• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är detta? (Tärnan)

Hitta den här i en byrålåda nu, den kommer från min farfar en gång i tiden.



Finns det nått roligt att säga om denna? :)

Med vänlig hälsning
Tobias
 
Ingen expert men den ser ganska fin ut förutom sprickan i glaset då och lite bucklor på baksidan som borde gå fixa.
Nä.. den verkar inte starta hehe. Går att vrida visarna iaf.

Såg på Kaplans några exemplar, verkar vara 40/50-tal och går ganska billigt ~300:- :)

Hade varit roligt att få igång den + hitta ett bättre glas dock. Antar att en reparation är dyrt?

/Tobbe
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Har haft lite planer på att hitta ett schysst fickur i lite mindre storlek och sy ihop ett band som det här:

Dtas2Px.jpg


Tror det skulle kunna bli ascoolt.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Speciellt med arvegods, fint fickur det där...tyvärr kan jag inte hjälpa dig med info men om du kan öppna boetten och leta upp referensnummer för boett och verk, fota alla stämplar och inskriptioner så är chansen större att någon med kunskap och ett rum full av faktaböcker (China) kan hjälpa dig.
 
C

China

Guest
Speciellt med arvegods, fint fickur det där...tyvärr kan jag inte hjälpa dig med info men om du kan öppna boetten och leta upp referensnummer för boett och verk, fota alla stämplar och inskriptioner så är chansen större att någon med kunskap och ett rum full av faktaböcker (China) kan hjälpa dig.

Man vet aldrig....

Men som Ariste skriver, tydliga bilder på urverk och insidan av boetten underlättar identifiering. Det finns mycket kunskap på forumet, och desto fler ledtrådar man ger om en klocka, så ökar sannolikheten att någon ger ett detaljerat svar.
 
Hehe ja om jag visste hur jag öppnade den så :) ska man skruva eller "ploppa" bort baksidan?

Varför har ni lurat mig till detta forum för då? :-D jag skulle ju inte börja sitta som en slav på onlineauktioner igen som jag gjorde ifjol i en annan "kategori" hehe.

Har ju på 2v hunnit köpt sex eller sju klockor redan :-/ som tur är håller jag mig några steg under "Omega-nivån" men eftersom jag suktar efter en viss Omega så lär det väl en vacker dag sluta där.

Ska bli intressant och se om alla spontanköp på ebay är en enda stor förlustaffär eller inte :)

Mvh
Tobbe
 

Reize

Omega
Är inte Tärnan en av de där små Schweiziska tillverkarna som sålde klockor med svenska namn (Svalan, Tärnan, Svea osv.)? Vet inga detaljer, men det hade ju varit intressant att höra historierna bakom namnen. Hur som helst, de är inte så heta, och att det rör sig om ett fickur gör det ju inte bättre, tyvärr...
 
Topp