• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är bäst - vila eller gång?

Sond

Patek
Har ofta funderat på vad som är bäst för en klocka som inte används. Är det att låta den vila eller ständigt vara igång?
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Jag är inte helt säker, men jag skulle gissa att det i normalfall är bäst om klockan går. Om oljan däremot skulle sina/bli dålig (?) så är självklart vila bäst för att inte skada kugghjul eller annat känsligt.
OBS: Lita inte på mig!
 

JayJay

Rolex
En kollega till mig påstod för ca 2år sedan att mekaniska klockor gick sönder om man för ofta lät dem ligga så att gångreserven gick ut. Detta gjorde mig nervös så jag googlade om det under några timmar. Kommer inte ihåg exakt vad som stod och som vanligt så var inte all info på internet entydig. Slutsatsen jag drog var i a f att klockorna inte alls mår dåligt av att inte gå så länge de blir ordentligt motionerade med några månaders mellanrum. Detta för att inte oljorna ska bli liggandes och sätta igen verket osv. Huruvida denna slutsats är korrekt ska jag låta vara osagt då den är baserad på en massa andra förståsigpåares lika listigt dragna slutsatser.
 
Ett mekaniskt urverk i drift slits alltid mer eller mindre, så om man inte använder klockan frekvent skulle jag strunta i windern och låta klockan ligga stilla men däremot, någon gång i halvåret, ta på den någon dag/dra upp den. Dagens moderna oljor är inte lika känsliga och tenderar inte att stelna lika lätt som tidigare, men att låta klockan ligga stilla i ett år eller mer utan att motioneras kan vara lite vanskligt. Det finns exempel på berättelser från Omegas anställda där man låtit urverken ligga stilla för länge efter produktionen innan montering i boett varför de behövt servas först.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

The Pell

Cartier
Ett mekaniskt urverk i drift slits alltid mer eller mindre, så om man inte använder klockan frekvent skulle jag strunta i windern och låta klockan ligga stilla men däremot, någon gång i halvåret, ta på den någon dag/dra upp den. Dagens moderna oljor är inte lika känsliga och tenderar inte att stelna lika lätt som tidigare, men att låta klockan ligga stilla i ett år eller mer utan att motioneras kan vara lite vanskligt. Det finns exempel på berättelser från Omegas anställda där man låtit urverken ligga stilla för länge efter produktionen innan montering i boett varför de behövt servas först.

Vänligen
Forumets undersköterska

Välkommen tillbaka!
 
Topp