Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad är det här för ett urverk?

Diskussion i 'Diskussion' startad av EndZone, 5 december 2015.

1. EndZone
    Trådstartare

EndZone Torpare

En god vän till mig har ett armbandsur av typ Nitella sportsman Diplomatic. Urverket fungerar inte längre och jag blev lite nyfiken på om man kan få det att fungera igen. Klockan saknar krona och det ser ut som att den brutits loss? För att hitta reservdelar vore det ju dock bra att veta vilken typ, eller modell av urverk det handlar om. Någon som har en gissning? 25j incabloc är vad jag kan se. Bilder följer:

2. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    om du snurrar rotorn lite så borde du kunna se en beteckning under balansen.

3. Norra

Norra Borgare

Ett automatiskt sådant :D

4. EndZone
    Trådstartare

EndZone Torpare

Stort tack eriksson, det ska kollas! Kan inte minnas att jag såg något där, men det är fullt möjligt att jag missat det.

eriksson850 gillar detta.
  5. Warwian

Warwian Stadsbo

Från:
    Göteborg/Borås
  6. EndZone
    Trådstartare

EndZone Torpare

Åh, stort tack! Återkommer så snart jag tagit en titt på urverket igen. Familjen pockst på uppmärksamhet för stunden :happyhappy:

7. Exxet

Exxet Borgare

Nästan säker på ett A S ( Adolf Schild) -verk 1680, 1700, finns några till varianter.

1680: AS 1680.jpg

8. Bjoerlin76

Bjoerlin76 Biskop

Från:
    Sigtuna, Stockholm
  9. EndZone
    Trådstartare

EndZone Torpare

Enormt imponerad! Har inte hunnit med att öppna klockan idag, men gör det under veckan som kommer!

10. EndZone
    Trådstartare

EndZone Torpare

Förberedande inför och sedan genomförande av själva julfirandet tog all min tid. Öppnade först upp klockan igår kväll. Ni hade helt rätt. Ett AS 1700/01. Dessvärre ganska mycket korrosion och en skruvskalle som gått av, vilket resulterade i att själva skruven sitter kvar i avsett hål vid "ratchet wheel" (vad det nu heter på svenska...). Jag förmodar att det inte är lönt att försöka få ut en skruv ur ett urverk...? I synnerhet inte när det gäller ett urverk av den här kalibern kanske.

Mårtenssons ur Brookfield