• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är den ultimata lyxen?

ZtaFfaN

Panerai
2-Faktor
Jag har funderat på vad jag verkligen uppskattar i livet -vad jag tycker tillför mitt liv det där lilla extra (förutom att ha en klocka på armen som man verkligen suktat länge efter och kanske någon person att verkligen tycka om som förhoppningsvis tycker lika tillbaks).
Såg på ett TV-program, tror det var Hela Sverige bakar för några dagar sedan, där de konstaterade att det
absolut bästa som hänt för bakning är uppfinningen av kylen.
Tänkte då att den ultimata lyxen naturligtvis är olika för alla. Alla kan ju orimligtvis tycka som jag, eller?:confused:

Personligen tycker jag att möjligheten att kunna ta en tempererad dusch i sötvatten är den absolut ultimata lyxen.
Inom mat är den ultimata lyxen för mig, en stekt inlagd strömmning med en kokt potatis till. Till det en bira och en immig.

Kanske inte så glamoröst men tänker man efter så behöver det inte vara det. Det är ju en högst personlig reflektion vad man själv tycker. Kanske allt från världsherravälde till en schysst mängd navelludd kan vara just er definition av lyx?

Så frågan är, vad är den ultimata lyxen för er?

a40790a8aa22c92d_org.jpg

En bild säger mer än 1000 ord.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Att få sitta på stranden i smutsiga badshorts och njuta av solnedgången på en glesbebyggd och svårtillgänglig ö på andra sidan jorden.
Givetvis ska man gärna bo i en bungalow med enbart saltvattensdusch och utan dator/tv/internet.

Inte vardagslyx men den ultimata lyxen för mig...
paradise-bungalows.jpg
 
Senast ändrad:
Att få uppleva känslan av att ta på sig en klocka man längtat efter att kunna köpa för första gången varje dag.

Eller kanske att ha underkläder och strumpor och kashmere och endast använda dem en gång.

Men alla tycker olika!

För mig är det att vakna upp varje morgon och känna sig totalt lycklig, stressfri och att man är en god människa.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Att inte ha behövt ställa en väckarklocka har i över 10 år varit något jag sett som den ultimata lyxen. Jobbar med eget projekt utan kundkontakt. Nästa vecka fyller grabben 1 år så numera är den ultimata lyxen när frun tagit ut han på tidig promenad och man får vakna av sig själv :)
 

cab

Audemars
2-Faktor
Varmgarage i innerstan, i kåken man bor. Har haft det i 10 år nu och det känns fortfarande som att ta ett glas champagne efter jobbet varje dag. Myser när jag kör ner i underjorden och minns hur det var att jaga parkering, få böter och skrapa rutor. Det är det ultimata lyxen för mig.
Tänkte på det också här om dagen. Har nytt boende med parkering under huset och garage på jobbet så nu åker man från garage till garage om dagarna i innerstaden. Alltid varm och snöfri bil är vardagslyx! :)
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Den tiden när jag mådde som bäst var när jag var nere hos min mormors bror som har ett hus på Österlen för tre år sedan. Var där nere för att måla hans tak, resultatet blev så bra att resten av byn ville att jag skulle fixa deras tak så jag blev kvar där hela sommaren, vilket jag definitivt inte ångrar att jag gjorde!

Jag hade inga kompisar där nere, dock hade jag en sådan där klassisk sommarflört med en grannes dotter(dock pluggade hon och bodde i Schweiz under skolåret), jag fick låna mormors brors P1800 lite hur jag ville samt att jag jobbade på tak med en sådan här utsikt dagligen, nästintill inget regn alls under hela sommaren. Så fördelarna vägde upp nackdelarna.
2013-08-09 11.04.36.jpg


Morsan sa att jag kom hem som en helt ny person. Har tyvärr ingen bättre bild på P1800 men jag kommer ihåg när jag körde ned till Kåseberga för att köpa nyfångad fisk lite då och då, alla äldre människor verkligen stirrade/beundrade bilen, de måste ha blivit bra förvånad när de såg en 19-årig gammal pojke kliva ur den.
2013-08-10 09.00.37.jpg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Att flytta in i sitt eget 300kvm nybyggda hus var inte dumt. Det är VARMT invändigt (har bara bott i 80-tals kåkar invändigt), det är inte trångt så jag slipper vada bland ungarnas grejer och så ligger det 15m från gatan uppe på ett berg så jag slipper grannjävlar som bara "råkar" ställa sig vid tomtgränsen och ska kallprata varje gång man tittar ut näsan.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
En bit nötkött av god kvalitet, t.ex från den lokala/ekologiska/whatever slaktaren här i Lomma. Gärna parat med en god flaska vin.

Jag är helt övertygad om att rött kött kommer att ses som en lyxvara i framtiden, så man får njuta medan tillfälle ges. Ironiskt är väl vi som njuter av kött också en del i att snabba på den här försämringen...
 

Kairo

Panerai
Annars kanske denna också platsar som ultimat lyx?
article-0-13288E3E000005DC-359_636x288.jpg

158 meter lång med "missile-detection system". Bra att ha om man har ovänner.

Spontant känns Missile Detection rätt onödigt...
Vad kostar Missile Protection-uppgraderingen??

Yachten ägs av Sheikh Mohammed bin Rashid al Maktoum (UAE:s premiärminister tillika vicepresident, samt Dubais emir och regent). Antagligen därför den har det. :)
 

Case

Panerai
Högst personligt men jag har lyxen att ha en drömklocka, drömbostad och en drömfamilj och är endast 27 år.
Allt positivt som tillkommer till mitt liv är bara ett plus, annars är det smooth cruisin till pension för min del.
Menar du att du nått dina mål och inte känt behovet av nya. Hatten av i så fall.
 

Case

Panerai
Den ultimata lyxen är nog något i linje med Buddhismen eller Taoismens mål. Att vara tillfreds. Inte behövsa känna smärta, ångest eller stress.

Jag tänker att det inte bör vara en känslomässig flat line, utan snarare alltid röra sig på den positiva sidan av skalan.

Grundläget är den där varma harmoniska känslan i magen. För min egen del skulle det vara en pendling mellan flow och il dolce far niente. :D
 
Topp