• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är egentligen grejen med Guld?

B1884

Audemars
2-Faktor
Det har väl inte undgått någon att det råder en viss "guldfeber" på KS...
Så jag funderade på vad som egentligen är grejen med guld..?

Är det det rent estetiska, guld är snyggt? Är det priset (man blir mer exklusiv då alla inte är beredda att betala så mycket)? Är det blingfaktorn, dvs att det syns? Någon annan anledning?

Oftast är insidan den samma, exempelvis på sportrolexar, oavsett som det är stål, halvguld eller helguld. Är då att få klockan i guld motiverande till att betala ett flera gånger högre pris?

Don't get me wrong, det finns massor av guldklockor som jag tycker är galet snygga och jag skulle definitivt kunna tänka mig att äga en någon dag.

Till er som är för eller emot guld - vad är grejen?
 

Apansson

Torpare
För guld av just de anledningar du skriver. Dels ser det bra ut, sen är det exklusivt och sticker ut, det är iögonfallande. Nu har jag iofs ingen jättesportig klocka i guld, men nog fan är man sugen på typ nya GMTn eller en sub i helguld med nya sunbursttavlan. Det är håll käften-klockor, jag gillar det.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
För guld av just de anledningar du skriver. Dels ser det bra ut, sen är det exklusivt och sticker ut, det är iögonfallande. Nu har jag iofs ingen jättesportig klocka i guld, men nog fan är man sugen på typ nya GMTn eller en sub i helguld med nya sunbursttavlan. Det är håll käften-klockor, jag gillar det.

Skulle du kunna överväga en klocka i vitguld..? eller är det gul/rose som gäller just för att det syns..? :)

EDIT, du svarade typ på detta i posten ovanför :p
 

Apansson

Torpare
Skulle du kunna överväga en klocka i vitguld..? eller är det gul/rose som gäller just för att det syns..? :)

EDIT, du svarade typ på detta i posten ovanför :p

Rose är fult, tyvärr. I alla fall Rolex everose-färg, den är för...brun. Vitt guld är ju snyggt, problemet är ju att det blir så DJÄVULSKT repigt fort, eller synliga repor snarare. Kommer förmodligen att hålla mig till min YG-daydate tills jag har råd med en i platina, det är drömmen.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Det har väl inte undgått någon att det råder en viss "guldfeber" på KS...
Så jag funderade på vad som egentligen är grejen med guld..?

Är det det rent estetiska, guld är snyggt? Är det priset (man blir mer exklusiv då alla inte är beredda att betala så mycket)? Är det blingfaktorn, dvs att det syns? Någon annan anledning?

Oftast är insidan den samma, exempelvis på sportrolexar, oavsett som det är stål, halvguld eller helguld. Är då att få klockan i guld motiverande till att betala ett flera gånger högre pris?

Don't get me wrong, det finns massor av guldklockor som jag tycker är galet snygga och jag skulle definitivt kunna tänka mig att äga en någon dag.

Till er som är för eller emot guld - vad är grejen?

Det är helt enkelt lite extra med guld. Se efter själv och säg vad du tycker ;)

DSeTWFs.jpg
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
För guld av just de anledningar du skriver. Dels ser det bra ut, sen är det exklusivt och sticker ut, det är iögonfallande. Nu har jag iofs ingen jättesportig klocka i guld, men nog fan är man sugen på typ nya GMTn eller en sub i helguld med nya sunbursttavlan. Det är håll käften-klockor, jag gillar det.


Det där med håll käften har jag aldrig förstått. Kan du förklara för mig är du snäll.
 
För egen del är det själva materialet - lystern och tonen i guld (framförallt klassiskt gulguld) tycker jag är fantastisk. Jag är väl inte ensam här, materialet har ju fascinerat människor i alla tider. Mitt största aber med guld är att jag inte gillar "stekigheten" med det. Jag vet med mig att det sticker i ögonen på vissa och hos andra genererar det kommentarer om "hur mycket kostar en sån där egentligen?". Jag är inte intresserad i något av dessa scenarier så jag går i princip alltid med långärmat när jag bär guldur. Lite knäppt kan tyckas men det funkar fantastisk bra för mig.
 

Sond

Patek
Om man ska svara seriöst så är det ju en kombination av att det är snyggt och guldets magiska historia och egenskaper. Men snyggt är ju subjektivt och definitivt inte på alla klockor och på alla bärare.

I går spanade jag och hustrun in två gentlemän med varsin guldklocka på länk. Hustruns kommentar var att "det där är snyggt... på pensionärer..."

Men en guldklocka på fint läder är svårslaget som klocka till lite uppklätt. Och uppklätt behöver inte betyda mer än att man har en bra klocka, men att man därmed identifierar sig som uppklädd, typ piké, shorts, sneakers och en DD, eller ännu hellre en PP..:D
 

Veratio

Cartier
Den där Daytonan är snygg. Men i övrigt är det väldigt få mansklockor som är snygga i guld!

Nej, stål. Vitt guld, visst. Platina. Absolut. Men gult guld. Det är inte snyggt alls!
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Typ samtliga anledningar ovan, plus att det passar så sjukt bra med blått. Så en helgulds sub med blå tavla, magiskt. Eller DD. Kungligt.
 

Apansson

Torpare
Om man ska svara seriöst så är det ju en kombination av att det är snyggt och guldets magiska historia och egenskaper. Men snyggt är ju subjektivt och definitivt inte på alla klockor och på alla bärare.

I går spanade jag och hustrun in två gentlemän med varsin guldklocka på länk. Hustruns kommentar var att "det där är snyggt... på pensionärer..."

Men en guldklocka på fint läder är svårslaget som klocka till lite uppklätt. Och uppklätt behöver inte betyda mer än att man har en bra klocka, men att man därmed identifierar sig som uppklädd, typ piké, shorts, sneakers och en DD, eller ännu hellre en PP..:D

Brukar köra min DD till enfärgad t-shirt och cargoshorts+vita sneakersliknande skor. Det äger.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag gillar vitt guld, sticker inte ut så mycket men det är något med det som ger en snyggare lyster. Sedan finns det några roseguld som ser bra ut, gärna med svarta detaljer och svart läder. Typ Daytonan som är på bild högre upp i tråden.
Men guldklockor på guldlänk tycker jag blir lite för mycket, men det är bara min personlig åsikt så alla får väl köra med vad de gillar.
 

Sond

Patek
Brukar köra min DD till enfärgad t-shirt och cargoshorts+vita sneakersliknande skor. Det äger.

Personligen tycker jag att stilbrottet är så markant att det blir en egen stil. Gillar! Om man inte ser en fladdrande osäker blick eller en dryg attityd. I båda dessa fall skulle då klockan understryka och förstärka det negativa. Ogillar!
 
Topp