• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vacheron Constantin

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Går det ens att jämföra Breguet med PP, AP och VC?
Har Breguet några sportmodeller t.ex.?
 

Hardy

Thug
Breguet's distinguished patrons

Louis Philippe I, Duke of Orléans (1780)
Marie-Antoinette, Queen of France (1782)
Louis XVI, King of France (1783)
Charles de Choiseul-Praslin, Duc de Choiseul-Praslin
Charles Maurice de Talleyrand-Périgord, 1st Sovereign Prince of Beneventum (1787)
Marie Jean Antoine Nicolas de Caritat, Marquis de Condorcet (1792)
Joséphine de Beauharnais, French Empress (1798)
Napoleon Bonaparte, French Emperor (1798)

bara detta gör mig helt såld på märket. spelar ingen roll om de inte lever upp till samma standard nu.
mest intressanta historiken av de alla enligt mig.

om jag stod i valet att köpa en riktig dyrgrip skulle jag ändå välja PP eftersom de är mer estetiskt tilltalande. men breguet ligger 2a
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Breguet's distinguished patrons

Louis Philippe I, Duke of Orléans (1780)
Marie-Antoinette, Queen of France (1782)
Louis XVI, King of France (1783)
Charles de Choiseul-Praslin, Duc de Choiseul-Praslin
Charles Maurice de Talleyrand-Périgord, 1st Sovereign Prince of Beneventum (1787)
Marie Jean Antoine Nicolas de Caritat, Marquis de Condorcet (1792)
Joséphine de Beauharnais, French Empress (1798)
Napoleon Bonaparte, French Emperor (1798)

bara detta gör mig helt såld på märket. spelar ingen roll om de inte lever upp till samma standard nu.
mest intressanta historiken av de alla enligt mig.

om jag stod i valet att köpa en riktig dyrgrip skulle jag ändå välja PP eftersom de är mer estetiskt tilltalande. men breguet ligger 2a

Som jag skrev ovan så är inte det samma tillverkare. Märket var dött och nedlagt, sedan köptes det upp och återuppfanns. De Breguet som finns idag är inte det du nämner ovan!
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Vad har det med saken att göra? Sell-outs. Rolex dress? RR sport?
Så vitt jag vet har inte Breguet några sportmodeller - det har de andra nämnda märkena.
Känns inte aktuellt att jämföra dem över det stora hela då. Breguet är inte med i The big three för att de saknar bredden. Det är min åsikt.

Sedan får man otaliga kombinationer över vilka The big three är, beroende på vem man frågar - så klart.
 

Sond

Patek
Vad gjorde Patek mellan 1900-1970?
Den här...
QpfcpVP.jpg


Men jag ska inte vara för påflugen för historiekunskapen är för låg. Hur som helst är det allmänt accepterat att PP, VC och AP tillhör The big three. Jag har inte svårt att förstå det. Men djupet i denna fråga saknar jag.
 

Hardy

Thug
Som jag skrev ovan så är inte det samma tillverkare. Märket var dött och nedlagt, sedan köptes det upp och återuppfanns. De Breguet som finns idag är inte det du nämner ovan!


precis...
men namnet klingar fortfarande bra även om det är falskt. och de lever garanterat på gamla tiders rykte utan problem idag.




måste fan hitta en breguet från 1780-talet.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Så vitt jag vet har inte Breguet några sportmodeller - det har de andra nämnda märkena.
Känns inte aktuellt att jämföra dem över det stora hela då. Breguet är inte med i The big three för att de saknar bredden. Det är min åsikt.

Sedan får man otaliga kombinationer över vilka The big three är, beroende på vem man frågar - så klart.
Vet inte varför det är relevant, men Marine?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Den här...


Men jag ska inte vara för påflugen för historiekunskapen är för låg. Hur som helst är det allmänt accepterat att PP, VC och AP tillhör The big three. Jag har inte svårt att förstå det. Men djupet i denna fråga saknar jag.
Mmmm! Inte illa...
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Vet inte varför det är relevant, men Marine?
Och där fick jag ut något av den här tråden. :)
Visste som sagt inte att Breguet hade sportmodeller.
För mig är det märket som plockade fram Tourbillon, har blånerade visare med välkänd design. Och så klart Breguet-siffror.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Stern köpte på 30-talet upp ett verksamt bolag och fortsatte att driva det. De hade dock vad jag vet produktion och var bara inte ett varumärket man köpte och väckte liv i.
Jo, men min poäng var att det inte hände så mycket mellan 1900-1970. Var intresserad av modeller och verk. Men visst verkar det ha kommit en del ändå. Köper det du säger men tycker inte det är av så stor betydelse.

Men om vi jämför med AP blir det väl lite annorlunda? Om vi nu pratar om treenigheten.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Vc är verkligen fräck shit! Ovanligt, sleeper o ubercoolt.
Skulle mer säga big two, pp och vc i den turordningen
 

Sond

Patek
Jag har ett vagt minne av att det fanns någon på gamla TTT som hade nått sånt här:

4CCE0709-6ED0-47DE-98C1-8CC200171BC5-811-0000006C64B442F8_zpscb2ff0d7.jpg


Eller har jag drömt? :)
Känner att jag inte vet vad jag känner inför de där varianterna. Men den är på ett sätt så otroligt grym. Men på ett annat sätt är det en förkrympt målning. En målning som ska sitta på en Brittisk gentlemannaklubb. Och då i biblioteket ihop med klassiska Brittiska mörka skinnmöbler och olika båtdetaljer i mässing insprängt mellan tavlor och böcker. Och ja, det ska vara heltäckningsmatta...
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Känner att jag inte vet vad jag känner inför de där varianterna. Men den är på ett sätt så otroligt grym. Men på ett annat sätt är det en förkrympt målning. En målning som ska sitta på en Brittisk gentlemannaklubb. Och då i biblioteket ihop med klassiska Brittiska mörka skinnmöbler och olika båtdetaljer i mässing insprängt mellan tavlor och böcker. Och ja, det ska vara heltäckningsmatta...
Eller så är den bara riktigt ful och överarbetad. Designmässigt tycker jag den ser ut som något från Franklin Mint. Kvalitetsmässigt är den säkert überjävligt bra.
 

Bodén

Panerai
Jag har ett vagt minne av att det fanns någon på gamla TTT som hade nått sånt här:

4CCE0709-6ED0-47DE-98C1-8CC200171BC5-811-0000006C64B442F8_zpscb2ff0d7.jpg


Eller har jag drömt? :)

Jag vet inte om det ska kategoriseras som en "Guilty pleasure", men jag fullkomligt älskar sådana här överdesignade ur från VC. Det känns som något hämtat ur Indiana Jones eller National Treasure. Brunt, guldigt och murrigt historiskt. Man vill liksom bara kolonisera Sydamerika med ett sånt ur på armen.
 
Topp