• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är detta för gammal Breitling?

frasse

Cartier
Hejsan är ingen hejare på klockor och inte svärfar iheller, då det är hans fars gamla klocka som legat i en låda i 15år.

Den fungerar faktiskt helt ok den var inne för ett tag sen på översyn, det enda som inte fungerar är sekundvisaren då urmakaren vägrade serva(byta den delen som var sönder) den då han inte var auktoriserad Breitlingurmakare eller vad han pratade om men gått igenom den så den fungerar bra.

Ni som kan sånt här vad är det för något ? år osv. nån speciell historia. och framförallt finns det nån marknad för en sån klocka då svärfar tycker det är bättre än att den ligger i en låda i 15år till. tror den är 37mm typ tvärsöver kollade inte så exakt. Då vad kan värdet vara ? har redan fått nåt bud av en klocksamlare som råkade se den hos urmakaren.

Tacksam för Svar
 

Bilagor

  • 20150312_170127.jpg
    20150312_170127.jpg
    204.3 KB · Visningar: 418

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej Frasse!

En riktig pärla du har där! Saknar min jag hade tidigare. Det är en Breitling Chronomat 769 från 1940-talet. Urfadern till en stor del av Breitlings historia och formspråk. Urverket är ett Venus 175. Modellen har en vridbar matematisk skala för uträkningar (chrono-math). Boetten mäter 36 mm. Har för mig att jag fick 13' för min nyservade i toppskick med de lite ovanligare visarna. Får väl erkänna att jag skulle kunna vara spekulant på den du visar även om den kräver lite omsorg.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Det där är en Breitling Chronomat, troligtvis från 40-talet. En ganska värdefull klocka om den är helt original, den där ser dock ut att sakna knapparna. Brukar säljas för runt 20k och uppåt.
 

JohanHLM

Rolex
Tycker det helt klart är bland det finaste Breitling gjort!
De är inte helt lätta att hitta i ett fint skick men trots det är priserna ganska humana. Även jag är intresserad om du går i tankarna att sälja.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Hej Frasse!

En riktig pärla du har där! Saknar min jag hade tidigare. Det är en Breitling Chronomat 769 från 1940-talet. Urfadern till en stor del av Breitlings historia och formspråk. Urverket är ett Venus 175. Modellen har en vridbar matematisk skala för uträkningar (chrono-math). Boetten mäter 36 mm. Har för mig att jag fick 13' för min nyservade i toppskick med de lite ovanligare visarna. Får väl erkänna att jag skulle kunna vara spekulant på den du visar även om den kräver lite omsorg.

13!?! Det lät billigt.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
De är billigare är de senare Navitimerna. Det bör nämnas att de bärs litet med sina korta bandhorn och verket är ömtåligt då det saknar stötskydd. Charmiga som få och prisvärda är de.
Jo men kan inte komma ihåg att jag sett många under 15 och oftast runt 20+, speciellt servade. Jag måste leta på helt fel ställen haha :)
 

frasse

Cartier
Hej Frasse!

En riktig pärla du har där! Saknar min jag hade tidigare. Det är en Breitling Chronomat 769 från 1940-talet. Urfadern till en stor del av Breitlings historia och formspråk. Urverket är ett Venus 175. Modellen har en vridbar matematisk skala för uträkningar (chrono-math). Boetten mäter 36 mm. Har för mig att jag fick 13' för min nyservade i toppskick med de lite ovanligare visarna. Får väl erkänna att jag skulle kunna vara spekulant på den du visar även om den kräver lite omsorg.

oj tack för snabb info.
 

frasse

Cartier
Det där är en Breitling Chronomat, troligtvis från 40-talet. En ganska värdefull klocka om den är helt original, den där ser dock ut att sakna knapparna. Brukar säljas för runt 20k och uppåt.

Ja den ena knappen saknas.
Den ska var helt orginal, då urmakaren vägrade byta delarna då han inte hade orginalprylar som var i.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jo men kan inte komma ihåg att jag sett många under 15 och oftast runt 20+, speciellt servade. Jag måste leta på helt fel ställen haha :)

Mmm, hade köpt tillbaka den för de pengarna idag kan jag säga. Köpte min på auktion. På nördforum kan ibland priserna rusa på ovanligare objekt. Vad dagspriset är vet jag däremot inte.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Bild? Här är min saknade:

DSCN0860.jpg


Här är/var min som dock var en 786, med Landeron 42 istället för Venus 178 och utan vridring. De små visarna var inte heller original.

Köpte den relativt billigt och enbart på grund av urtavlan men insåg rätt snabbt, med hjälp av watchfred, att det var lite för mycket som behövde fixas för att den skulle bli "original". Chronomats med Konometer Stockholm på urtavlan är värd +50k så det var en ren chansning.

Efter det bestämde jag mig för att bara hålla mig till märken som jag kan och är intresserad av :)

Breitling2.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Här är/var min som dock var en 786, med Landeron 42 istället för Venus 178 och utan vridring. De små visarna var inte heller original.

Köpte den relativt billigt och enbart på grund av urtavlan men insåg rätt snabbt, med hjälp av watchfred, att det var lite för mycket som behövde fixas för att den skulle bli "original". Chronomats med Konometer Stockholm på urtavlan är värd +50k så det var en ren chansning.

Efter det bestämde jag mig för att bara hålla mig till märken som jag kan och är intresserad av :)

Breitling2.jpg

Om en Chronomat men Kronometer Stockholm är värd +50' är det ju bara att köpa en ny och göra ett frankenbygge? Svårt att se de pengarna även om det är trevligt med Kronometer Sthlm.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Om en Chronomat men Kronometer Stockholm är värd +50' är det ju bara att köpa en ny och göra ett frankenbygge? Svårt att se de pengarna även om det är trevligt med Kronometer Sthlm.

Enligt watchfred såldes en för mer än $6k för ett tag sen. De är otroligt ovanliga i originellt skick, därav priset. En donatorklocka var ett alternativ men jag kände inte att det var för mig.
 
Topp