• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är en beater för dig?

Spindel

KS vulkanolog på Island
Sorry för necron men...

...jag höll på att rota igenom ett par lådor och råkade hitta den här klockan, som jag glömt att jag hade. Fick mig att tänka på denna tråd.

Detta är för mig en riktig beater, den har genomlevt tonårsfyllor, sol och bad samt eventuellt annat leverne som följer med tonårskillar (moppe mek, moppe krascher etc). Den har även genomlevt värnplikten på handleden av en skyttegruppchef i mekaniserade infanteriet (det var min handled) och jag är ganska säker på att den starta direkt om jag bara slänger i ett nytt batteri i den. Är minst 10 år sedan jag använde den senast :)

Nu bilder på en äkta beater :)

PLMq7k2.jpg

poSyiQB.jpg

wiAfZ5h.jpg

mOmRoCR.jpg

bHavMal.jpg
 

Camo00

Patek
Definitionen av Beater består av ett hypotetiskt scenario:

Tänk Dig att Du står framför en rostig spik eller skruv som Du bara måste flytta på. Hammaren/skruvmejseln är i garaget.
Använder Du då klockan som hammare/skruvmejsel?? Då har Du en Beater på armen...
 

Räven

Cartier
Sorry för necron men...

...jag höll på att rota igenom ett par lådor och råkade hitta den här klockan, som jag glömt att jag hade. Fick mig att tänka på denna tråd.

Detta är för mig en riktig beater, den har genomlevt tonårsfyllor, sol och bad samt eventuellt annat leverne som följer med tonårskillar (moppe mek, moppe krascher etc). Den har även genomlevt värnplikten på handleden av en skyttegruppchef i mekaniserade infanteriet (det var min handled) och jag är ganska säker på att den starta direkt om jag bara slänger i ett nytt batteri i den. Är minst 10 år sedan jag använde den senast :)

Nu bilder på en äkta beater :)

PLMq7k2.jpg

poSyiQB.jpg

wiAfZ5h.jpg

mOmRoCR.jpg

bHavMal.jpg

Låt mig gissa, du låg inne på Fältjägarbrigaden?



Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Rey

Rolex
Har inga direkta situationer i min vardag som student förutom möjligtvis när man är ute och ränner på krogen där det känns som att en skada skulle kunna uppstå så jag använder nästan min Hublot dagligen, har några andra klockor som bärs mycket mer sällan och som har sämre vattenskydd så väljer nästan alltid Hubben eftersom den är 300m skyddad och klarar sig ruskigt bra från repor. Går i tankarna på att kanske skaffa nån till lite billgare och tålig klocka men har inte funnit något som faller mig i smaken än.
 

Räven

Cartier
Det är en bra beater helt enkelt :) , var många klockor som begav sig till klockhimmelen under min tid, framförallt under SIB eller på- och avstigningar i STRF 90. :)

Typiskt, när man har som mest bråttom;)

Ett Citizenur kirrar biffen i alla fall. Jag ångrar än i dag att jag gjorde mig av med min Aqualand. Jäklar, vad den svalde stryk utan det minsta gnäll.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

fredtiger

Cartier
Fick leverans av en ny beater idag. Min första Seiko från SKX familjen. Anledningen till köpet var att det ska fungera som en sk beater. En för mig billig klocka som ska brukas utan vidare mycket omtanke. Och i mina mått så är billig inte mer än ett par tusenlappar eller tre på sin höjd. Den ska palla lite bad och lek och att få sig en törn eller två utan att det känns i hjärtat. Kanske se lite härjar ut till och med. Quartz eller mekanisk spelar mindre roll. Eller kanske det ska vara quartz ändå? Men detta är bara mina kriterier. Sett flera tolkningar på beater så vad säger ni? Finns det några måsten för att det ska få kallas beater?

2SON1j3.jpg
Komplicerat tycker jag. Klockan ovan var min första beater. Jag fattade dock aldrig tycke för den och sålde därför till en bättre ägare, yonsson som moddade den (till det bättre).

Införskaffade därefter Squalen nedan. Problemet nu är att jag gillar min beater så mycket att det gör ont att använda den som beater... lite moment 22 helt enkelt. :banghead:

ApaOyEp.jpg
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Ja, jag har själv ändrat uppfattning lite kring att ha en beater. Sålde Seikon som startade tråden pga av en enkel anledning. Jag behöver ingen beater nu. Har provat att ha lite billigare dykare så jag kan ta på mig nåt som jag inte skulle gråta floder av om det repas osv men det slutar mest hela tiden med att de bara ligger där i lådan och ger mig dåligt samvete för att den inte används. Om jag nu ska ha nån beater så tror jag att den verkligen behöver sticka ut, alltså typ G-shock. Som jag med gott samvete kan vila mellan K2 bestigningar och kajakutflykter. Den skulle liksom ändå bara bli uttråkad av simpel deskdiving och bestigning av Kaknästornet på sin höjd. ;-)
 

Sond

Patek
En beater för mig är en klocka man kan använda till mycket och som man inte är så rädd om. Jag har två:
dbcf7324.jpg

8c5dbeac-faf1-4d9d-8469-fd212e045c90.jpg


Problemet är att jag är lite petig med mina prylar så inte minst SMP:n har jag svårt att utsätta för det som den var tänkt till. Men jag anstränger mig och försöker att inte bry mig. Och än så länge har den trots sin användning i princip klarat sig från märken.
 

Rivalen

Rolex
En beater är en klocka jag gillar och använder till det mesta. Den kan få åldras precis som jag - få hairlines, repor och dings.. Men jag vårdar och servar den för jag tycker ju om den. För en del är det en Seiko för en tusenlapp och för andra en Rolex och för någon kanske en PP eller annan dyring. Det får förbli personligt. Men för mig är det inte en slit och släng klocka - det är nåt annat. För mig är det en Sinn U1 som är min beater.
 

Sebson

Breitling
En klocka i en prisklass jag inte är vansinnigt rädd att skada / förlora. För mig är det en tissot i 3000kr-klassen.
 

BCKSTRM

Rolex
Min beater...
image.jpeg

Den används utanpå jackan när jag åker skidor, sitter på när jag snickrar eller när jag gör annat med överhängande risk för skador...
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Personligen så tycker jag att Rolex gjorde de sexsiffriga GMT alldeles för blingiga. Jag hade en 116710 förut, grym klocka, älskar verkligen utseendet. Men de åldras tyvärr inte så snyggt när de blir slitna IMO. Bytte till en 14060M och saken blev biff!

Tycker den åldras kanon!

image.jpeg
 
Topp