• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är det här för ett urverk?

EndZone

Breitling
En god vän till mig har ett armbandsur av typ Nitella sportsman Diplomatic. Urverket fungerar inte längre och jag blev lite nyfiken på om man kan få det att fungera igen. Klockan saknar krona och det ser ut som att den brutits loss? För att hitta reservdelar vore det ju dock bra att veta vilken typ, eller modell av urverk det handlar om. Någon som har en gissning? 25j incabloc är vad jag kan se. Bilder följer:

KFvjsAA.jpg


IGSacr9.jpg
 

EndZone

Breitling
Åh, stort tack! Återkommer så snart jag tagit en titt på urverket igen. Familjen pockst på uppmärksamhet för stunden :happyhappy:
 

EndZone

Breitling
Förberedande inför och sedan genomförande av själva julfirandet tog all min tid. Öppnade först upp klockan igår kväll. Ni hade helt rätt. Ett AS 1700/01. Dessvärre ganska mycket korrosion och en skruvskalle som gått av, vilket resulterade i att själva skruven sitter kvar i avsett hål vid "ratchet wheel" (vad det nu heter på svenska...). Jag förmodar att det inte är lönt att försöka få ut en skruv ur ett urverk...? I synnerhet inte när det gäller ett urverk av den här kalibern kanske.
 
Topp