• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är det som definierar ett bra urverk

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Hej,

Jag är ganska ny i klockvärlden och har en liten undran.

Vad är det som definierar ett bra urverk ?

Jag läste här på forumet för några dagar sedan där någon nämde att ett av Tag's (jag tror det var Tag) urverk inte var så mycket att hurra över. Jag har själv en gammal Seiko 5 (7009) med 17 juveler som är tillverkad 1974 som jag burit fram till för en vecka sedan då jag skaffade mig en Tag. Den gamla häcken går verkligen som en "klocka". :) Jag har själv servat den med hjälp av youtube och internet och den går ca 1-2 sekunder fel per dag och tickar på utan problem i två dagar när den får ligga. Med tanke på att den är över 40 år gammal så tycker jag själv det är ett fantastikt urverk även om den ser lite tråkig ut när man öppnar boetten. Så. Vad är det egentligen som gör ett urverk bra eller dåligt ? :)

Fredrik
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Pålitlighet, precision, servicebarhet.
Egentligen tre grundläggande krav på något bra.
Din Seiko verkar uppfylla dem.
Sedan finns cirka 1000 andra kriterier som är mindre viktiga ;)
 

ScubaKing

Audemars
Två bra urverk enligt mig är ETA 2824-2 samt Valjoux 7750. Urverk som är testade i ur och skur, går att få till en bra peng och kan servas till en bra peng. Kanske inte det mest exklusiva men riktiga arbetshästar som finns i mängder av olika klockor av diverse märken.

ETA7750-17J.jpg
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Hej,

Jag är ganska ny i klockvärlden och har en liten undran.

Vad är det som definierar ett bra urverk ?

Jag läste här på forumet för några dagar sedan där någon nämde att ett av Tag's (jag tror det var Tag) urverk inte var så mycket att hurra över. Jag har själv en gammal Seiko 5 (7009) med 17 juveler som är tillverkad 1974 som jag burit fram till för en vecka sedan då jag skaffade mig en Tag. Den gamla häcken går verkligen som en "klocka". :) Jag har själv servat den med hjälp av youtube och internet och den går ca 1-2 sekunder fel per dag och tickar på utan problem i två dagar när den får ligga. Med tanke på att den är över 40 år gammal så tycker jag själv det är ett fantastikt urverk även om den ser lite tråkig ut när man öppnar boetten. Så. Vad är det egentligen som gör ett urverk bra eller dåligt ? :)

Fredrik
Det där är en bra fråga. Vad som är "bra" är ju vanligen subjektivt och i detta fall en av anledningarna att forum som detta finns, för att vrida och vända på vad som är "bra", utan att någonsin komma till en slutsats. Samma sak om klockors utseende. Vad är bra, egentligen?

För mig personligen finns det mycket som är "bra". Och det kan handla om såväl funktion, som design, som utförande. Det kan också handla om känsla.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Precision (liten gångavvikelse vid användning, ditt med 1-2 s bedöms som bra för mekaniskt)
Driftsäkerhet (tåligt och inte kräva service för ofta)
Servicebarhet (går att serva :p )
Storlek (mindre är bättre)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej,

Jag är ganska ny i klockvärlden och har en liten undran.

Vad är det som definierar ett bra urverk ?

Jag läste här på forumet för några dagar sedan där någon nämde att ett av Tag's (jag tror det var Tag) urverk inte var så mycket att hurra över. Jag har själv en gammal Seiko 5 (7009) med 17 juveler som är tillverkad 1974 som jag burit fram till för en vecka sedan då jag skaffade mig en Tag. Den gamla häcken går verkligen som en "klocka". :) Jag har själv servat den med hjälp av youtube och internet och den går ca 1-2 sekunder fel per dag och tickar på utan problem i två dagar när den får ligga. Med tanke på att den är över 40 år gammal så tycker jag själv det är ett fantastikt urverk även om den ser lite tråkig ut när man öppnar boetten. Så. Vad är det egentligen som gör ett urverk bra eller dåligt ? :)

Fredrik
Ganska ny och servar sina egna klockor med hjälp av youtube...
74529f6d945b4ebe54e39816b9d1b714.jpg
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Hej,

Jag är ganska ny i klockvärlden och har en liten undran.

Vad är det som definierar ett bra urverk ?

Jag läste här på forumet för några dagar sedan där någon nämde att ett av Tag's (jag tror det var Tag) urverk inte var så mycket att hurra över. Jag har själv en gammal Seiko 5 (7009) med 17 juveler som är tillverkad 1974 som jag burit fram till för en vecka sedan då jag skaffade mig en Tag. Den gamla häcken går verkligen som en "klocka". :) Jag har själv servat den med hjälp av youtube och internet och den går ca 1-2 sekunder fel per dag och tickar på utan problem i två dagar när den får ligga. Med tanke på att den är över 40 år gammal så tycker jag själv det är ett fantastikt urverk även om den ser lite tråkig ut när man öppnar boetten. Så. Vad är det egentligen som gör ett urverk bra eller dåligt ? :)

Fredrik
Servat den med hjälp av Youtube, berätta mera.
 
Jag är också ganska ny men har inte ens öppnat ett boettlock. Grymt vågat att serva själv med hjälp av tuben. Cred!
 

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Servat den med hjälp av Youtube, berätta mera.
Monterade ner urverket med hjälp av den. Sen gjorde jag allt rent med kemiskt ren bensin i ett ultraljudsbad innan jag monterade ihop det igen.
Sen hittade jag en pdf som talade om vart man skulle dutta olja osv. Pincetter, mejslar och verktyg köpte jag på ebay för några tjugor.
Ett roligt litet hobbyprojekt som fungerade bra. Men jag skulle aldrig ge mig på något dyrare ur! Detta var mest för att det var roligt. :)
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Monterade ner urverket med hjälp av den. Sen gjorde jag allt rent med kemiskt ren bensin i ett ultraljudsbad innan jag monterade ihop det igen.
Sen hittade jag en pdf som talade om vart man skulle dutta olja osv. Pincetter, mejslar och verktyg köpte jag på ebay för några tjugor.
Ett roligt litet hobbyprojekt som fungerade bra. Men jag skulle aldrig ge mig på något dyrare ur! Detta var mest för att det var roligt. :)
Det gick ju inte i slowmotion direkt :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag tycker inte att att precision enbart kan användas som ett mått på hur bra ett urverk är idag. Med dagens industriella maskiner går det att tillverka urverk som håller inom cosc för ett retailpris lägre än en tusenlapp, det är heller ingen konst att tillverka ett urverk så det är lättservat. Oftast blir det en difus definition där ålder, precision, unikhet (in-house), dekorering, finish, servicebarhet och status vägs mot varandra i en inte helt rationell gryta.
 
Topp