• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är detta? Litet armbandsur i guld.

Knypplarn

Cartier
Håller på och städar ur ett gammalt dödsbo. Har tidigare hittat en del intressanta ur men idag dök detta upp.

Omärkt tavla och storleken ser ni i jämförelsen med 10 kronorsmyntet.

Bandfästena ser ut att vara original och urverket är schweiziskt. Har ingen bra makrokamera att plåta med men hoppas att så mycket detaljer som möjligt framgår.

Boettlocket är stämplat (ser ut som en ekorre i silhuett) och märkt 14k och sedan siffrorna 6276. Så långt är jag med. Det finns tre stycken otydliga inristningar på insidan av boettlocket, jag tror det står 2,6340PJ, 2,7137 PJ och 90160=. Kan ha fel på detaljerna då stämplarna är mycket otydliga.

Verket är såvitt jag kan se märkt Swiss, Meret Watch Co, 3889, Fifteen 15 jewels, Two 2 Adjustments.

Mina egna gissningar är att vi är nere på 20-30 tal. Antar att det handlar om ett damur. Kanske franskt med urverk från Schweiz?
IMAG0466.jpg
IMAG0467.jpg
IMAG0469.jpg
IMAG0471.jpg
IMAG0476.jpg
Någon som kan bringa mer klarhet i vad det här är?

Tyvärr går inte klockan, kronan verkar ha lossnat och jag vågar inte pilla för mycket.

Kan försöka ta bättre bilder om det behövs men svårt att fota med mobiltelefon då allting är pyttelitet.
 
Topp