• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är detta för Omega?

kranbilsattack

Breitling
FB_IMG_1460047465155.jpg

har hittat denna hemma hos mina föräldrar..
Är det någon som vet vad det är för modell?
 

Martin Lovasz

Audemars
Gör inte det utan det rätta verktyget så antingen ta den till en urmakare eller köp ett Jaxa verktyg.

Klockan ser ut som att vara från sent 50- till tidigt 60-tal.
 

Martin Lovasz

Audemars
Det beror på hur man ser det. Vill du bara sälja den så är det bara det kosmetiska som du skall förbättra för ca 100kr men vill du ha den för dig själv och använda den dagligen så kommer det kosta dig runt 2500kr att få den i användbart skick.

Ta en tandborste och lite vatten med diskmedel i och borsta rent klockan så ökar du värde med flera hundra kronor men ha inte på för mycket vatten för du vill inte få in det i klockan. Sedan kan du testa lite tandkräm och en duk och polera glaset lite men bäst resultat får du om du köper ett medel som Polywatch.
 
Senast ändrad:

kranbilsattack

Breitling
Okej, ja jag vet inte riktigt hur jag vill göra. Urverket fungerar iaf så det är ju bra.
Men om man skulle sälja den i befintligt skick så är det inget större värde?
 

kranbilsattack

Breitling
Har fått svar från urmakaren vad gällande service.
Den måste rengöras grundligt plus att det var rost inuti som måste åtgärdas samt måste glaset bytas.
Totalkostnad 3500:-

Kändes lite saftigt men jag godtog kostnadsförslaget då jag gärna vill kunna använda den.

Vad säger ni, är det ett rimligt kostnadsförslag som jag fick?
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Har fått svar från urmakaren vad gällande service.
Den måste rengöras grundligt plus att det var rost inuti som måste åtgärdas samt måste glaset bytas.
Totalkostnad 3500:-

Kändes lite saftigt men jag godtog kostnadsförslaget då jag gärna vill kunna använda den.

Vad säger ni, är det ett rimligt kostnadsförslag som jag fick?
Jag tycker det känns vettigt, förutsatt att urmakaren är en seriös sådan som kan sina grejer.
Jag skulle vara Mycket tydlig med att urmakaren Inte ska polera klockan!
 

kranbilsattack

Breitling
Har fått svar från urmakaren vad gällande service.
Den måste rengöras grundligt plus att det var rost inuti som måste åtgärdas samt måste glaset bytas.
Totalkostnad 3500:-

Kändes lite saftigt men jag godtog kostnadsförslaget då jag gärna vill kunna använda den.

Vad säger ni, är det ett rimligt kostnadsförslag som jag fick?
Glömde att nämna att han kommer att byta krona också!
 

kranbilsattack

Breitling
Nu har äntligen klockan kommit tillbaka från servicen!
Urverket är genomgånget och kronan är bytt samt glaset.
Är väldigt nöjd med resultatet.
Köpte till ett snyggt och stilrent svart läderarmband också.

Fick veta att klockan är gjord 1952 så den har över 60 år på nacken.
received_1222191687820734.jpeg
received_1222191841154052.jpeg
received_1222192347820668.jpeg

(är min flickväns hand så det är inte jag som har så fina naglar, haha)
 

Molgan

Cartier
Snyggt! Har siktat in mig på en liknande pjäs som Morfar äger, vilken hans far bar dagligen under sin andra halva av sin livstid, det känns som att hålla i en tidsmaskin på nått sätt..
Värdet överstiger vida den reela peng manicken kan inbringa i svenska enkronor.

Gött att se kulturvård!:)
 

kranbilsattack

Breitling
Är det någon som vet vart man kan vända sig om man skulle vilja restaurera urtavlan?
Känns som att jag skulle vilja göra det då jag tänkt ha klockan för mig själv resten av livet.
Det är ju en skada på den i nedre höger hörn.
DSC_0174.JPG
DSC_0175.JPG
 
Topp