Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vacheron Constantin Overseas Chronograph

Diskussion i 'Diskussion' startad av Lingonsoppa, 13 januari 2015.

1. Lingonsoppa
    Trådstartare

Lingonsoppa Torpare

Bestämde mig tillslut för att köpa en VC Overseas. Tyvärr hittade jag inte mycket om denna klocka i Sverige på de olika forumen, därav denna tråd.

Jag funderade själv på om jag skulle köpa den varianten med läder eller stålband men kom fram till stål av två anledningar, snyggare urtavla samt att den känns mer gedigen för pengarna.

Är man ute efter en diskret klocka som inte många har så är denna en otroligt vacker och manlig klocka, IMO. Har utöver denna även en sub från 07 samt daytona i rose från -14.

Lägger upp fler bilder senare, men skjut gärna frågor.

Bifogade filer:

swedesoc, Rdm, John71 och 20 andra gillar detta.
  2. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Välkommen till forumet.
    Jäkla fin klocka du skaffat dig. Se gärna andra recension-trådar för att få lite tips hur en givande recension kan se ut. Vet att vi är många som vill veta mer!

Donkii gillar detta.
  3. Lingonsoppa
    Trådstartare

Lingonsoppa Torpare

Tack. Ska uppdatera tråden, skrev från luren :)

Camo00 och MKRGG gillar detta.
  4. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm

Vi ser fram emot det. Ladda med bild-fest nu och uppdatera gärna med intryck när du haft klockan ett tag på handleden =)

Lekis gillar detta.
  5. TomasBc

TomasBc Dirty rotten scoundrel

Grattis! Riktig feting det där, ser fram emot en uppdaterad recension.

6. Palenkovich

Palenkovich Friends of KS

Wow, vilken snygging! En sjysst paketöppningstråd på den där rackaren så kan vi snacka fet debut på forumet!

7. Myndigheten

Myndigheten Bonde

Stort grattis! Otroligt tung dinka du har införskaffat, nu vill jag bara ha mer bilder! :)

8. Skitunge

Skitunge Bonde

9. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Grattis till en udda och fin klocka!
    Jag vill ha en bildfest, fram med kameran och fota på :)

Välkommen till forumet.

10. MånsT

MånsT Biskop

Makalös! Säger som ovanstående: ser fram emot mer bilder/info samt grattis! [emoji4]

11. Lingonsoppa
    Trådstartare

Lingonsoppa Torpare

Kommer lite fler bilder här. Lyckades dock inte se hur man kan uppdatera den första tråden.

Bifogade filer:

Wizzox, John71, _uragenten_ och 13 andra gillar detta.
  12. Lingonsoppa
    Trådstartare

Lingonsoppa Torpare

Uppdaterar med info inom kort:)

13. Palenkovich

Palenkovich Friends of KS

Länken är djävulskt snygg på de där!

mega gillar detta.
  14. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
  15. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Grattis till den, och välkommen! Ingen dålig entré :)

Vad fick dig att välja den mer specifikt, förutom manlig och diskret? Vilka andra stod valet mellan?

16. antikmartin

antikmartin Stadsbo

Från:
    Hudiksvall
    image.jpg

Grattis. Du kommer att bli jättenöjd med den
    Här kommer en bild på min -06a

thewallin, Luckyluciano, mega och 4 andra gillar detta.
  17. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    Mäktig pjäs! Inväntar mer utförlig info.

18. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Älskar VC OS, vart på vippen länge... men snart så borde det aktualiseras.

Lingonsoppa gillar detta.
  19. JS

JS Friends of KS

Riktigt fin, kul med lite VC på KS!

Lingonsoppa gillar detta.
  20. wahlgren

wahlgren Torpare

Från:
    Sverige
    Riktigt avundsjuk :)

21. Lingonsoppa
    Trådstartare

Lingonsoppa Torpare

Hej alla,

då man inte kan editera (in i backloggen;)) sin post så börjar jag om från början, fast längre ner i tråden.

Urtavlan och boetten
    Boetten och urtavlan känns väldigt speciell och unik. Den räfflade urtavlan gör att den i vissa vinklar och ljus även kan se lite blå ut, supersnyggt! Jag har under de senaste 10 åren ägt en Submariner och en Daytona som är 40 mm som jag själv anser är perfekta i storlek. VCn är 42.5mm och ser kraftigare och manligare ut på något sätt, trotts att den inte känns för stor (IMO). Jag tycker fortfarande att Rolexen känns perfekt i sitt utförande. Sättet de kopplat samman boetten och armbandet gör att den känns extremt sportig, tuff och exklusiv ut.

Det absolut vackraste är hur metallen runt cirkeln är borstad, hård i kanter, medans allt annat är blankt och runt. Det ger en perfekt kombination av en genomtänkt design som avspeglar den lyxiga känslan man känner när man bär den samt VCs logotyp som gömmer sig i cirkeln.

Min första tanke var, äntligen datum! Det har jag verkligen saknat från Subben Den enda nackdelen jag finner här är att sekundvisaren som står i mitten på något sätt skymmer datumet. Det blir nästan lite irriterande när den står i mitten mellan de två siffrorna. Har man ägt en sub så vet man att när den slår tolv, så ändrar den datum. Denna gör tyvärr inte det utan sakta snurrar över till nästa. Det är något jag irriterar mig lite på, å andra sidan så snurrar inte bägge siffrorna utan bara ena siffran, som ett litet kort, vilket är riktigt läckert!

2015-01-13-12.05.34.jpg
    2015-01-18 16.46.47.jpg

Armbandet:
    Min första reaktion var - vacker, solid, otroligt bekväm. Jag trodde att Submarinern var skön att bära tills jag köpte denna. Jag gillar detaljerna av VC loggan som går igenom hela armbandet. Om man jämför med Daytonans läderarmband så ser man hur mycket bredare länken är. Trotts bredden så tycker jag inte att denna känns bredare på något sätt, vilket AP RO kändes. När man knäpper upp armbandet så känns låset väldigt gediget och ger en känsla av kvalité. Sånt är viktigt för mig. VC har verkligen lyckats här och tycker personligen att det är bland de finaste, mest komfortabla och genomtänkta armbanden jag burit. Helt klart mitt favoriten!

Nu till det negativa - under sommaren sväller handlederna upp lite och det jag uppskattar på Subben är att du enkelt kan justera den. Här är det svårt då man behöver sätta dit en ny länk och i mitt fall så blev jag tvungen att köpa en extralänk som var något kortare än normala för att den skulle sitta perfekt. Det finns en risk att den antingen blir för stor, eller för trång och då måste man beställa en speciallänk. Vet ej hur känslig den är för repor än.

2015-01-13 12.05.52.jpg
    2015-01-18 16.45.59.jpg
    2015-01-13 12.05.40.jpg

Final words:
    Jag kände att det var dags att byta ut min Sub mot en annan stålklocka och snubblade över denna. Varför föll jag för denna klocka?
    - Otroligt snygg och gedigen i sitt utförande!
    - VCs historik gjorde mig väldigt intresserad utav varumärket. Det finns faktiskt en magisk historia bakom Vacheron Constantin. De är trotts allt 265(?) år gamla
    - Möjligheten att kunna vara diskret - de som är klockintresserade vet vad VC är och uppskattar en intressant diskussion om klockor. Jag föredrar att ligga under radarn och inte sticka ut klockan i min vardag. Med en Submariner går man inte under radarn då Rolex är bland de starkaste varumärkena i världen, oavsett pris. Kanske låter lite motsägelsefullt då jag har en Daytona i roséguld men det är den absolut vackraste Rolexen och förtjänar att synas i rätt sammanhang :)

Efter att ha ägt klockan i några veckor nu så känner jag mer kärlek för varje dag. Den är verkligen speciell! VC säljer drygt 25 000 klockor per år, om det nu beror på priset eller intresset vet jag inte, och gör väldigt lite marknadsföring (om någon?) vilket gör att denna klocka väldigt unik. Vågar man säga Patek-nivå? Jag kikade på PF Nautilus och denna klocka men föll omedelbart för denna då jag kände att PF var för liten i boetten och blänkte lite väl mycket för min smak.

Vad blir näst? Ingen aning men denna kommer att hålla mig glad i många år, precis som min Sub gjorde en gång i tiden.

2015-01-13 12.06.47.jpg
    2015-01-13 12.07.40.jpg
    2015-01-13 13.09.03.jpg
    2015-01-13 12.06.02.jpg
    2015-01-12 14.06.45.jpg
    2015-01-12 14.07.00.jpg 2015-01-18 16.44.21.jpg 2015-01-13 13.09.12.jpg

Bifogade filer:

Nutte, Weasel, Goldmember och 37 andra gillar detta.
  22. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Shit vad bra den är! Tack för en fin text om den :)

23. Kotten

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Härligt den är bra den där! Vet inte om du skrev det men vilket år är den ifrån?

24. Lingonsoppa
    Trådstartare

Lingonsoppa Torpare

2014

Kotten gillar detta.
  25. Lingonsoppa
    Trådstartare

Lingonsoppa Torpare

Tagen idag. Hojta till om det är någon specifik del utav klockan ni önskar foto på.
    20150119_082744.jpg

26. corbendallasx

corbendallasx Friends of KS

Från:
    Malmö
    Grymt fin! Många härliga detaljer. Nån gång vill jag också ha en VC. Ingen aning om vilken, än... :)

27. Guinness

Guinness Borgare

Från:
    Umeå
    Härlig recension, skoj att du kom tillbaka och skrev lite mer info. Föregångaren hälsar:)
    090.JPG

Gold och Lingonsoppa gillar detta.
  28. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Så sjukt vacker klocka med den absolut snyggaste länken av dem alla

29. Bra recension och riktigt fin dinka!

30. chris.f

chris.f Borgare

Riktigt trevlig klocka och tack för recensionen.

Mårtenssons ur Brookfield