• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är detta för Rolex Tudor modell? Hjälp och kommentarer tack

JLC

Panerai
2-Faktor
Hej,

Någon som vet vad detta är för modell, årtal och ungefärligt marknadsvärde.

Det enda jag vet att den heter Tudor Rolex Oyster Perpertual.

(Obs. jag äger inte klockan själv)
normal view.jpg
close top.gif
close bottom.jpg
close bottom.jpg
close top.gif
normal view.jpg
normal view.jpg
close top.gif
close bottom.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej,

Någon som vet vad detta är för modell, årtal och ungefärligt marknadsvärde.

Det enda jag vet att den heter Tudor Rolex Oyster Perpertual.

(Obs. jag äger inte klockan själv)
normal view.jpg
close top.gif
close bottom.jpg
close bottom.jpg
close top.gif
normal view.jpg
normal view.jpg
close top.gif
close bottom.jpg
Antingen är det en Tudor ELLER så är det en Rolex. De tillverkar inte klockor med båda namnen på urtavlan. Jag tycker det ser ut som en fake DJ med en ommålad tavla och nya visare.

Boetten och visarna ser nya ut men tavlan ser gammal ut. Texten på swiss made är inte centrerad, förstoringen på bubblan är inte korrekt. Får väldigt dåliga vibbar av den där. Var har du hittat bilderna?
 

corbendallasx

Friends of KS
Antingen är det en Tudor ELLER så är det en Rolex. De tillverkar inte klockor med båda namnen på urtavlan. Jag tycker det ser ut som en fake DJ med en ommålad tavla och nya visare.

Boetten och visarna ser nya ut men tavlan ser gammal ut. Texten på swiss made är inte centrerad, förstoringen på bubblan är inte korrekt. Får väldigt dåliga vibbar av den där. Var har du hittat bilderna?
Kan man verkligen vara helt hundra på det?
Rolex verkar ju vara mästare på undantag.
Det ligger tex den här på Chrono24 som anses vara äkta:
http://www.chrono24.se/rolex/rolex-...automatic-prince-vintage-watch--id2981960.htm
En kort googling på just "rolex o tudor" ger väldigt varierande svar dock.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Oäkta - eller äkta, men ommålade - tavlor i Tudorklockor. Även den på chrono24.

Har också läst påståenden om dubbelmarkerade Tudors, men kan inte påstå att jag känner mig övertygad.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kan man verkligen vara helt hundra på det?
Rolex verkar ju vara mästare på undantag.
Det ligger tex den här på Chrono24 som anses vara äkta:
http://www.chrono24.se/rolex/rolex-...automatic-prince-vintage-watch--id2981960.htm
En kort googling på just "rolex o tudor" ger väldigt varierande svar dock.
Jag känner mig i alla fall trygg med att påstå att Tudor och Rolex aldrig skulle stå på samma klockas tavla. Tudor är ju framtaget för att vara ett billigare substitut till Rolex, att skriva Rolex på Tudor-tavlor skulle sänka Rolexmärket och att skriva Tudor på Rolexklockor skulle ge samma effekt.
 
Jag har fått helt noja av vintage Tudor efter ha läst lite på nätet om de. Tydligen mååånga fake i olika former runtomkring där. Jag menar att yonsson har många poäng i sina påpekanden. Jag skulle hålla mig långt undan i alla fall....
 

JLC

Panerai
2-Faktor
ok, tack för att påståenden och kommentarer, men nån som VET om det kan stå BÅDE Tudor och Rolex på urtavla orginal?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag känner mig i alla fall trygg med att påstå att Tudor och Rolex aldrig skulle stå på samma klockas tavla. Tudor är ju framtaget för att vara ett billigare substitut till Rolex, att skriva Rolex på Tudor-tavlor skulle sänka Rolexmärket och att skriva Tudor på Rolexklockor skulle ge samma effekt.
Klockorna på bilderna ovanför är ju helt klart lurifax-klockor och nu kanske jag är helt fel ute. Men de första Tudorklockorna var väl just en modell-linje från Rolex (runt 40-tal?), dvs Rolex Tudor klockor och inte Tudor. Som jag förstått det blev väl Tudor ett eget märke senare?

Kan dock ha fel...
 

Oskiva

Breitling
I den här tråden visas en rolex/tudor upp mot ett foto på ett liknande exemplar från en gammal bok. Huruvida det är äkta eller förfalskningar med påhittade bakgrundshistorier för att generera premium är oklart... Vissa hävdar bestämt att alla rolex/tudor-klockor är ihopplock medan andra "bevisar" att de är äkta genom att hänvisa till att "ens farfar köpte den 1947. bla bla bla".
http://www.network54.com/Forum/207593/thread/1309814686/Both+names+Rolex+and+Tudor+on+the+same+dial...
rolextudor003.jpg
 
Senast ändrad:

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag känner mig i alla fall trygg med att påstå att Tudor och Rolex aldrig skulle stå på samma klockas tavla. Tudor är ju framtaget för att vara ett billigare substitut till Rolex, att skriva Rolex på Tudor-tavlor skulle sänka Rolexmärket och att skriva Tudor på Rolexklockor skulle ge samma effekt.
Jag tror mig veta, räcker det? :p
Allt utom urtavlan skriker ju Tudor på den senaste du länkade till. Tudor boett och urverk.
Hmm, jag tar det med en nypa salt.:D
Seadweller och Submariner på samma tavla, det var inte illa. :D

Obs - jag är givetvis på bushumör. Ta detta med en nypa salt.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
I den här tråden visas en rolex/tudor upp mot ett foto på ett liknande exemplar från en gammal bok. Huruvida det är äkta eller förfalskningar med påhittade bakgrundshistorier för att generera premium är oklart... Vissa hävdar bestämt att alla rolex/tudor-klockor är ihopplock medan andra "bevisar" att de är äkta genom att hänvisa till att "ens farfar köpte den 1947. bla bla bla".
http://www.network54.com/Forum/207593/thread/1309814686/Both+names+Rolex+and+Tudor+on+the+same+dial...
rolextudor003.jpg

Utan att vara expert men tom jag ser att det där är en Tudor Oyster Prince. Det ska det stå på tavlan och inte Rolex Tudor Prince. Dock ser luggarna konstiga ut.

Picture 2853.jpg



Efter lite googlande (för att slippa jobba) så har det aldrig funnits några reklamblad eller tidningar med dualbranded Rolex/Tudor.
Alla som har det är ommålade. Varför skulle han vilja riskera Rolex som märke efter allt dom hade åstakommit med att märke andra billigare klockor med Rolex?
Doesnt make any sense?
 
Senast ändrad:

Oskiva

Breitling
Alla som har det är ommålade. Varför skulle han vilja riskera Rolex som märke efter allt dom hade åstakommit med att märke andra billigare klockor med Rolex?
Doesnt make any sense?

Ja, med tanke på att de första Tudorklockorna kom innan 30-talet (källa) så känns det väldigt omotiverat att i slutet på 40-talet helt plötsligt börja göra några enstaka klockor med dubbel märkning.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
en intressant fråga blir då varför så många (finns nog hundrtals på nätet att köpa) skulle bemöda sig att renovera/måla om urtavlor.
Kan det vara så att det faktistk producerades sådana tavlor men att det efter ett visst datum slutade, bara en fundering.

En paralell på samma tema; Rolex som i fabrik vad jag vet INTE tillverkar helsvarta seadwellers, tavlor med UAE emblem, mickey mouse tavlor etc men som ändå finns och är äkta och efterfrågade (högt marknadspris)...
 
Topp