• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är detta?

Zalme

Breitling
Okej, såhär va. Köpte en vintageklocka för ett tag sedan, förmodligen 50-tal. Jag kan ingenting om klockor. Den visade sig vara lite svårgooglad (eller så är jag bara dålig) men jag tänker mig att det här finns folk med högre kompetens än Google. Så vad är det jag har köpt egentligen? Vad är det för tillverkare? Har modellen ett namn? Vilka år tillverkades den? Finns det annat intressant att veta?

Och ursäkta den taskiga bilden. Lite dumt av mig att knäppa av just när visarna täcker texten. Bakom visarna står det i alla fall (tror jag) "wec LYX 17 RUBIS INCABLOC". (Vad innebär det?)

Ifall det finns ett ämne för sådant här ber jag om ursäkt för att jag startat en ny tråd.
IMG_1675.jpg
 

F-L-P

Panerai
Okej, såhär va. Köpte en vintageklocka för ett tag sedan, förmodligen 50-tal. Jag kan ingenting om klockor. Den visade sig vara lite svårgooglad (eller så är jag bara dålig) men jag tänker mig att det här finns folk med högre kompetens än Google. Så vad är det jag har köpt egentligen? Vad är det för tillverkare? Har modellen ett namn? Vilka år tillverkades den? Finns det annat intressant att veta?

Och ursäkta den taskiga bilden. Lite dumt av mig att knäppa av just när visarna täcker texten. Bakom visarna står det i alla fall (tror jag) "wec LYX 17 RUBIS INCABLOC". (Vad innebär det?)

Ifall det finns ett ämne för sådant här ber jag om ursäkt för att jag startat en ny tråd.
IMG_1675.jpg

Incabloc är iaf ett stötskyddssystem och 17 rubiner betyder att det är 17 lagringspunkter med syntetiska rubiner som lager.
 

Zalme

Breitling
Tack för svaren! Bifogar en bild på baksidan, men jag har inte vågat öppna den.

Den var snygg, vad är det för storlek på den?
Tack! Urtavlan är 29 mm i diameter och allt som allt är den typ 33 mm.

Incabloc är iaf ett stötskyddssystem och 17 rubiner betyder att det är 17 lagringspunkter med syntetiska rubiner som lager.
Aha! Så det är liksom rubinerna som lagrar energin som kommer från att dra upp den? Hur går det till och varför just rubiner? (<- Här går det bra att länka till Wikipedia eller bara be mig googla om man inte känner för att förklara själv.)

Än en gång får jag be om ursäkt för bildkvalitén. Texten som står runt är i alla fall "SWISS MADE WATERPROOF STAINLESS STEEL INCABLOC ANTIMAGNETIC".
image.jpg
 

Mr Chance

Kalmar
Tack för svaren! Bifogar en bild på baksidan, men jag har inte vågat öppna den.


Tack! Urtavlan är 29 mm i diameter och allt som allt är den typ 33 mm.


Aha! Så det är liksom rubinerna som lagrar energin som kommer från att dra upp den? Hur går det till och varför just rubiner? (<- Här går det bra att länka till Wikipedia eller bara be mig googla om man inte känner för att förklara själv.)

Än en gång får jag be om ursäkt för bildkvalitén. Texten som står runt är i alla fall "SWISS MADE WATERPROOF STAINLESS STEEL INCABLOC ANTIMAGNETIC".
image.jpg
Det är en fjäder som lagrar energin när du drar upp den. Rubinerna är där för att minska motståndet så långt som möjligt för de rörliga delarna så att energin i den uppdragna fjädern räcker längre.
 

Rixard

Cartier
Loggan ser precis ut som eweco's fast utan e och i början och slut. Vet tyvärr inte mer om denna tillverkaren men har ett par damur som jag fick via ett traderaköp. Testa att googla på eweco och se om du får fram något, jag hittade inget direkt tyvärr men du kanske har mer tur...
 

Bilagor

  • IMG_3104[1].JPG
    IMG_3104[1].JPG
    254.5 KB · Visningar: 104

Zalme

Breitling
Loggan ser precis ut som eweco's fast utan e och i början och slut. Vet tyvärr inte mer om denna tillverkaren men har ett par damur som jag fick via ett traderaköp. Testa att googla på eweco och se om du får fram något, jag hittade inget direkt tyvärr men du kanske har mer tur...

googlade lite och hittade denna länken
https://www.bukowskismarket.com/sv/608190-herrarmbandsur-stal-eweco-lyx-1900-talets-mitt

Var det den du köpte (där ser man dock hela loggan)? :D Måste iaf jag säga att den är riktigt snygg!
Det verkar onekligen som att Eweco är märket. Men någon vidare information lyckades jag inte lista ut från en googling, annat än att det tydligen funnits tre firmor som använt namnet.

Uret som gick på Market är inte just det som nu sitter runt min vänsterarm men det är oerhört likt. Bara små, små skillnader finns, som att visarna har en annan form på genombrytningen och så naturligtvis loggan. Och det är ju bra märkligt att det verkar som att Eweco skrivits både med och utan de inledande och avslutande bokstäverna. Varför var det så? Mycket mystiskt.
 
Topp