• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är det ni älskar med klockor?

Brogren

Cartier
Sen lördagskväll, det är bästa tiden att filosofera.

Jag försöker fundera ut varför jag älskar klockor egentligen. Det var bara lite drygt ett år sedan det började men känslorna mattas inte ut som med andra hobbies man tagit upp förut.
Jag går igång på flera saker; Specifika klockor, design, urverk, historia och vad klockan har varit med om innan är bara några exempel. Men jag kan fortfarande inte bestämma mig varför jag känner mig så bra när jag håller någon av mina klockor eller varför man blir så glad när ett köp genomförts och man håller i sin nya klocka för första gången.
Många av er vet precis vad jag menar men folk som inte har samma intresse och köper en ny klocka som de tycker är snygg känner inte likadant.

Hade varit roligt att höra era anledningar nu på sen lördagskväll.
 
C

China

Guest
Det är nog en kombination av det du beskriver, och att verkliga entusiaster ser längre än statustänkande. Dyrt, billigt, enkelt eller avancerat, det spelar ingen roll vad man fastnat för, glädjen är trots allt den samma.:)
 

Hugii

Audemars
Signalsubstansen dopamin har en huvudroll och ser till att belöna oss för sådant som är nödvändigt för vår egen och vår arts överlevnad. Tack vare belöningssystemet är det njutningsfullt att äta, dricka, motionera och ha sex, men den kan också leda in oss på missbruk.
Massor av andra, icke livsnödvändiga, aktiviteter kan förstås också vara njutningsfulla, åtminstone till en början. Det kan vara alkohol, tobak, droger eller klockor. Problemet är att detta kan leda till att belöningssystemet "kidnappas", d.v.s. att kopplingarna mellan nervcellerna (synapserna) ändras så att den beroende till sist endast upplever belöning, d.v.s. njutning, när vi ägnar oss åt vårt klockintresse. Beroendet (intresset) kan bli så starkt att den drabbade ägnar all sin vakna tid åt sitt beroende, och därmed åsidosätter arbete, familj och fritidsaktiviteter och bara hänger på KS. :)

Vad var frågan? :)
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Fin mekaniken, alla tusen och åter tusen man timmar bakom ett urverk, perfektion. Första gången jag hörde ett 36000 high beat verk blev jag rörd, och lite tafatt. Känslan att sätta på sig en tung klocka som omedelbart blir en del av ens arm, det är som en gammal vän som kommer på besök, omedelbart är det som förr. Att skydda den mot all ondska i världen.
Den kräver inget av dig förutom lite kärlek och omtanke. Den finns där för dig hela tiden. Den håller reda på tiden åt dig. Ibland blir den lite kinkig och vill att man ska köpa nya kläder till den. Vid närmare eftertanke har jag inga vänner längre, jag har mina klockor, och det räcker.
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
I min värld lite som att fråga varför man vill ha en snygg fru, det funkar ju precis lika bra med en ful! Vad jag gillar med klockor:skönheten i proportionerna, detaljrikedomen, precisionen, historian, beständigheten...en av få maskiner som man fortfarande kan förstå alla detaljer kring hur den funkar!
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Miniatyrmekaniken.

(Samt tanken på att mina klockor har en chans att fortsätta fungera (om inte fjädern magnetiseras (vilket den troligen kommer att göra)) om jag är nära en kärnvapenexplosion ;) )
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Det jag finner mest intressant med klockor är finmekaniken och precisionen. Det är få andra mekaniska prylar som erbjuder lika hög tillförlitlighet som mekaniska urverk och det är fascinerande hur tickar på år ut och år in.

En annan faktor är, i alla fall för mig, att jag känner en form av tillhörighet när jag äger en finare klocka. Det känns som jag får en ökad gemenskap med andra klockintresserade på något sätt. :)

Sedan går jag verkligen igång på ett märkes/modells historia, urverk, design, material och så vidare! Det är roliga grejer det. :)

/TB
 

Icaras

Rolex
Signalsubstansen dopamin har en huvudroll och ser till att belöna oss för sådant som är nödvändigt för vår egen och vår arts överlevnad. Tack vare belöningssystemet är det njutningsfullt att äta, dricka, motionera och ha sex, men den kan också leda in oss på missbruk.
Massor av andra, icke livsnödvändiga, aktiviteter kan förstås också vara njutningsfulla, åtminstone till en början. Det kan vara alkohol, tobak, droger eller klockor. Problemet är att detta kan leda till att belöningssystemet "kidnappas", d.v.s. att kopplingarna mellan nervcellerna (synapserna) ändras så att den beroende till sist endast upplever belöning, d.v.s. njutning, när vi ägnar oss åt vårt klockintresse. Beroendet (intresset) kan bli så starkt att den drabbade ägnar all sin vakna tid åt sitt beroende, och därmed åsidosätter arbete, familj och fritidsaktiviteter och bara hänger på KS. :)

Vad var frågan? :)
Så du menar att mitt hopp redan är förlorat? :)

Till saken, för mig är det kombinationen av allt... finns nog inga aspekter som inte är intessanta på ett ur. Vare sig det är historia, design, finmekanik osv.
Sen är givetvis själva letandet en stor del av det hela. Jag njuter sällan lika mycket av spontanköp som något jag letat efter dagligen i ett års tid :).
 

Hugii

Audemars
Så du menar att mitt hopp redan är förlorat? :)

Till saken, för mig är det kombinationen av allt... finns nog inga aspekter som inte är intessanta på ett ur. Vare sig det är historia, design, finmekanik osv.
Sen är givetvis själva letandet en stor del av det hela. Jag njuter sällan lika mycket av spontanköp som något jag letat efter dagligen i ett års tid :).

alla vi har vi våra ursäkter :)
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
För mig är det kombinationen av det mekaniska underverket att kunna följa något så abstrakt som tid samtidigt som en klocka är estetiskt tilltalande. Klockan är ett konstverk jag bär med mig varje dag som mekaniskt lyckas hålla tiden. Det är fascinerande. Lägg därtill historier och att tex salta M.N. Eller presidenter burit samma modell så får det ännu en dimension.

Slutligen, gemenskapen. KS och GTGs och PM-konversationer över ett gemensamt intresse med genuint trevliga människor, det är fint!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klockor är ju nörderi när det är som bäst. Det finns så sjukt mycket man kan lära sig och informationen är ganska lättillgänglig eftersom det är ett stort community med mycket nedskriven information. Vare sig man är intresserad av tekniken, historiken eller specifika modeller/märken så är informationsutbudet väldigt stort.

Tidsmässigt är intresset anpassningsbart. Man kan antingen köpa och bära om man har lite tid över eller meka och pula om man har mycket tid över.

Intresset kan även bli hur billigt eller hur dyrt man vill så det är lätt att anpassa till rådande livssituation.
 

Maro

Audemars
Jag började skriva att jag troligtvis är jäkligt ytlig när det kommer till klockor, nästan som kläder. Går mest på hur klockan ser ut.

Men sedan kom jag på mig att jag har en hel del klockor som verkligen Inte är världens läckraste skapelser och att jag gärna nördar in mig på historia och urverk mm innan jag köper. Pris spelar ingen som helst roll, använder och njuter lika mycket med en klocka värd 1000sek som en för 20000sek.

Summan är nog att jag börjar bli en nörd!
 

JayJay

Rolex
Fin mekaniken, alla tusen och åter tusen man timmar bakom ett urverk, perfektion. Första gången jag hörde ett 36000 high beat verk blev jag rörd, och lite tafatt. Känslan att sätta på sig en tung klocka som omedelbart blir en del av ens arm, det är som en gammal vän som kommer på besök, omedelbart är det som förr. Att skydda den mot all ondska i världen.
Den kräver inget av dig förutom lite kärlek och omtanke. Den finns där för dig hela tiden. Den håller reda på tiden åt dig. Ibland blir den lite kinkig och vill att man ska köpa nya kläder till den. Vid närmare eftertanke har jag inga vänner längre, jag har mina klockor, och det räcker.
Det finns ngt väldigt sorgligt bakom den texten...
Edit: ;)
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Bra fråga, för mig så räcker det att titta på ett snyggt ur med en snygg länk eller kanske på ett läderarmband för att göra mig till freds i några timmar (minuter).

Men det är klart att det ovan nämnda ska sitta på min handled annars blir jag mest bara orolig och fruktansvärt köpsugen :)

Som svar på din fråga: Jag vet inte, jag tror att det är en sjukdom att man älskar klockor;)
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Klockor är ju nörderi när det är som bäst. Det finns så sjukt mycket man kan lära sig och informationen är ganska lättillgänglig eftersom det är ett stort community med mycket nedskriven information. Vare sig man är intresserad av tekniken, historiken eller specifika modeller/märken så är informationsutbudet väldigt stort.

Tidsmässigt är intresset anpassningsbart. Man kan antingen köpa och bära om man har lite tid över eller meka och pula om man har mycket tid över.

Intresset kan även bli hur billigt eller hur dyrt man vill så det är lätt att anpassa till rådande livssituation.
Du fick nog med allt yonsson:) Nörderiet och den härliga känslan av finmekanik..
Sedan är det för mig ett trevligt sätt att betrakta tiden på, min mesta tid är tokplanerad, mycket trevligare att avläsa tiden på en vacker klocka på armleden än på en stressande smartphone som blinkar, lyser och låter:)
Lite som att göra en tidresa bort från digitalteknik (även om jag älskar det också)
 

Minuteman

Rolex
Tidlösheten i något som i övrigt är så tidsrelaterat tycker jag är intressant :) Jag menar hur många tekniska "apparater" har vi som trots att de är 50-60 år gamla fortfarande fungerar och har en plats att används som dagliga bruksföremål?
Att detta grundas i en känsla för mekanisk och estetisk kvalitet som i övrigt är extremt ovanlig i dagens konsumtionsamhälle är lugnande på något sätt.
Att få uppleva den känslan när man gräver ner sig i ett urverk från t.ex 50 talet gör gott i själen :)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Allt som ovan, bra beskrivet och många klockentusiaster känner i många stycken säkert igen sig. Personligen är status inte en prio, även om den finns där som ett levande element. Om en DW och en GMT ref 16700 skulle vara lika snygga, bär jag ju hellre Rolexen, men mest faktiskt för att det är en så oerhört mycket bättre klocka. Att den sedan i vissa kretsar har högre status följer ju med s a s. Men ingen avgörande faktor, i alla fall inte för mig. Jag vill känna kvalite, rätt tyngd och hög snygghetsfaktor. Möjlighet till klädbyten är också ett måste för mig. Sedan tycker jag att det är roligt att ha några olika fabrikat, men skulle mycket väl kunna snöa in på ett märke med olika ref. Det är väl också en del av tjusningen att man aldrig riktigt vet hur det ska bli :)
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Det perfekta mötet mellan form och funktion. En accessoar som verkligen kan förstärka en look och en känsla som få andra accessoarer kan.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Den visar tiden på ett överlägset (lättillgängligt) sätt. Plus att det är en snygg accessoar.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
image.jpg
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Vetskapen att på armen sitter det 100 + små små små delar som alla arbetar tilsammans för att skapa en rörelse som är så exakt att den drar sig 2-3 sekunder på ett år. Men ett bateriverk som ha rne stadig försörjning på energi är det (nog) inte lika komplicerat men att ha ett 30 tal kugghjul, fjädrar, skruvar mm tillverkade i den prestionen är hårresande!
 
Topp