• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är egentligen grejen med Guld?

point1

Cartier
Guld passar bra till brunt, t.ex. bruna skinnskor. Har inget guldur själv men ett sånt här urverk passar ju perfekt till en kostym och ett par bruna skinnskor:

mutmoon39rg1.jpg
 
  • Like
Reactions: ZQT

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Känns som att guld är opraktiskt och jag kan inte påstå att jag gillar looken heller. Undantaget är vitguld. Ser bra ut, men är opraktiskt.
 

Ryttaren

Rolex
Tycker gulguld är riktigt snyggt men som nån ovan påpekade känner jag mig bara töntig när jag har det på handleden, riktigt trist. En vitguldare däremot skulle sitta fint. (Eller hellre Platina för den delen)
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Guld är ju estetiskt snyggt tycker jag och jag hade mer än gärna ägt rätt gulddinka någon gång inom en överkomlig framtid.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Guld är verkligen en håll käften klocka. Men egentligen föredrar jag stål, vitguld eller platina, lite mer diskret.
Men är helt nöjd med min dj.

ygesegar.jpg
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Jag förstår din frågeställning! Guld kan lätt bli tacky/smaklöst. Jag tror att det beror på hur man bör upp klockan, precis som det är med många stora stål klockor också, t.ex ploprof
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Detta är något vi har diskuterat många gånger B1884 :)

Säger som jag brukar, att jag aldrig kommer äga en helguldare. Anledningen till det är att jag känner att jag inte bär upp det och att det är lite för blingit för mig. Jag kan tänka mig en DD med då får det vara på läder.

I mina ögon är det få personer som klarar att bära upp en helguldare.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Det har väl inte undgått någon att det råder en viss "guldfeber" på KS...
Så jag funderade på vad som egentligen är grejen med guld..?

Är det det rent estetiska, guld är snyggt? Är det priset (man blir mer exklusiv då alla inte är beredda att betala så mycket)? Är det blingfaktorn, dvs att det syns? Någon annan anledning?

Oftast är insidan den samma, exempelvis på sportrolexar, oavsett som det är stål, halvguld eller helguld. Är då att få klockan i guld motiverande till att betala ett flera gånger högre pris?

Don't get me wrong, det finns massor av guldklockor som jag tycker är galet snygga och jag skulle definitivt kunna tänka mig att äga en någon dag.

Till er som är för eller emot guld - vad är grejen?

Tredje världskriget, tredje världskriget.. bara guld och skjutvapen som har något värde.. med hjälp av det styr du världen, moroten och piskan..
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Vill så sjukt köpa en gammal gul gulds DD på president. Men skulle en 22-årig yngling kunna klä sig i det? Nja...
Gillar min Root Beer för den är stilig men fortfarande alldaglig. Samt en punkt som säger emot en YG DD är just det att min GMT används till allt i vardagen. En DD är ju inte så bra att typ hoppa i poolen med. Samt GMT funktionen är fantastisk.
Måste jag köpa en helgulds GMT för att bli nöjd?
 

joey

Cartier
Glammet hos guld har mångtusenårig historia hos människan. Jag gillar bl a den höga densiteten av lyx som är bärbar och alltid med en.
 

Apansson

Torpare
Vill så sjukt köpa en gammal gul gulds DD på president. Men skulle en 22-årig yngling kunna klä sig i det? Nja...
Gillar min Root Beer för den är stilig men fortfarande alldaglig. Samt en punkt som säger emot en YG DD är just det att min GMT används till allt i vardagen. En DD är ju inte så bra att typ hoppa i poolen med. Samt GMT funktionen är fantastisk.
Måste jag köpa en helgulds GMT för att bli nöjd?
Lika gammal som du, rockar denna rackare till vardags, den är från '85. Går utmärkt att bada med!
image.jpg
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Antingen gillar du guld helt enkelt, precis som mkt med smak inte går att förklara.

Men i de flesta fall är det väll känslan av exklusivitet.

Tänk Grand Seiko vs Rolex, 9 fall av 10 håller Grand Seiko bättre kvalitet. Men 9 av 10 väljer ändå Rolex.

Rolex är känd lyxklocka, man skall inte underskatta manlig fåfänga.

Guldklocka skriker CASH och IN YOR FACE SUCCESS i de flesta fall, många går igång på det.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Eller som vi sett ett flertal exempel på i denna tråd, avsaknad av smak och elegans och skriker mer amerikansk bling rap.

Du överdriver, det är många som kan bära upp en guldklocka på ett snyggt sett utan att se ut som en nyrik ryss. Om du tar Apansson som exempel så är inte den klockan lika skrikig och bling om du ser den i verkligheten som den är på bilden här ovanför. Eller Spencers guld-sub, den fungerar på honom utan att bli för mycket. Väldigt mycket upp till bäraren om han kan bära upp den eller inte.
Sedan så är det inte riktigt i min smack men det är en annan sak.
 
Topp