ett kuvert i brevlådan. I kuvertet fanns även en ursäkt från pappan i familjen med en försäkran om att inga flera sommarkatter skulle införskaffas.
Familjen har varit i sin stuga 2012, utan sommarkatt.
Jag och Seiko har det bra, den andra sommarkatten bor hos min syster och har det fint. Den katten heter Tissot, namnet är jag skyldig till.
Människor som inte respekterar och hanterar djur väl har jag inte mycket till övers för.
Har i alla fall räddat 2 katter och fått en familj att sluta med sommarkatter, det känner jag en stolthet över.
Seiko ger mig mycket tillbaka och vi har det bra ihop.
Seiko har mycket tidsesxakta vanor och saker och ting händer nästan på minuten var dag.
Hon går lika exakt som en bra Seiko.
Jag hoppas vi får många flera minuter ihop.
Hon är ca. 4,5 år och om det går bra hänger hon med i 8 år till. Hon kanske överlever mig...
Hon har, tyvärr, inga speciella klockpreferenser utan stryker sig mot de klockor som finns i närheten.
Jag försöker prägla henne på mina 8 Seikos men det går inget vidare.
Dock reagerar hon på mina vitageur, de som tickar högst.
Ta hand om era djur!
Har även tagit hand om och adopterat bort andra katter.
Detta får vara med då katterna alla fått klocknamn.

# Allmänt så lever jag i nuet. Försöker unna mig sådant jag tycker om och trivs med.
Vid 55 så blev det en mazda miata
och en stenget
0533990847.jpg


Detta ogillas lite i mina trakter, här skall man vara arbetsam och sparsam. Lek är till för barn.
Jag arbetar endast motvilligt som lönearbetare och har handlat leksaker som syns. Så får bara storbönderna agera!
Livet é gött och till för att levas idag, inte imorgon, tycker jag.
 

Bilagor

  • Seiko.jpg
    Seiko.jpg
    74.8 KB · Visningar: 103

Sjobedan

Rolex
He he, rolig tråd! Håller med dig angående att ligga sked Af Sjodahl. Måste vara svalt när man ska sova!
Tycker inte om att bada i sjöar och hav. Finns så jäkla mycket äckelpeckel som gömmer sig där nere i mörkret. Mardrömmen skulle vara att hamna ute på öppet hav simmandes och bli passerad av en stor färja. Det suger i magen när jag dessa situationer uppstå på film. Skulle heller aldrig få för mig att bada nära bropelare, blä. Har även riktigt dåligt lokalsinne.

Mvh

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Jag vill kunna se bottnen...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Maniskt ormrädd. Det räcker med att se dem på bild. Små snabba jävlar är värst. Ett litet snabbt bett och så ringlar de iväg och väntar på att offret ska ruttna infrån. Fy fan vilken livsform.
 

Jonte73

Audemars
Vad som hör hemma här, av mina egenheter, är;

# En dag utan klocka blir inte bra, har en extra klocka liggandes på jobbet. Problemet är att jag har 5 arbetsplatser, men jodå, en klocka ligger och väntar på var arbetsplats.

# Har en irriterande förmåga att ge bort vintageklockor till människor jag tycker om och som jag ser spår av klockintresse hos.
Lite som katten som presenterar mig en vacker nyfångad mus då och då.
Är bara jag som irriterar mig på detta när jag letar efter ett specifikt ur (visst faan, Janne har ju den).

# Kan inte låta bli att dra upp de flest av mina fungerande ur varje dygn. Det blir 50 talet klockor/dygn, Vägg och bordsur inräknat.
Det ger mig ganska stor tillfredsställelse och är ett bra tillfälle att se om något är fel med uren.

# Lite off topic så har jag väldigt mycket utrymme i hjärtat för våra vänner, djuren.
Började ta hand om fågelungar som 8-åring. Vi skaffade då en Dalmatiner som "räddade" alla fågelungar som försökt lämna boet och hamnat på marken. Jag hade som mest 5 ungfåglar att ta hand om. Detta har fortsatt och de senare åren har jag "räddat" ett antal katter från olämpliga miljöer och situationer. Min egen Seiko;
Seiko.jpg
Historien runt katten är följande; 2009 bodde tyska sommarturister i en stuga 1 km från mig. Familjen bestod av mor, far och 2 barn, 5 och 11 år gamla. Vi lärde känna varandra och var växelvis på middag hos varandra.
Familjen hade katten från april till september.
När de skulle åka hem så försökte pappa sparka ihjäl katten. (har jag pressat ur honom)
Detta resulterade i att jag hittade henne i min vedbod i slutet av september. Hon hade vänster bakben avsparkat, var utmärglad, döende och jag plockade av henne 87 fästingar.
Jag gav henne en chans genom att spjälka benet och lät henne bo i min vedbod, ordentligt inpackad i värmande låda med frigolit och en glödlampa. Gav henne mat och lite prat varje dag. Hon läkte ihop skapligt och piggade på sig bra. När kylan kom i oktober så tänkte jag att hon kunde få bo i kökshallen, men inte inne i stugan.
Efter 2 månader i kökshallen fick hon komma in i stugan då jag var hemma, men inte på natten.
Hursomhaver tog hon över så småningom och jag är nu hennes människa.
Hon bor nu inne och i stugans skönaste fåtölj!
Jag har en kattlucka i dörren till kökshallen, efter min förra katt, och hon lärde sig använda den.
Nu är stugan hennes och hon har skaffat sig ett litet revir runtomkring.
Hon är en fantastiskt trevlig katt, tillgiven och stillsam.
Jag älskar henne och hon ger samma känsla tillbaka.
Lite halt är hon, men springer, klättrar i träd och fångar möss.
Är alltid glad och tillgiven när jag kommer hem från arbetet.
2011 kom den tyska familjen tillbaka till sommarstugan. Jag tog med katten och förklarade hur hon och jag haft det sedan 2009. Gav familjen en räkning på kattmat för 2år och tog ifrån dom den nya sommarkatten, jag lade på mig en mycket ilsken min och var nog ganska hotfull.
Efter 1 månad fick jag 4000:- i ett kuvert i brevlådan. I kuvertet fanns även en ursäkt från pappan i familjen med en försäkran om att inga flera sommarkatter skulle införskaffas.
Familjen har varit i sin stuga 2012, utan sommarkatt.
Jag och Seiko har det bra, den andra sommarkatten bor hos min syster och har det fint. Den katten heter Tissot, namnet är jag skyldig till.
Människor som inte respekterar och hanterar djur väl har jag inte mycket till övers för.
Har i alla fall räddat 2 katter och fått en familj att sluta med sommarkatter, det känner jag en stolthet över.
Seiko ger mig mycket tillbaka och vi har det bra ihop.
Seiko har mycket tidsesxakta vanor och saker och ting händer nästan på minuten var dag.
Hon går lika exakt som en bra Seiko.
Jag hoppas vi får många flera minuter ihop.
Hon är ca. 4,5 år och om det går bra hänger hon med i 8 år till. Hon kanske överlever mig...
Hon har, tyvärr, inga speciella klockpreferenser utan stryker sig mot de klockor som finns i närheten.
Jag försöker prägla henne på mina 8 Seikos men det går inget vidare.
Dock reagerar hon på mina vitageur, de som tickar högst.
Ta hand om era djur!
Har även tagit hand om och adopterat bort andra katter.
Detta får vara med då katterna alla fått klocknamn.

# Allmänt så lever jag i nuet. Försöker unna mig sådant jag tycker om och trivs med.
Vid 55 så blev det en mazda miata
och en stenget
0533990847.jpg


Detta ogillas lite i mina trakter, här skall man vara arbetsam och sparsam. Lek är till för barn.
Jag arbetar endast motvilligt som lönearbetare och har handlat leksaker som syns. Så får bara storbönderna agera!
Livet é gött och till för att levas idag, inte imorgon, tycker jag.
Jag högaktar dig efter Seikostoryn.
Snyggt !

Den gubben borde få en riktig jvla lavett !
Sänkte en ryss på jobbet med en idag, ring mig om tysken behöver rätas upp .
 

SSL

Audemars
Jo tacka fan - har märkt det. Helt plötsligt verkar folk tycka att trådar om allt från gravering av Iphones, tanka film "på lagligt vis" till hur man säljer hus i Kroatien tillhör samlingsbegreppet lifestyle på ett klockforum. Jag slutas aldrig att förvånas.

Lifestyle är OT-delen som inte är en OT-del
 

SSL

Audemars
Ca 90% av det som skrivs i lifestyle är typiskt för en OT-del. Så det här med lifestyle sprack ganska bra.
 
Topp