• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är det ultimata sättet att justera länken på?

Songer

Omega
Jag menar då alltså, som exempel min AT 8500 på länk, har tagit bort 1st hel-länk på varje sida och kör halvlänk på varje sida.
Alltså är länken lika lång på 6-sidan och 12-sidan.
Anledningen? Symmetri :)
Har dock sett att vissa tar bort mer på den ena eller den andra sidan, ex tar bort 2 på ena sidan, för och nackdelar?

Vad tycker ni är det ultimata?
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Din AT har ju butterfly spänne vilket gör att det ska plockas bort lika många länkar på båda sidorna, har man ett vanligt Viklås måste fler länkar tas bort på klockan sex sidan (om man vill få spännet i mitten av handleden)
 

mouqvist

Rolex
För mig är det viktigt att spännet inte hamnar under armbågsbenet, vilket kan hända med en symmetriskt justerad länk, det kan bli lite obehagligt då.
Jag vill ha spännet mitt över handsenorna, vilket innebär att ta bort mera länkar mot kl6:00 än mot kl12:00
Sen beror det på vilken typ av länk du kör med, jubileelänk är mjuk och följsam och då kan det funka med symmetri och komfort. Svårare med oysterlänk.
 

Såkkett

Omega
Med mina grova handleder som skiftar någonstans mellan 15 och 15,5cm under dagen så är det väldigt viktigt att spännet sitter rätt då det annars går utanför handleden vilket medför att klockan inte hamnar snett på framsidan.
Har fått komplettera min Tudor North Flag med en extra halvlänk då klockan 6 sidan behöver en halvlänk för att komma rätt och andra sidan får styras efter det, har man 16cm+ så tror jag centreringen hade varit tillräckligt exakt med både hel eller halvlänk på klockan 6 sidan
 

Compiss

Patek
2-Faktor
image.jpeg
 
Topp