• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vackraste urverket?

Ronnie

Rolex
Ett Frodsham fickur ligger bäst till för mig. Vilket verk får din röst för maximal skönhet?

charles-frodsham-and-co-pocket-wacth-back.jpg
 

Ronnie

Rolex
Fiiiiiiient hörrni! Man får uppenbarligen lägga in två favoriter (eftersom jag gjorde det)!
Journes kvartsare var kul! Hade inte sett baksidan... på klockan (framsidan på urverket).
 
Det är inte synd att den kostar 3 mille, värre är att man inte äger pengarna.

Carl F Bucherer har en manufakturkaliber med liknande rotor som rör sig i periferin och inte skymmer urverket. Uppdragningen ska vara effektiv, men hur driftsäker/slitstark konstruktionen är tycks något oklart. Inte så snyggt urverk kanske...

carl-f-bucherer-cfb-a1000-caliber-movement.jpg


...men det var ju därför gud skapade Omega. I kategorin vackraste urverk skulle jag vilja nominera Omega kaliber 9301, i produktion sedan år 2011. Det är omöjligt att slita blicken från denna läckra skapelse i stål och solitt guld, alltsammans smakfullt dekorerat med Cotes de Geneve en Arabesque till en perfekt helhet. Så läckert !

9301-8.jpg

Omega-calibre-9301-9300.jpg

Och i kategorin vackraste balanshjul och vackraste gånghjul torde dessa bägge vara en svårslagen duo; Omegas DLC-belagda balanshjul med viktskruvar i vitt guld för finregulering och så kaststjärnan till gånghjul. Spectacular, to say the least.

best-watches-of-basel-2014_-omega-master-co-axial-8500-2.jpg


Vänligen
Forumets undersköterska
 
Senast ändrad:

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Carl F Bucherer har en manufakturkaliber med liknande rotor som rör sig i periferin och inte skymmer urverket. Uppdragningen ska vara effektiv, men hur driftsäker/slitstark konstruktionen är tycks något oklart. Inte så snyggt urverk kanske...

carl-f-bucherer-cfb-a1000-caliber-movement.jpg


...men det var ju därför gud skapade Omega. I kategorin vackraste urverk skulle jag vilja nominera Omega kaliber 9301, i produktion sedan år 2011. Det är omöjligt att slita blicken från denna läckra skapselse i stål och solitt guld, alltsammans smakfullt dekorerat med Cotes de Geneve en Arabesque till en perfekt helhet. Så läckert !

9301-8.jpg

Omega-calibre-9301-9300.jpg

Och i kategorin vackraste balanshjul och vackraste gånghjul torde dessa bägge vara en svårslagen duo; Omegas DLC-belagda balanshjul med viktskruvar i vitt guld för finregulering och så kaststjärnan till gånghjul. Spectacular, to say the least.

best-watches-of-basel-2014_-omega-master-co-axial-8500-2.jpg


Vänligen
Forumets undersköterska
Ett grymt snyggt verk som Omega på något vis lyckats göra skitfult med all ful röd text. Fy. ;)
 
Personligen finner jag bra urverk vackra, det är det som huvudsakligen avgör. Tvärtom tycker jag att några av urverken i den här tråden är fula - bara för att de blivit pyntade med olika detaljer. Historiskt sett har klockan varit ett av människans viktigaste redskap - inte har det spelat någon roll om urverket varit pyntat med diamanter och guld eller inte. Jag menar inte att urverk ska vara enkla, tvärtom, ett komplicerat urverk är ett vackert urverk där varje liten del fyller en funktion. Men ett pyntat urverk ser i min mening bara fånigt ut.
 

Ronnie

Rolex
vh3.JPG

Vianney Halters lustiga mystery rotor apropå de där periferirotorerna från VC och Bucherer. :)

_img.png

Kontrar den fiffiga Paneraibaksidan med en fiffig Gruebel Forsey

Nu har jag visst lagt in fyra verk. Fast de två sista var inte så favoritiga. Bara ganska nära på.
 
Personligen finner jag bra urverk vackra, det är det som huvudsakligen avgör. Tvärtom tycker jag att några av urverken i den här tråden är fula - bara för att de blivit pyntade med olika detaljer. Historiskt sett har klockan varit ett av människans viktigaste redskap - inte har det spelat någon roll om urverket varit pyntat med diamanter och guld eller inte. Jag menar inte att urverk ska vara enkla, tvärtom, ett komplicerat urverk är ett vackert urverk där varje liten del fyller en funktion. Men ett pyntat urverk ser i min mening bara fånigt ut.

Vad menar du "pyntade med diamanter och guld"?
Tänker du på att lagerstenarna (Se: Juveler/Jewels/rubiner) är diamanter istället? Kvalitetsdetalj som i vissa fall kan förbättra livslängden och hållbarheten av stenarna.
95% av detaljerna i ett urverk har en funktion. Ovanstående jag länkade (Sista bilden.) så är ytorna blästrade för att få en finish som attraherar eventuella dammpartiklar och slitagepartiklar så de ska lägga sig på dessa ytor istället för tjänstgörande ytor.
Att ett verk har rodinerats eller plätterats på vissa stället är ofta för att få en bättre och mer hållfast yta.
 
Topp