• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är det för modell på detta Rolex vintage ur? (+ är den äkta?)

givetvis

Omega
Tjena.

Var och rensade lite ur släktingars förråd. Och lyckades komma över en klocka som väckte intresse, en Rolex. Klockan hade legat stilla länge och inte använts, men vid minsta rörelse började den fungera igen. Var bara till att ställa om klockan till rätt datum och tid, så fungerar klockan nu utan några problem.

Klockan: http://imgur.com/a/j7GIT

Dock har jag ingen aning om vad den exakta modellen är på klockan, och om den ens är äkta. Hittade dessvärre inga bevis, klocklådor eller dylikt, samt att länken var borta. Men själva klockan känns genuin (har varit med om fejkade innan), och dessutom att urverket fortfarande fungerar utan några helst problem tyder väl på någon form att det inte är billig fake.

Så ja, egentligen har jag två frågor;
Vad är den exakta modellen på klockan?
Ser den äkta ut? (<- vet det är svårt att avgöra, men om ni har ett tränat öga - som jag ej har - kan ni kanske avgöra)
 

Sportster

Omega
Ingen rolexexpert alls, men det är kul att leta fel. Det som instinktivt talar för fake är att förstoringen av dagsiffran är dålig, samt att Sunday inte fyller ut sitt fönster särskilt bra. Klockan kostar i runda slängar hundra tusen och uppåt ny. Känns den som det?
Modellen heter Day-Date.
 

givetvis

Omega
Ingen rolexexpert alls, men det är kul att leta fel. Det som instinktivt talar för fake är att förstoringen av dagsiffran är dålig, samt att Sunday inte fyller ut sitt fönster särskilt bra. Klockan kostar i runda slängar hundra tusen och uppåt ny. Känns den som det?
Modellen heter Day-Date.

Haha, jo men det kan jag tänka mig. På själva "glasbubblan" som förstorar dagsiffran, så finns det en liten repa, så kan vara det som spökar till själva förstoringen. Men oavsett, bra du påpekar det, tillika att Sunday inte ter sig vara perfekt.
Är personligen ingen större expert på klockor, speciellt inte av det dyrare slaget. Men man har ju givetvis stött på fejkade Rolex-kopior i sina dagar, och måste säga denna känns genuin. Denna känns genuin i den formen att den har viss tyngd och känns tålig. Även själva tickandet från sekundvisaren låter bra, med ca 5-6 tickande/sekund, så urverket låter inte "klumpigt"/konstigt eller liknande. Men vågar verkligen inte säga om den "känns" som att den kostar 100 000 och uppåt, då jag inte alls har någon djupare koll på exklusiva klockor!

Alright, kan någon specificera exakt vilken variant Day-Date det är? Verkar finnas en hel del varianter när jag söker på nätet!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Haha, jo men det kan jag tänka mig. På själva "glasbubblan" som förstorar dagsiffran, så finns det en liten repa, så kan vara det som spökar till själva förstoringen. Men oavsett, bra du påpekar det, tillika att Sunday inte ter sig vara perfekt.
Är personligen ingen större expert på klockor, speciellt inte av det dyrare slaget. Men man har ju givetvis stött på fejkade Rolex-kopior i sina dagar, och måste säga denna känns genuin. Denna känns genuin i den formen att den har viss tyngd och känns tålig. Även själva tickandet från sekundvisaren låter bra, med ca 5-6 tickande/sekund, så urverket låter inte "klumpigt"/konstigt eller liknande. Men vågar verkligen inte säga om den "känns" som att den kostar 100 000 och uppåt, då jag inte alls har någon djupare koll på exklusiva klockor!

Alright, kan någon specificera exakt vilken variant Day-Date det är? Verkar finnas en hel del varianter när jag söker på nätet!
Den är falsk, en rätt dålig sådan också. De äkta är i ädelmetall till att börja med och om jag ser rätt ät tex glasringen i mässing? Dagfönstret sitter fel osv.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Som @Sportster säger så ser datumförstoringen misstänksamt dålig ut. Även dagrutan. Sedan ser även visarna lite taffliga ut samt en viktig detalj är fel - centrum av visarna, själva infästningen ("hålet" saknas). Jämför;
image.jpeg


Sedan är Day-Daten en klocka som endast kommer i ädla metallerna guld och platina, dvs den finns inte i stål. Så stämplar borde finnas på klockan. Tittar du mellan bandhornen (infästningen till armbandet) så skall det på ena sidan stå referensnummret och på andra sidan serienummer.
 

Wiliamo

Panerai
Tyvärr är den falsk. Dag/datumfönstren är felaktiga, likaså typsnitten på nedre delen av tavlan. Logotypen/modellnamnet är för stort, ska hålla sig mellan indexen 11 och 1. Finns fler saker att påpeka. Dålig på referensnummer men jag tror att modellen den ska föreställa är en DD 1803, någon får gärna rätta mig här.
 

givetvis

Omega
Okej, då verkar det inte vara någon större tvekan på att den är fake. Tråkigt, men var väl nästan väntat skulle jag säga. Har man en äkta Rolex, så brukar man antagligen inte slänga klocklåda, äkthetsbevisen samt att länken bara är spårlöst försvunnen + att man kanske inte förvarar den i ett förråd.

Men oavsett, stort tack för alla svar. Här märker man rätt tydligt hur ett öga för klockor verkligen varierar från person till person.
 

Wiliamo

Panerai
Okej, då verkar det inte vara någon större tvekan på att den är fake. Tråkigt, men var väl nästan väntat skulle jag säga. Har man en äkta Rolex, så brukar man antagligen inte slänga klocklåda, äkthetsbevisen samt att länken bara är spårlöst försvunnen + att man kanske inte förvarar den i ett förråd.

Men oavsett, stort tack för alla svar. Här märker man rätt tydligt hur ett öga för klockor verkligen varierar från person till person.
Nä, som du säger känns det osannolikt att folk skulle slänga en vitgulds-Rolex i ett förråd utan varken länk eller andra tillbehör. Var dock en kille för några månader sen på forumet som precis som du frågade angående en gammal Rolex Submariner som visade sig vara äkta, så det förekommer ju. Häng kvar här på KS så får snart du också ett annat öga för klockor, och då en lust på "riktiga" sådana ;)
 

givetvis

Omega
Nä, som du säger känns det osannolikt att folk skulle slänga en vitgulds-Rolex i ett förråd utan varken länk eller andra tillbehör. Var dock en kille för några månader sen på forumet som precis som du frågade angående en gammal Rolex Submariner som visade sig vara äkta, så det förekommer ju. Häng kvar här på KS så får snart du också ett annat öga för klockor, och då en lust på "riktiga" sådana ;)

Haha, känns som taget ur ett tv-program! Kul när sånt händer, tråkigt nog fick man inte vara "en av dom" som hade turen att komma över en gammal äkta klocka denna gången.
Ja verkligen, ska helt klart stanna kvar här. Har på senare tid fått upp ögonen för finare klockor och all vetenskap kring det, så detta är ju klippt och skuret för det!;)
 

Wiliamo

Panerai
Haha, känns som taget ur ett tv-program! Kul när sånt händer, tråkigt nog fick man inte vara "en av dom" som hade turen att komma över en gammal äkta klocka denna gången.
Ja verkligen, ska helt klart stanna kvar här. Har på senare tid fått upp ögonen för finare klockor och all vetenskap kring det, så detta är ju klippt och skuret för det!;)
Kul! När man börjar intressera sig för klockor öppnar sig en helt ny värld - på gott och ont det vill säga :D här är för övrigt tråden jag nämnde innan, om du vill ha lite skön läsning som plåster på såren att ditt fynd var en kopia: https://klocksnack.se/threads/farfars-klocka.49803/
 

givetvis

Omega
Äh, det är väl inte så lätt att ha koll på allt. Här är det ju rätt många "nördar" så då kommer alla fel fram fort. Men bättre att fråga för det har dykt upp en del riktigt fina byrålådsfynd här.
Jomen helt rätt, nu kan jag sova lugnt och veta att klockan inte är äkta i alla fall!
Kul! När man börjar intressera sig för klockor öppnar sig en helt ny värld - på gott och ont det vill säga :D här är för övrigt tråden jag nämnde innan, om du vill ha lite skön läsning som plåster på såren att ditt fynd var en kopia: https://klocksnack.se/threads/farfars-klocka.49803/
Haha jamen exakt. Redan i dagsläget har man ju en del mål i livet, kring en del klockor man vill införskaffa sig när man fått det jobbet man strävar efter och ekonomin tillåter det. Haha, tack så mycket för det, får bli lite skön kvällsläsning på det och glädja sig över andras fynd istället. ;)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Att tavlan är fake/ommålad råder inga större tvivel om. Jag är inte duktig på dessa men jag hade gärna sett bilder från mellan luggarna och undersidan. Dumt att kasta bort en vitguldsklocka bara för att glaset och tavlan någon gång är bytt av någon som saknar originaldelar. Jag påstår inte att den är rätt men boetten ser väl spontant inte helt åt helvete ut?

Edit: Missade att det fanns fler bilder.. I was off. :)
 
Senast ändrad:

givetvis

Omega
Att tavlan är fake/ommålad råder inga större tvivel om. Jag är inte duktig på dessa men jag hade gärna sett bilder från mellan luggarna och undersidan. Dumt att kasta bort en vitguldsklocka bara för att glaset och tavlan någon gång är bytt av någon som saknar originaldelar. Jag påstår inte att den är rätt men boetten ser väl spontant inte helt åt helvete ut?

Jag förstår. Innan jag går vidare; så om jag förstått det rätt nu (via snabba google sökningar) har samtliga Rolex-klockor serienummer/form av "äkthetsbevis" mellan luggarna? Vad jag kan se på denna klockan, så kan jag inte på något sätt urskilja siffror eller text mellan luggarna.
Men givetvis, lägger jag upp bilder så du själv kan ta dig en titt. ;)

Bilder: http://imgur.com/a/bqV8B
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag förstår. Innan jag går vidare; så om jag förstått det rätt nu (via snabba google sökningar) har samtliga Rolex-klockor serienummer/form av "äkthetsbevis" mellan luggarna? Vad jag kan se på denna klockan, så kan jag inte på något sätt urskilja siffror eller text mellan luggarna.
Men givetvis, lägger jag upp bilder så du själv kan ta dig en titt. ;)

Bilder: http://imgur.com/a/bqV8B
Jag missade dina bilder. Till att börja med så bör den som ovan sagt ha stämplar på undersidan. Sedan bör den absolut ha serienummer och referensnummer mellan luggarna.
 

givetvis

Omega
Jag missade dina bilder. Till att börja med så bör den som ovan sagt ha stämplar på undersidan. Sedan bör den absolut ha serienummer och referensnummer mellan luggarna.
Aha, lätt hänt. Jajo, förstod det rätt snabbt nu också efter sökt runt på nätet och mer er expertis. Aja, tråkigt man inte blev som personen som hittade vintage Rolexen som var äkta i farsans byrålåda. ;)
 
  • Like
Reactions: Per

Kamelen

Cartier
Tror att där är ett fåtal producerade i stål under Daydatens början antalet som jag kommer ihåg är 7 producerade men ej säker
 
Topp