Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad är detta?

Diskussion i 'Vintage' startad av Zalme, 10 augusti 2015.

1. Zalme
    Trådstartare

Zalme Torpare

Okej, såhär va. Köpte en vintageklocka för ett tag sedan, förmodligen 50-tal. Jag kan ingenting om klockor. Den visade sig vara lite svårgooglad (eller så är jag bara dålig) men jag tänker mig att det här finns folk med högre kompetens än Google. Så vad är det jag har köpt egentligen? Vad är det för tillverkare? Har modellen ett namn? Vilka år tillverkades den? Finns det annat intressant att veta?

Och ursäkta den taskiga bilden. Lite dumt av mig att knäppa av just när visarna täcker texten. Bakom visarna står det i alla fall (tror jag) "wec LYX 17 RUBIS INCABLOC". (Vad innebär det?)

Ifall det finns ett ämne för sådant här ber jag om ursäkt för att jag startat en ny tråd. IMG_1675.jpg

albinh gillar detta.
  2. Bikinigubben

Bikinigubben Borgare

Ta gärna en bild på baksidan av klockan, och gärna på urverket om du kan öppna det själv.

3. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Den var snygg, vad är det för storlek på den?

4. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

Arabiskt världsmästarur?

5. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala
    Incabloc är iaf ett stötskyddssystem och 17 rubiner betyder att det är 17 lagringspunkter med syntetiska rubiner som lager.

6. Zalme
    Trådstartare

Zalme Torpare

Tack för svaren! Bifogar en bild på baksidan, men jag har inte vågat öppna den.

Tack! Urtavlan är 29 mm i diameter och allt som allt är den typ 33 mm.

Aha! Så det är liksom rubinerna som lagrar energin som kommer från att dra upp den? Hur går det till och varför just rubiner? (<- Här går det bra att länka till Wikipedia eller bara be mig googla om man inte känner för att förklara själv.)

Än en gång får jag be om ursäkt för bildkvalitén. Texten som står runt är i alla fall "SWISS MADE WATERPROOF STAINLESS STEEL INCABLOC ANTIMAGNETIC". image.jpg

7. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Det är en fjäder som lagrar energin när du drar upp den. Rubinerna är där för att minska motståndet så långt som möjligt för de rörliga delarna så att energin i den uppdragna fjädern räcker längre.

swedesoc gillar detta.
  8. Rixard

Rixard Bonde

Från:
    Vänersborg
    Loggan ser precis ut som eweco's fast utan e och i början och slut. Vet tyvärr inte mer om denna tillverkaren men har ett par damur som jag fick via ett traderaköp. Testa att googla på eweco och se om du får fram något, jag hittade inget direkt tyvärr men du kanske har mer tur...

Bifogade filer:

maks gillar detta.
  9. maks

maks Torpare

10. swedesoc

swedesoc Friends of KS

Och för att hålen där kugghjulen är fästa svarvas sönder över tid utan juveler.

11. Zalme
    Trådstartare

Zalme Torpare

Det verkar onekligen som att Eweco är märket. Men någon vidare information lyckades jag inte lista ut från en googling, annat än att det tydligen funnits tre firmor som använt namnet.

Uret som gick på Market är inte just det som nu sitter runt min vänsterarm men det är oerhört likt. Bara små, små skillnader finns, som att visarna har en annan form på genombrytningen och så naturligtvis loggan. Och det är ju bra märkligt att det verkar som att Eweco skrivits både med och utan de inledande och avslutande bokstäverna. Varför var det så? Mycket mystiskt.

maks gillar detta.