• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är det jag har köpt ?

ajvar

Rolex
2-Faktor
Goddag mina herrar,

Blev kär i denna och köpte den direkt utan att ens veta vad det är jag har köpt. Om någon kan hjälpa mig med att ta reda på vad det är för märke samt vilket urverkt det är skulle det uppskattas.

20150402_161439.jpg
20150402_161532.jpg
 

ajvar

Rolex
2-Faktor
Stort tack, jag ska dyka in i ämnet lite nu så återkommer jag med relevant info.
 

Warwian

Cartier
Goddag mina herrar,

Blev kär i denna och köpte den direkt utan att ens veta vad det är jag har köpt. Om någon kan hjälpa mig med att ta reda på vad det är för märke samt vilket urverkt det är skulle det uppskattas.

20150402_161439.jpg
20150402_161532.jpg

En chansning från en rookie är att urverket är ett Valjoux 7730. Eller Venus 188. Här kan man fördjupa sig i skillnaden: http://thewatchspotblog.com/?p=3547

Troligare är snarare att det är ett Landeron-verk. Sannolikt ett Landeron 48 eller variant (exempelvis Landeron 54).
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Landeron_48
Verket är inte signerat någonstans med kalibernummer?
 
Har hört/läst att dessa ofta är signerade på framsidan, under urtavlan, men det är ett meck och lite riskabelt att komma åt om man inte vet vad man gör. Snygg som attan dock, såg jag den på tradera för ett tag sedan?
 

ajvar

Rolex
2-Faktor
Hittade följande serienummer som var ingraverade i baksidan av locket i väldigt tunn text vilket gjorde det svårt att läsa, följande gick att avläsa iaf:

3837573
933u
07545R
37838P

Tackar för informationen, är det specifika märken det gäller eller bara 40-tals klockor ?
Du har helt rätt, den är köpt på tradera för ca 4 dagar sedan :)
 
Hittade följande serienummer som var ingraverade i baksidan av locket i väldigt tunn text vilket gjorde det svårt att läsa, följande gick att avläsa iaf:

3837573
933u
07545R
37838P

Tackar för informationen, är det specifika märken det gäller eller bara 40-tals klockor ?
Du har helt rätt, den är köpt på tradera för ca 4 dagar sedan :)

Nej det jag läst är ang. Landeronverken
 

Johan S

Omega
Jag är inte supergrym på den där typen av klockor men jag tycker den påminner om en Haste till urtavlan sett med något typ av urverk från Valjoux. Jag förstår att du inte kunde låta bli den, riktigt fin pjäs i mitt tycke.

Jag kan dock vara helt ute och cykla.
/Johan
 

ajvar

Rolex
2-Faktor
Jag är inte supergrym på den där typen av klockor men jag tycker den påminner om en Haste till urtavlan sett med något typ av urverk från Valjoux. Jag förstår att du inte kunde låta bli den, riktigt fin pjäs i mitt tycke.

Jag kan dock vara helt ute och cykla.
/Johan

Du har rätt men samtidigt hittar jag många militär kronografer från 40-talet med samma design, får bli ett besök till urmakaren :)!
 

Johan S

Omega
Du har rätt men samtidigt hittar jag många militär kronografer från 40-talet med samma design, får bli ett besök till urmakaren :)!

Urmakaren låter som bästa idén istället för min gubbgoogling (läs, satt och försökte tänka). Du har helt rätt, det var flera som hade liknande design, Landeron, Breitling, Record och jag tror även Junghans hade nåt liknande.
 

ajvar

Rolex
2-Faktor
Ja.

Verket ser minst sagt trött ut, skulle själv gärna ha den för att plocka isär, finishera om hela verket, kanske sätta in en ny balansfjäder och nya motstenar samt snygga till & blånera skruvarna så blir det riktigt snyggt!

Tavlan ska man ge fan i att röra, Patina är najs.


Det hade inte varit helt fel ;D
 
Ja.

Verket ser minst sagt trött ut, skulle själv gärna ha den för att plocka isär, finishera om hela verket, kanske sätta in en ny balansfjäder och nya motstenar samt snygga till & blånera skruvarna så blir det riktigt snyggt!

Tavlan ska man ge fan i att röra, Patina är najs.


Betyder väl split second då? Något du som har koll kan se på verket?
 
Topp