• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är detta för klocka? (Omega)

Carl.Ny

Breitling
Hej

Undrar vad detta är för klocka?:

omega1.png



Tack på förhand
Mvh
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej

Undrar vad detta är för klocka?:


Tack på förhand
Mvh

Ingen Seamaster men en trevlig och välbyggd vintage Omega från 50-talet. Rätt vanlig modell och den mäter 36 mm så den är lite större än de flesta. Den har såklart ett referensnummer för modellen men det har man inte mycket nytta av när man söker efter uren.

Ingen militäranknytning vad jag känner till för denna modell.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Jag trodde det var någon gammal militärklocka från typ 1945 och framåt?


Nu får någon rätta mig när (observera, inte om ( :D )) jag har fel, men det ska finnas någon markering på boettlocket som kan avgöra det. Men i vintage-delen är dom ljusår duktigare än jag någonsin kommer bli.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ser ut som min farfars gamla omega (från 1952) i boettformen. Öppna upp den och kika serienumret i boettlocket, sedan tar du lite bättre bilder och postar i vintagedelen ;)

GPU9gQ7.jpg
 

F-L-P

Panerai
Det finns en modell som staten beställde kring andra världskriget(ish) som hette "officer". i civil variant heter den suverän. Bildgooglade lite och hittade några som påminde i boett formen. Men har för mig att de är ganska pluttiga.

Klockarmbandet ser ut som ett Hirsh camelgrain :).

Gillar du stilen och letar efter en likadan så kolla runt efter vintage omega generellt. Hitta någon i lämplig storlek, 34 mm är ganska vettigt. bra tavla (många ommålade men villa man att den ska se fräsh ut o inte bryr sig så mycket funkar ju det med) tusen klubben hos vår egen sponsor Gripenbro eller kaplans är bra ställen att börja kolla runt på.

Är militärkopplingen ett måste, så kan du leta efter officer, eller någon militär issued variant. Dock är militär klockor en djungel. lite ristningar på ett backlock o den kostar dubbelt så mycket... så vill du vara säker får du grotta runt lite, mycket suspekt på Ebay och liknande...
 
Topp