• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vacheron Constantin från Jomashop

Skulle du köpa en dyrare klocka från Jomashop ?

  • Ja

    Röster: 18 36.7%
  • Nej

    Röster: 31 63.3%

  • Totala väljare
    49

Kayson

Breitling
Det är med garantier som med försäkringar och lotterier. Om man har en ekonomi som gör att 7000 kr inte får stora konsekvenser (vilket är rimligt om man funderar på att köpa en klocka för över 100k), så är värdet på garantin Sannolikhet*Utfallet, dvs uppskattningsvis i härade 50-100 kr (beroende på vilka inputvärden man använder).

Själv tillämpar jag det på det mesta smått här i livet. Köper aldrig avbeställningsskydd på resor, försäkringar av småsaker etc. som jag kan leva med att jag får betala igen. Försäkrar inte heller mina klockor (eller köper lotter eftersom en betydande del av priset inte går tillbaka till köparna). Skulle oturen vara framme så får jag leva med det och tänka på de pengar jag sparat hittills. Om man försäkrar sig mot allehanda småsaker, köper tilläggsgarantier etc så bränner man helt enkelt en hel del pengar, vilket rimligtvis också är anledningen till att säljare alltid/ofta erbjuder det.

Handlar det om summor som är betydande, så gäller givetvis inte detta. Som tex försäkring av sitt hus, livförsäkring som tillfaller barnen om man fortfarande har försörjningsbörda etc.

Jag gillar hur du tänker :)
 

Kayson

Breitling
Om jag nu försäkrar klockan så får jag ju exakt samma service som garantin eller har jag missuppfattat det? Senast använde jag försäkringen på min Omega seamaster (kostar några hundra /år). Jag fick i stort sätt en ny klocka, tom glaset byttes ut och klocka polerades. Det skulle ju aldrig hända under garantin :)
 

DrDre

Patek
I VC:s fall kan det nog handla om uppåt 15k..

Det beror givetvis på modell och vad som är fel. Bara för ha ngn form av rimligt inputvärde så utgick jag ifrån en servicekostnad av den VC Andreas Weinå äger och skrev om för ngt år sedan och där kostnaden var 550 Euro (se nedan).

Om det kostar 20 000 så är garantin alltså värd 200 kr. Men min poäng är att en garanti statistiskt sett inte är värt så mkt och att om man skippar småförsäkrkngar i allmänhet så spar man en del pengar som man kan göre ngt roligare för.

http://www.kingmagazine.se/bloggar/klockblogg/20150716/en-traditionnelle-kostymklocka
 

Cryssarn

Rolex
Funderar på att köpa något för 20-25 från jomashop. Är det värt det tycker ni i den prisklassen? Skulle helst hitta något här, men vet inte när jag kommer tillbaka till sverige
 
Topp