• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är detta?

Sledger

Cartier
En kollega tog med sig denna till jobbet och undrade om jag visste något om den. Enligt vad han hört så fick hans farmor den av en tysk soldat, i Rumänien, under andra världskriget som tack för att han fick lite mat. Jag känner inte till märket och har faktiskt svårt att tyda vad det egentligen står. :) Har provat googla runt en del men inte hittat något.

vad_1.jpg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Den ser fin ut! Det vore kul om du kunde ta en bild på verket för att bekräfta årtal! (nästan alla har märkning).
Symbolen under index 12 lyder Petrodvorets Watch Factory och började först ca 1954 den märkningen som är på din tavla!
Urverken har ibland märkning från 1:a Moskva Fabriken och lyder runt 1947!?

Det vore mycket intressant om du kunde plåta verket för att bekräfta fakta!
 

Sledger

Cartier
Den ser fin ut! Det vore kul om du kunde ta en bild på verket för att bekräfta årtal! (nästan alla har märkning).
Symbolen under index 12 lyder Petrodvorets Watch Factory och började först ca 1954 den märkningen som är på din tavla!
Urverken har ibland märkning från 1:a Moskva Fabriken och lyder runt 1947!?

Det vore mycket intressant om du kunde plåta verket för att bekräfta fakta!


Det är en kollegas klocka men jag ska se om jag får ta hem den och sprätta upp den. Han vill veta mer så det kommer nog vara ok. :)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
För att klargöra så byttes ibland tavlan vid denna tidpunkt oftast i välmening efter nya önskemål - med det sagt finns det ju även skojare som av ondo byter verk/tavlor som du vet!. Det kan alltså innebära att verket är från ca 1947 och tillverkat av 1:a Moskva Fabriken!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Det är ett originalverk! Märkningen indikerar att det är från Petrodvorets Factory! Troligen tillverkad runt 1954-55 med 15 stenars
urverk! Stjärnorna på stora hjulet stämmer också!
 
Topp