• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vacheron Constantin från Jomashop

Skulle du köpa en dyrare klocka från Jomashop ?

  • Ja

    Röster: 18 36.7%
  • Nej

    Röster: 31 63.3%

  • Totala väljare
    49

Kayson

Breitling
Hej,

Jag vet att detta har diskuterats tidigare men jag vill gärna ta upp det igen. Jag kan få en Vacheron Constatin ref 82172/000R-9382 till nästan halva priset på Jomashop. Har någon köpt en dyrare klocka ifrån dom? Hur har det fungerat? Är i USA ofta (har adress där) och kommer att ev hämta klocka själv.

Tacksam för alla svar och tips.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Antar att den säljs med deras egna in house-garanti? Inte värt det på en så dyr klocka om du frågar mig. Köp en några månader gammal med märkesgaranti istället för samma peng. VC begpriserna ligger ju där någonstans.
 

Zingo

Rolex
Hej,

Jag vet att detta har diskuterats tidigare men jag vill gärna ta upp det igen. Jag kan få en Vacheron Constatin ref 82172/000R-9382 till nästan halva priset på Jomashop. Har någon köpt en dyrare klocka ifrån dom? Hur har det fungerat? Är i USA ofta (har adress där) och kommer att ev hämta klocka själv.

Tacksam för alla svar och tips.
Har shoppat från Joma nyligen, dock ingen klocka. Inga konstigheter. Moms+tull tillkommer som sagt.
 

Clocksauce

Cartier
Jag har köpt flera klockor från jomashop, bland annat med inhouseurverk. (Federique Constant). Du kan känna dig relativt trygg med ett köpa en klocka därifrån, speciellt när det handlar om enklare urverk som ETA osv då rabatterna i vissa fall är så stor att man spar in kostnad för att kunna serva klockan flera gånger om.

MEN gällande en klocka i VCs kaliber så jag skulle nog personligen ändå göra precis som yonsson rekommenderar då det kan bli väldigt jobbigt om klockan börjar krångla då du kommer behöva skicka klockan fram och tillbaka till USA. Dessutom så gissar jag andrahandsvärdet kommer att påverkas negativt på en klocka i Vacherons prisklass pga avsaknaden av ifyllda certifikat.
 

Zingo

Rolex
Jag har köpt flera klockor från jomashop, bland annat med inhouseurverk. (Federique Constant). Du kan känna dig relativt trygg med ett köpa en klocka därifrån, speciellt när det handlar om enklare urverk som ETA osv då rabatterna i vissa fall är så stor att man spar in kostnad för att kunna serva klockan flera gånger om.

MEN gällande en klocka i VCs kaliber så jag skulle nog personligen ändå göra precis som yonsson rekommenderar då det kan bli väldigt jobbigt om klockan börjar krångla då du kommer behöva skicka klockan fram och tillbaka till USA. Dessutom så gissar jag andrahandsvärdet kommer att påverkas negativt på en klocka i Vacherons prisklass pga avsaknaden av ifyllda certifikat.
Vilket cert skulle inte bli ifyllt?
 

Clocksauce

Cartier
Vilket cert skulle inte bli ifyllt?
Det som kommer med klockan; certificate of purchase och warranty card ect. Jag fick med med samtliga kort när jag köpte en Aquaracer och FC därifrån men tomma kort utan stämpel från AD har ju inget värde.

Jomashop omsätter en betydligt större volym än t ex svenska uret.se och fungerar därför lite annorlunda. Där uret.se garanterar tillverkarnas egna garantier och ifyllda garantikort/cert så tillämpar jomashop en inhouse garanti på 2-5 år då dom har en egen verkstad och förmodligen (förhoppningsvis?) har etablerade kontakter för service av mer komplicerande ur. Jag misstänker att dom även sitter på en hel del klockor i lager eftersom du med lite tur kan köpa en hublot eller andra exklusiva märken med +50% rabatt imellanåt.
 
Senast ändrad:

DrDre

Patek
Om du ska köpa "ditt livs klocka" och är tämligen säker på att du ska behålla den länge, då skulle jag köpt nytt fr Joma. Då får du ngt helt nytt och andrahandsvärdesminskningen pga certet är mindre relevant.

Om du vill köpa ngt mer med ambitionen att ha den ngt pr och sedan sälja vidare utan så stor förlust, så är det nog lite mer tveksamt.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Premiumklocka utan korrekt stämplad certifikat är väl ingen höjdare och kommer att påverka värdet på klockan negativt. Joma shops garanti är nog svår att utnyttja eftersom du måste skicka klockan tolm USA och tillbaka med eventuella problem dat kan bli avseende diskusioner om betald moms e t c.
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Premiumklocka utan korrekt stämplad certifikat är väl ingen höjdare och kommer att påverka värdet på klockan negativt. Joma shops garanti är nog svår att utnyttja eftersom du måste skicka klockan tolm USA och tillbaka med eventuella problem dat kan bli avseende diskusioner om betald moms e t c.
Fast nu har ju TS uppenbarligen adress i USA och är där ofta, så jag ser inte problemet.
 

DrDre

Patek
När det gäller garantin, så skulle jag inte oroa mig så mkt för den för din egen del. Om du ska sälja den innan garantin går ut så kan det vara av vikt eftersom det ger köparen en viss trygghet och därmed vilja att betala mer.

Men för vad din personliga del, vad är en garanti värd? Kostnaden för en risk beräknas som Sannolikheten att ngt ska hända X Kostnaden om ngt händer. Låt oss bara gissa att 1% av alla VC utnyttjar garantin och att ett sådant ärende kostar (om man inte har garanti) 7000 kr. Dvs för din del är garantin värd 70 kr. Försumbart.
 

Kayson

Breitling
Jag är nybörjare så rätta mig om jag är helt fel ute :)
Jag kommer efter ev köp att värdera klockan i Sverige och försäkra den. Om det nu skulle vara/bli något fel så kommer försäkringen att täcka det. Vad jag vet så behövs inte några cert för värderingen.
Med tanke på att klockan kostar 207000kr i Stockholm och 112000 i USA så känns det väldigt lockande. Mina tidigare köp utomlands dock inte USA har fungerat utan några som helst problem men det har varit klockor runt ca 40000kr.

Har inte heller tänkt att sälja klockan efter ett tag, har inte gjort det tidigare. Äldsta klockan jag har köpte jag för 20 år sen och denne fortfarande kvar.

Är det några som har köpt dyrare klockor utomlands? Både när det har fungerat bra och när det har strulat. Vore väldigt intressant att höra om era egna erfarenheter och inte vad ni har "hört".


Ha en riktigt bra söndag och tack för alla svar!
 

Kayson

Breitling
IMG_4106.JPG


Här är en bild på när jag provade den i Paris igår :)
 

Clocksauce

Cartier
Jag håller nog i efterhand med Drdre. Jomashop är bra, och om du spar tillräckligt för att kunna köpa en submariner med mellanskillnaden så låter det som en bra deal. Bara att sätta klockan på armen när du åker hem så slipper du ju momsen.

En liten anekdot; Jag tog en leap of faith och köpte en FC till det facibla priset 8600kr på jomashop. (61% rabatt!) Åkte på tull men sparade i princip 10 000kr då priset för låg på ca 21000kr i sverige. Ibland är en deal inte för bra för att vara sann. : )
 

Oew

Rolex
Hej,

Jag vet att detta har diskuterats tidigare men jag vill gärna ta upp det igen. Jag kan få en Vacheron Constatin ref 82172/000R-9382 till nästan halva priset på Jomashop. Har någon köpt en dyrare klocka ifrån dom? Hur har det fungerat? Är i USA ofta (har adress där) och kommer att ev hämta klocka själv.

Tacksam för alla svar och tips.
Har du pratat med ad i Sverige? Du kommer inte komma till 110k men tror du kan få ner priset en bra bit och då kan det vara värt för att få riktig garanti samt bygga upp en bra relation.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du kan inte jämföra deras pris med listpriset, begagnatpriserna och prutmånen på VC är galna. 40-50% för en begagnad i nyskick är inte ovanligt utan snarare norm.

Jag köpte en JLC för något år sedan som var två veckor gammal. Den strulade och då var jag väldigt nöjd med att jag hade en garanti som gällde.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
När det gäller garantin, så skulle jag inte oroa mig så mkt för den för din egen del. Om du ska sälja den innan garantin går ut så kan det vara av vikt eftersom det ger köparen en viss trygghet och därmed vilja att betala mer.

Men för vad din personliga del, vad är en garanti värd? Kostnaden för en risk beräknas som Sannolikheten att ngt ska hända X Kostnaden om ngt händer. Låt oss bara gissa att 1% av alla VC utnyttjar garantin och att ett sådant ärende kostar (om man inte har garanti) 7000 kr. Dvs för din del är garantin värd 70 kr. Försumbart.
Teoretiskt har du rätt, men i praktiken är garantin värd antingen 0:- eller 7000:- (med dina siffror). Det är ju svårt att slå sig ihop med 100 andra och be dem betala 70:- för att just din klocka är knas.
 

Kayson

Breitling
Har du pratat med ad i Sverige? Du kommer inte komma till 110k men tror du kan få ner priset en bra bit och då kan det vara värt för att få riktig garanti samt bygga upp en bra relation.

I Stockholm är det bara Nymans ur som har VC vad jag kan se. Min senaste erfarenhet ifrån dom var inte alls bra. Det var när jag skulle köpa en IWC portuguese 7days för några månader sedan och tyckte tyvärr att de var riktigt otrevliga, valde då att köpa klockan från Krons istället som jag tycker är väldigt bra.
Jag skulle hellre köpa den här hemma och är villig att betala för det men inte 100000kr. Nymans ur har ca 10000kr högre pris än VCs egna flagship butik i Paris.
Kommer dock absolut att gå förbi Nymans ur för att vad de kan göra den här gången.
 

Oew

Rolex
I Stockholm är det bara Nymans ur som har VC vad jag kan se. Min senaste erfarenhet ifrån dom var inte alls bra. Det var när jag skulle köpa en IWC portuguese 7days för några månader sedan och tyckte tyvärr att de var riktigt otrevliga, valde då att köpa klockan från Krons istället som jag tycker är väldigt bra.
Jag skulle hellre köpa den här hemma och är villig att betala för det men inte 100000kr. Nymans ur har ca 10000kr högre pris än VCs egna flagship butik i Paris.
Kommer dock absolut att gå förbi Nymans ur för att vad de kan göra den här gången.
Trist att höra, har alltid fått jättebra service och bemötande på Nymans. Kan rekommendera att gå tillbaka så hoppas jag du får en bättre upplevelse!
 

Kayson

Breitling
Det kan ha varit att både den tjejen och jag hade en dålig dag :)
Jag har handlat där tidigare, ca 10 år sen och köpte en Rolex Datejust och det funkade bra då, inte samma personal nu.
 

Oew

Rolex
Det kan ha varit att både den tjejen och jag hade en dålig dag :)
Jag har handlat där tidigare, ca 10 år sen och köpte en Rolex Datejust och det funkade bra då, inte samma personal nu.
Möjligt men egentligen ingen ursäkt! Tycker du bör fundera ut hur mycket det skulle vara värt att få handla direkt via svensk ad och jämföra det med priset från Jomashop (moms ska ju också betalas även om du hämtar den själv i usa och sen för in den i landet). Bestämmer du dig för att det är värt att handla via Nymans så gå dit och visa att du är redo att handla idag så kommer det nog gå bra!
 

DrDre

Patek
Teoretiskt har du rätt, men i praktiken är garantin värd antingen 0:- eller 7000:- (med dina siffror). Det är ju svårt att slå sig ihop med 100 andra och be dem betala 70:- för att just din klocka är knas.

Det är med garantier som med försäkringar och lotterier. Om man har en ekonomi som gör att 7000 kr inte får stora konsekvenser (vilket är rimligt om man funderar på att köpa en klocka för över 100k), så är värdet på garantin Sannolikhet*Utfallet, dvs uppskattningsvis i härade 50-100 kr (beroende på vilka inputvärden man använder).

Själv tillämpar jag det på det mesta smått här i livet. Köper aldrig avbeställningsskydd på resor, försäkringar av småsaker etc. som jag kan leva med att jag får betala igen. Försäkrar inte heller mina klockor (eller köper lotter eftersom en betydande del av priset inte går tillbaka till köparna). Skulle oturen vara framme så får jag leva med det och tänka på de pengar jag sparat hittills. Om man försäkrar sig mot allehanda småsaker, köper tilläggsgarantier etc så bränner man helt enkelt en hel del pengar, vilket rimligtvis också är anledningen till att säljare alltid/ofta erbjuder det.

Handlar det om summor som är betydande, så gäller givetvis inte detta. Som tex försäkring av sitt hus, livförsäkring som tillfaller barnen om man fortfarande har försörjningsbörda etc.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Skulle aldrig ha aldrig köpt en klocka av den digniteten utan att ha tillverkarens originalgaranti. Liksom exempelvis @yonsson har jag köpt nytt hos AD där garantin behövt nyttjas tämligen snabbt (i mitt fall Panerai). Hade inte varit en rolig historia utan den garantin..

Klart kontrasten är stor när du målar upp svenskt listpris vs. Jomas pris. Finns ju dock mellanvägar.. För dig som är inne på att handla i USA - AD där befinner sig i en helt annan konkurrenssituation än vi har i Sverige..
 

DrDre

Patek
Skulle aldrig ha aldrig köpt en klocka av den digniteten utan att ha tillverkarens originalgaranti. Liksom exempelvis @yonsson har jag köpt nytt hos AD där garantin behövt nyttjas tämligen snabbt (i mitt fall Panerai). Hade inte varit en rolig historia utan den garantin..

Men för varje garantiärende vi läser om, så finns det nog hundratals garantier här på KS som dag för dag har gått utan att de behövs användas. Men som sagt, det kokar ned till hur stor smäll 1-10 tkr blir för den enskilde.
 

Clocksauce

Cartier
Dessutom så är nog är jag ganska säker på att jomashop skulle bita i sura äpplet och skicka vidare klockan till AD serviceverkstad och stå för kostnaden om TS VC skulle krångla då den har ett alldeles nyutvecklat inhouseurverk.
 
Topp