• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är den värd?

Znakebite

Breitling
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ref 2639 finns med en mängd olika tavlor. Jag har en 2639-11 där jag uppfattat att -11 står för vilken tavla. Bra stabilt verk och modernish storlek på boetten.
image.jpg


Prismässigt skulle jag säga någonstans 1500-3000 kr beroende på tavla och skick.

Här mer om modellen!
https://klocksnack.se/threads/en-omega.33889/#post-758514
 

Znakebite

Breitling
Tack för hjälpen.
Jag har dock sett massor av 2639-14 som inte har samma kombi av urtavla och visare.
Vilket årtal pratar vi om då. Borde vara 40-tal va?
Jag är verkligen tacksam för all hjälp eftersom jag ska sälja den och vill kunna begära rätt pris för klockan.
Av 5000 st fann jag ingen likadan. Inte heller när jag söker med alla nummer och siffror jag nu har.
Kan någon länka till sidor som säljer omegaklockor. Både auktionssidor och andra klocksidor.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Kaplans.se har väl sålt hyfsat många liknande modeller. Sök på gamla auktioner där, även om du inte hittar exakt den du har så borde du få en rimlig bild av prisläget. Helguldare och de med lite större boetter (36 mm) har jag fått för mig är lite populärare än genomsnittet.
 

Icaras

Rolex
Tack för hjälpen.
Jag har dock sett massor av 2639-14 som inte har samma kombi av urtavla och visare.
Vilket årtal pratar vi om då. Borde vara 40-tal va?
Jag är verkligen tacksam för all hjälp eftersom jag ska sälja den och vill kunna begära rätt pris för klockan.
Av 5000 st fann jag ingen likadan. Inte heller när jag söker med alla nummer och siffror jag nu har.
Kan någon länka till sidor som säljer omegaklockor. Både auktionssidor och andra klocksidor.
Har för mig att 2639 lanserades 1949, din verkar vara från 1952. Antal tavelkonfigurationer kan skvallra om att den producerades i förhållandevis många år (dock inte särskilt många i dagens mått).

Kolla in Kaplans Omega auktion, har du inte bråttom så kan du vänta tills auktionen är avslutad för att få ett hum om pris.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack för hjälpen.
Jag har dock sett massor av 2639-14 som inte har samma kombi av urtavla och visare.
Vilket årtal pratar vi om då. Borde vara 40-tal va?
Jag är verkligen tacksam för all hjälp eftersom jag ska sälja den och vill kunna begära rätt pris för klockan.
Av 5000 st fann jag ingen likadan. Inte heller när jag söker med alla nummer och siffror jag nu har.
Kan någon länka till sidor som säljer omegaklockor. Både auktionssidor och andra klocksidor.
Exakt hur tavlan ser ut spelar ingen större roll på dessa när det kommer till pris. Svarta tavlor är ovanligare och dyrare men för att ge dig en vettig värdering måste du leverera mycket bättre bilder.
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tack för hjälpen.
Jag har dock sett massor av 2639-14 som inte har samma kombi av urtavla och visare.
Vilket årtal pratar vi om då. Borde vara 40-tal va?
Jag är verkligen tacksam för all hjälp eftersom jag ska sälja den och vill kunna begära rätt pris för klockan.
Av 5000 st fann jag ingen likadan. Inte heller när jag söker med alla nummer och siffror jag nu har.
Kan någon länka till sidor som säljer omegaklockor. Både auktionssidor och andra klocksidor.
Varsågod. Som @Icaras skriver handlar dessa om femtiotal. Så länge din tavla är orginal så spelar versionen inte så mycket för priset, utan snarare vilket skick. Vissa fina tavlor kan höja värdet (ovanligt fint skick eller svarta som åldrats till vackert brunt tex).
Jag gissar på att din inte blivit servad på ett tag? Med det skicket (svårt att helt avgöra på grund av dåliga bilder) skulle jag sägs att en köpare kanske är beredd att kanske betala 1500kr. För att snygga upp den lite kan du ta en bommulstrasa och lite autosol eller dylikt och putsa upp plexiglaset. Kör lite tandkräm (ej jel) efteråt för ännu finare resultat av glaspoleringen.
Lycka till :)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Varsågod. Som @Icaras skriver handlar dessa om femtiotal. Så länge din tavla är orginal så spelar versionen inte så mycket för priset, utan snarare vilket skick. Vissa fina tavlor kan höja värdet (ovanligt fint skick eller svarta som åldrats till vackert brunt tex).
Jag gissar på att din inte blivit servad på ett tag? Med det skicket (svårt att helt avgöra på grund av dåliga bilder) skulle jag sägs att en köpare kanske är beredd att kanske betala 1500kr. För att snygga upp den lite kan du ta en bommulstrasa och lite autosol eller dylikt och putsa upp plexiglaset. Kör lite tandkräm (ej jel) efteråt för ännu finare resultat av glaspoleringen.
Lycka till :)

Generellt sett brukar en svart tavla dubbla priset på Omega från 50-talet, enligt min erfarenhet iallafall. Då skall ju tavlan vara original självklart. Går väldigt många ljusa tavlor på en svart.

Tror nog att du får ut ganska mycket för klockan med lite polering av plexi samt bra bilder (om nu bilderna inte visar att tavlan är dålig).
 

Znakebite

Breitling
20150918_163022.jpg
20150921_185313.jpg
Jag har kollat igenom Kaplans auktioner 1 1/2 år bakåt i tiden men inte hittat någon som är värst lik min. Liknande ja men inte med samma visare. Det fanns några vita som var mer lika när det gäller urtavla och visare. Ingen hade stjärna på insidan av locket vad jag kunde se.
 
Senast ändrad:

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tror inte du kommer så mycket närmare än så, du har en fin klocka men ingen unik som excentriska samlare är beredda att betala hutlösa pengar för.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
20150918_163022.jpg
20150921_185313.jpg
Jag har kollat igenom Kaplans auktioner 1 1/2 år bakåt i tiden men inte hittat någon som är värst lik min. Liknande ja men inte med samma visare. Det fanns några vita som var mer lika när det gäller urtavla och visare. Ingen hade stjärna på insidan av locket vad jag kunde se.
Ingen bra bild det där heller, men en bra dag och om den är fin och fungerar som den skall kan du få 3000kr av rätt köpare.
 

Znakebite

Breitling
Tror inte du kommer så mycket närmare än så, du har en fin klocka men ingen unik som excentriska samlare är beredda att betala hutlösa pengar för.
Du har säkert rätt men det vore kul att se åtminstone en likadan som den jag har.
Ska jag lägga ut den på tradera för 2000:- eller vad anser ni vara ett bra startpris?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du har säkert rätt men det vore kul att se åtminstone en likadan som den jag har.
Ska jag lägga ut den på tradera för 2000:- eller vad anser ni vara ett bra startpris?
Du behöver inget på Tradera, lägg bara ut den med ett lågt utrop så de kommer igång och bjuder. Tills dess måste du dock få till en bra bild på tavlan. Dagsljus utomhus är ett bra tips.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Svårt med de bilder du lagt upp, tycker att några av skruvarna i urverket ser lite misshandlade ut men det kan vara bilden också. I min bok pekar det isf mot att någon som inte riktigt vet vad den sysslar med har skruvat med klockan.
 

Znakebite

Breitling
Det är ett tag sedan nu som jag senast skrev.
Har nu sett över 10000 olika ur från auktioner runt hela världen.
Inte ett enda omega ur har sett likadant ut.
Edwalls ur i Örebro säger att den är äkta så varför finns det inte fler likadana ur?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är ett tag sedan nu som jag senast skrev.
Har nu sett över 10000 olika ur från auktioner runt hela världen.
Inte ett enda omega ur har sett likadant ut.
Edwalls ur i Örebro säger att den är äkta så varför finns det inte fler likadana ur?
Tavlan är vanlig likaså visarna. Kan vara så att visarna är bytta någon gång eller så lämnade den fabriken så här. Spelar ingen roll värdemässigt vad jag kan se.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Den här frågan hör väl mest hemma här, vad är ett rimligt pris för denna?
IMG_1588.JPG


Manuell, 18 k guld, ingen servicehistorik, från 1981. Går bra
 
Topp