Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad är en beater för dig?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Dalomo, 13 november 2013.

1. Dalomo
    Trådstartare

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fick leverans av en ny beater idag. Min första Seiko från SKX familjen. Anledningen till köpet var att det ska fungera som en sk beater. En för mig billig klocka som ska brukas utan vidare mycket omtanke. Och i mina mått så är billig inte mer än ett par tusenlappar eller tre på sin höjd. Den ska palla lite bad och lek och att få sig en törn eller två utan att det känns i hjärtat. Kanske se lite härjar ut till och med. Quartz eller mekanisk spelar mindre roll. Eller kanske det ska vara quartz ändå? Men detta är bara mina kriterier. Sett flera tolkningar på beater så vad säger ni? Finns det några måsten för att det ska få kallas beater?

Jaggis och jabla gillar detta.
  2. Aurum

Aurum Gubbsnygg

3. M021

M021 Friends of KS

Köpte själv min första beater för ett par veckor sen, ett mekaniskt urverk i en klocka som jag hade tilltänkt som just beater, men insåg snart att det var en bra bruksklocka/laserdome/dra pall/städa/ klocka men ingen "riktig" beater, mest utifrån att den ser finare ut än den egetligen är, som från klar himmel kommer en aqualand upp på k&s, slog till omgående, där har vi en perfekt beater i min mening, Quartz, rough look, allt!

4. M021

M021 Friends of KS

Ps. Efter att ha sett Aurum 's bild erkänner jag att aqualanden är ett billigare substitut för ploppen..!

Camo00 och Icaras gillar detta.
  5. gruby

gruby Friends of KS

För mig är en beater en klocka som du inte spiller en tår över när den repas/misshandlas/ev går sönder för att den är just en beater, den ska ta stryk! Sedan om det är en G-Shock eller en AP spelar ingen roll.

december, Watch out, Spindel och 1 annan gillar detta.
  6. Bolio

Bolio Friends of KS

Från:
    Norrland
    Fick hem min beater för ett par månader sedan en Glycine som fyller alla mina krav. Fiske och skogen ur med mycket god vatten tålighet, sen att när man tittar på den kan drömma sig tillbaka till lumpentiden och att den ser grymt bra ut gör ju inte saken sämre. Den uppfyller till och med kraven på ljud och ljus disciplin.

Sullstrom gillar detta.
  7. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Ett ur man inte bryr sig om. Ett ur som blir snyggare som slitet. Eller ett unikt ur som du har råd att sunka ner.
    Ett quartzur tycker jag inte är en beater, det är fusk!

HeliDive gillar detta.
  8. Emil

Emil Borgare

En klocka skall användas och här är min Rolex sub

Silvferlejon, Boris Balkan, A.Gold och 5 andra gillar detta.
  9. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Jag har bara beaters i min samling :p diggar klockor som blir finare ju mer skit de får ta :p vardagsbeatern just nu är Rolex 214270, den fyller alla kriterier utmärkt :) hittils har den inte varit med om så mycket men det hoppas jag att kunna ändra på i framtiden :p typ lite havskajakande, dykning, bergsklättring, jakt, rejvfest - you name it :D

Camo00 och Denke gillar detta.
  10. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
  11. Kakob

Kakob Stadsbo

En beater för mig ska vara så billig att den inte är värd att servas. Det skall vara ekonomiskt försvarbart att kasta den och köpa en ny när den börjar sacka, är den dyrare vågar jag inte "beata" den...men sen är ju inte min ekonomi den mest välutvecklade heller, ännu iaf :happyhappy:

Camo00 och Micce gillar detta.
  12. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Emil skrev, "en klocka är gjord för att användas" som min GMT till exempel.

Affe, Boris Balkan, Aquaracer2 och 3 andra gillar detta.
  13. Andreas_v_H

Andreas_v_H Torpare

Min första klocka jag köpte här såldes som en "sommar beater". En vanlig 2824 som hade snott en stor del av sin look från en sub. Men jag fixade iordning den, köpte ny bezel (fick tag på original, vilket var lite bökigt eftersom det var ett litet märke och klockan var från 2001). Nu är det min standard, och jag är_stolt_ över den. Den får stryk som en beater, men jag kommer aldrig göra mig av med den, och då och då får den lite ompyssling. Tänkte bara skriva detta, eftersom somliga människors beaters blir andra människors favoriter.

Sent from my HTC One using Tapatalk

Camo00 och Dalomo gillar detta.
  14. Weberg

Weberg Stadsbo

Från:
    Inte från Stockholm.
    En beater är en klocka jag inte måste ta av mig när jag kopplar dragkrok, kastar skräp på återbruket eller kör med röjsåg. Men innerst inne tycker jag att man borde behandla alla sina klockor som en förlängning av en själv och låta dem få bli en del av det vardagliga livet. En klocka som har "levt" lite är ofta intressantare att se på och man får en helt annan relation till den än med en som man bara bär när mormor fyller jämnt.

mace, Camo00, Micce och 1 annan gillar detta.
  15. Päronkapitalist

Päronkapitalist Stadsbo

Från:
    Skåne
    Den ultimata "lyx-beatern" måste väl vara en PP Nautilus? På stållänk, naturligtvis. ;)

Telefonplan, Rivalen och P-A gillar detta.
  16. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    En beater för mig är en klocka man har på sig oavsett vad man ska göra. Typ måla, snickra, leka med barnen, ut å springa osv...
    Har man pengar kan det nog variera på vad beatern ska va. Jag körde en Casio som beater. det va jag hade råd med=) får jag drömma lite skulle jag köra 116610LN=)

Weberg gillar detta.
  17. Spindel

Spindel Biskop

Som folk sagt tidigare är en beater för mig en klocka som man dels inte bryr sig om hur repad den är och som jag inte är det minsta rädd om under sommarbad och snorkling/dykning, paintballmatchen, mekandet med bilar/MC eller andra maskiner, äventyr i Borneos jungler, osv.

Dn skall kunna accepteras som en slit och släng (i värsta fall) och då får inte klockan för min del dels vara för dyr eller för svår att få tag på (sjukt jobbigt om en JDM klocka skulle pajja tycker jag eftersom det är ett härke att få fram en ny lika dan då här i sverige)

18. Omen

Omen Goldmember

En stabil Beater.

SimonJE, tim ur länk, Compiss och 6 andra gillar detta.
  19. Watch out

Watch out Stadsbo

Från:
    Norr om nästan allt.

Hillarn, steffe, Camo00 och 5 andra gillar detta.
  20. acce1999

acce1999 Friends of KS

En av de dyrare, i varje fall...

21. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Här har ni är tvättäkta beater! Används till allt från vedklyvning till vandringsläger ute på öken.

morrism gillar detta.
  22. Jaggis

Jaggis Who dares wins!

Från:
    Stockholm
    Det här är min beater. Den står pall för alla tillfällen då jag känner att Reverson borde ligga på hyllan. Inget fancy schmancy!

fredtiger och wundlander gillar detta.
  23. Eric Jajjamensan P

Eric Jajjamensan P Sektledare

Från:
    Spexeryd
    Något du kan strappa av och slå någon löjlig med.
    Glycine eller så...

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Denke gillar detta.
  24. Mr.Chang

Mr.Chang Präst

Från:
    Gbg
    En klocka, oavsett pris som du inte är rädd att använda i alla livets ögonblick.
    Det var allt jag kan bidra med i den här tråden.;)

25. Pope

Pope Borgare

Från:
    långt långt ut.......
    Köpte en del tänkta beaters förra året. Gillade de för mycket för att beata dom. Fortfarande klocklös på jobbet.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Kinglolle och Dalomo gillar detta.
  26. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Dalomo Kul att se att yonssonmodden får lite användning. ;)

En beater är en klocka man kan göra i princip allt med. Denna kommer få vara med om allt, men inte målning, då åker g-shocken på.

27. vlm1978

vlm1978 Bonde

vad heter den modellen?

28. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    vlm1978 gillar detta.
  29. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Seiko Widedate - SNN079P1

vlm1978 gillar detta.
  30. Dalomo
    Trådstartare

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm

Där ser man! :) Funderar på att modda vidare lite med en coke bezel. Vi har inte riktigt klickat fullt ut än nämligen.

Mårtenssons ur Brookfield