• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är detta för dinka?

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Någon som kan identifiera denna klocka?
En vän som köpt den och är lyrisk.

image.jpg
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Någon som kan identifiera denna klocka?
En vän som köpt den och är lyrisk.

image.jpg
Det där är en nog name kopia på en B-uhr. Påstår de. Saluförs av typ pennan och svärdet eller liknande krigstidning. Kostar ett par hundra spänn. Saluförs med slagord så som exklusivt saphir glas, och exakt kopia fastän det sitter ett billigt kvartsverk i. Sedan i julas har två kollegor kommit och stolt visat upp sina. Nicka och le och behåll freden.
 

Hubbatix

Cartier
Det där är en nog name kopia på en B-uhr. Påstår de. Saluförs av typ pennan och svärdet eller liknande krigstidning. Kostar ett par hundra spänn. Saluförs med slagord så som exklusivt saphir glas, och exakt kopia fastän det sitter ett billigt kvartsverk i. Sedan i julas har två kollegor kommit och stolt visat upp sina. Nicka och le och behåll freden.

Eller peka och skratta och förödmjuka. Finns ju olika sätt att tackla situationen... :pirate:
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Enligt honom är detta en limiterad nyproduktion på något luftwaffe ur. Har aldrig sett någon annan.
 

Evert

Omega
Det där är en nog name kopia på en B-uhr. Påstår de. Saluförs av typ pennan och svärdet eller liknande krigstidning. Kostar ett par hundra spänn. Saluförs med slagord så som exklusivt saphir glas, och exakt kopia fastän det sitter ett billigt kvartsverk i. Sedan i julas har två kollegor kommit och stolt visat upp sina. Nicka och le och behåll freden.
Nja, det sitter inte kvartsverk i den P&S kränger iaf. Är en automatare och betingar några tusingar åtminstone. Målgruppen är väl knappast heller klockidioter utan snarare stridspittar.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Nja, det sitter inte kvartsverk i den P&S kränger iaf. Är en automatare och betingar några tusingar åtminstone. Målgruppen är väl knappast heller klockidioter utan snarare stridspittar.
Var tvungen att googla. Just nu säljer de Kampfschwimmer ur med miyota kvarts i. Och en annan B-uhr med miyota automat.
 

Skeeter

Panerai
En kollega har en, inte så tokig hommage trots allt. Seagull ST19 chronon som sitter i är ju baserad på det Venus 175 verk som bla användes när det begav sig på 40-talet. Handuppdrag, mekaniskt verk av rätt typ. Tror den kostade ungefär lika mycket som en Seagull 1963 som har samma verk men plexi istf safirglas.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
En kompis hade sin på sig igår, kvaliteten var väl inte direkt toppklass och armbandet hade trasat sönder sig ordentligt. Men manuellt uppdrag och ändå okej sett till hur billigt han fick tidning plus klocka.. Hans var dock ingen kronograf.
 

Skeeter

Panerai
Tror klockorna främst vänder sig till folk som är flyg/historie intresserade, en nytillverkad Laco B-uhr går ju att få till klockpengar som de flesta kanske skulle kunna lägga på en klocka men priset på en vintage Luftwaffe Fliegerkronograf får nog de flesta att ta sig en funderare. Mostly harmless som Douglas Adams skriver... det viktigaste är ju att klockan ger bäraren nöje.
 

Skeeter

Panerai
Nix det är inte ett B-uhr, det är ju en helt annan typ av klocka. Heuer,Tutima, Hanhart och Junghans (kanske fler) tillverkade pilotkronografer åt Luftwaffe och denna klockan är en Hommage till den typen. Kunde köpas via bokklubben SMB.
 

Veratio

Cartier
Det är, precis som alla säger, en bok-klubbsklocka från ett historiskt bokförlag. Min kompis har en likadan. Den är helt ok, men bandet är katastrof. Bättre än en DW i min bok iaf....
 

JohannSebastian

Panerai
2-Faktor
Vill man köpa the real deal nytt så kolla på Tutima och Hanhart som har denna modell, fast med namnet på tavlan (och gissningsvis bättre kvalitet på det mesta).

/Klocksebbe
 

Cryssarn

Rolex
Nix det är inte ett B-uhr, det är ju en helt annan typ av klocka. Heuer,Tutima, Hanhart och Junghans (kanske fler) tillverkade pilotkronografer åt Luftwaffe och denna klockan är en Hommage till den typen. Kunde köpas via bokklubben SMB.
Laco gjorde också det. Har för mig att det finns ett till. Men kan fan inte komma på det
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Ska kolla med honom om vad det är för klocka.
Som jag skrev tidigare så ver det en kraftigt limiterad utgåva med något specielt handjagat verk.
Fick uppfattningen av att han gett 10 000kr + för den.
Återkommer med mer info, om han säger mer.. haha :)
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
"Som du ser så krävs det ett komplicerat urverk för att allt detta ska gå i lås. Den här typen av finmekanik konstrueras knappt längre".

fc-urverk.jpg
 

frere

Audemars
2-Faktor
Här hittar ni info:

http://www.krigsmyter.nu/luftwaffe-flieger-chrono.php?awt_l=53PWx&awt_m=Idx3j1KU881E6u

Sitter ett handjagat Seagull ST-1901 i. Såldes till medlemmar för 4.995:-.
Jag gillar faktiskt det jag läser. Det är svårt att inte gilla den överentusiastiske waernbergs historia och han är så skönt begeistrad över att ha hittat seagullverken och fått någon att bygga dessa ur precis så som han vill ha dem. De blev ju knappast prisvärda i mina ögon, men å andra sidan skrockar säkert militarianördarna när de ser vad folk betalar för paneraistraps i det exklusiva materialet "ammoväska"...
 

Skeeter

Panerai
Klämde lite på kollegans klocka på lunchen idag, fit och finish är inte så tokig trots allt men 4995:- känns i överkant trodde inte att den var så dyr. Jämfört med min 1963 som den delar verk med så var uppdraget otroligt silkeslent, mycket distinkt mekanisk känsla I kronografen. Betydligt bättre upplevd kvalitet än 1963:an faktiskt.
 
Topp