Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad är detta? (Tärnan)

Diskussion i 'Vintage' startad av Tobias Svensk, 14 juni 2013.

1. Tobias Svensk
    Trådstartare

Tobias Svensk Bonde

Från:
    Bjuråker / Hudiksvall
    Hitta den här i en byrålåda nu, den kommer från min farfar en gång i tiden.

Finns det nått roligt att säga om denna? :)

Med vänlig hälsning
    Tobias

Camo00 gillar detta.
  2. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Inte den blekaste aning, men den var fin! Funkar den?

3. Tobias Svensk
    Trådstartare

Tobias Svensk Bonde

Från:
    Bjuråker / Hudiksvall
    Ingen expert men den ser ganska fin ut förutom sprickan i glaset då och lite bucklor på baksidan som borde gå fixa.
    Nä.. den verkar inte starta hehe. Går att vrida visarna iaf.

Såg på Kaplans några exemplar, verkar vara 40/50-tal och går ganska billigt ~300:- :)

Hade varit roligt att få igång den + hitta ett bättre glas dock. Antar att en reparation är dyrt?

/Tobbe

4. cheepo63

cheepo63 Läderjesus

Från:
    Strängnäs
    Har haft lite planer på att hitta ett schysst fickur i lite mindre storlek och sy ihop ett band som det här:

Tror det skulle kunna bli ascoolt.

yonsson, jakob.dala, Ariste och 1 annan gillar detta.
  5. KalleKnuda

KalleKnuda Stadsbo

Från:
    Guldkusten
    Herregud vad coolt! påminner rätt mycket om Bund-band, var hittade du dessa?

6. cheepo63

cheepo63 Läderjesus

Från:
    Strängnäs
    En kille i Polen som gjort dessa. Hittar jag ett scysst fickur så ska jag banne mig göra ett likadant själv. Så blir det tyst på alla 48mm nissar. :pompus:

Här länken till hans hemsida: http://mkleathers.pl/?cat=14

7. KalleKnuda

KalleKnuda Stadsbo

Från:
    Guldkusten
    Så då är det dig man ska vända sig till dagen man hittar ett fickur med andra ord :angel: Har sett mycket utav dina grejer och måste säga att jag är mäkta imponerad!

cheepo63 gillar detta.
  8. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Speciellt med arvegods, fint fickur det där...tyvärr kan jag inte hjälpa dig med info men om du kan öppna boetten och leta upp referensnummer för boett och verk, fota alla stämplar och inskriptioner så är chansen större att någon med kunskap och ett rum full av faktaböcker (China) kan hjälpa dig.

9. China

China Guest

Man vet aldrig....

Men som Ariste skriver, tydliga bilder på urverk och insidan av boetten underlättar identifiering. Det finns mycket kunskap på forumet, och desto fler ledtrådar man ger om en klocka, så ökar sannolikheten att någon ger ett detaljerat svar.

Ariste gillar detta.
  10. Tobias Svensk
    Trådstartare

Tobias Svensk Bonde

Från:
    Bjuråker / Hudiksvall
    Hehe ja om jag visste hur jag öppnade den så :) ska man skruva eller "ploppa" bort baksidan?

Varför har ni lurat mig till detta forum för då? :-D jag skulle ju inte börja sitta som en slav på onlineauktioner igen som jag gjorde ifjol i en annan "kategori" hehe.

Har ju på 2v hunnit köpt sex eller sju klockor redan :-/ som tur är håller jag mig några steg under "Omega-nivån" men eftersom jag suktar efter en viss Omega så lär det väl en vacker dag sluta där.

Ska bli intressant och se om alla spontanköp på ebay är en enda stor förlustaffär eller inte :)

Mvh
    Tobbe

Ariste, Scaramanga och cheepo63 gillar detta.
  11. Reize

Reize Bonde

Från:
    Göteborg, Växjö
    Är inte Tärnan en av de där små Schweiziska tillverkarna som sålde klockor med svenska namn (Svalan, Tärnan, Svea osv.)? Vet inga detaljer, men det hade ju varit intressant att höra historierna bakom namnen. Hur som helst, de är inte så heta, och att det rör sig om ett fickur gör det ju inte bättre, tyvärr...

12. David

David Bödeln