Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad är detta för Omega?

Diskussion i 'Vintage' startad av Carl.Ny, 4 juni 2014.

1. Carl.Ny
    Trådstartare

Carl.Ny Torpare

Hej!

Har fått syn på denna klockan:
    omega1.png

Vet någon vad det är för någon?
    Har fått för mig att det är en gammal militärklocka?
    Vart kan jag hitta en sådan?

Mvh

msvenb gillar detta.
  2. fc2

fc2 Borgare

En sent 40-tal eller tidigt 50-tal, manuellt urverk av typen Omega 30 (tex 30T2 eller 268). Har svårt att tro att den skulle vara "issued", de där finns det massor utav. Storleksmässigt gick de upp mot 38mm för oversize-varianterna. Överlag ett kanonur. Många hävdar att Omega cal. 30 är det bästa manuella verk Omega någonsin tillverkat.

Carl.Ny gillar detta.
  3. tdn-dk

tdn-dk Borgare

Från:
    Danmark
    Carl.Ny gillar detta.
  4. msvenb

msvenb Torpare

Hejsan, novis som jag är, är jag nyfiken på att veta mer om min Omega (se min profilbild) För det första tänker jag om den är äkta eller inte? Den ser ut att vara väldigt lik den högre upp i tråden, men kan tänka mig att jag får veta mer om man öppnar den. Finns det t.ex. ett serienummer som går att kolla upp både ålder och ursprung m.m. ? Min är ganska sliten, strax under normalt bruksskick gissar jag. Urtavlan är egentligen champagne, men det framgår inte helt tydligt av bilden. Boetten är i stål. Nån som har ett hum om värdet också, så vore det förstås en extra bonus. :)

5. Blippo

Blippo Torpare

6. msvenb

msvenb Torpare

Stort tack Blippo för snabbt svar! Jag har googlat en hel del, och hittar en del som liknar men få som är exakt likadana. En del som säljs eller har sålts tycks gå för fantasipriser men då vet man inte om det är en extra unik version eller ett exklusivare utförande, eller i "mint condition" jämfört med min.

Blippo gillar detta.