• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är er största fysiska prestation?

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Föda barn har jag ju i o f s gjort, och även om det förvisso är en fysisk prestation så är jag nog mer stolt över att jag fullföljt mer än 20 ultramarathon varav 6 var 100km eller mer. Det krävs mer pannben att fullfölja ett ultralopp än att slutföra en förlossning. I det sistnämnda fallet har man ju liksom inget val. Det går inte att bryta. Ungen kommer ju ut förr eller senare ändå. Och föda barn gör ju var och varannan kvinna, men det är inte lika många som springer långt.
Imponerande!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Bra jobbat! Fick du mersmak för ultralopp kan du ju alltid pröva tidslopp där det gäller att springa så långt man kan under en bestämd tid, vanligtvis 6, 12, 24 eller 48 timmar. Det verkar vara många som sprungit kortare distanser som yngre som ger sig på ultror i 40-årsåldern. Uthålligheten och psyket kommer med åldern och ett 6-timmarslopp klarar de flesta nybörjare av. Lycka till!
Låter som om vi inte har helt olika erfarenheter av ultror och får jag bara kasta in något att reflektera kring gällande löpa långt (som jag inte vågade uttala när jag själv var aktiv)... Underskatta inte hur psykiskt hårt det är att träna för att kunna springa snabbt. Innan min kropp helt packade ihop och bestämde sig för att aldrig vilja springa ett steg igen så låg träningssnittet på 100-150km i veckan i ungefär 4:20-4:30 tempon, vilket är ganska långsamt jämfört med mitt dåvarande marathon tempo.
Vad jag vill komma till är att jag instämmer med att det krävs psyke att springa tävlingar som pågår +10 timmar, men för mig var det alltid värre psykiskt att springa fort på träningspass. Så ironin är att så många psykiskt starka människor som springer ultror inte har har psyket att träna hårt, vilket är så synd med tanke på hur bra löpare många skulle kunna bli...
 

EmmaE

Cartier
Föda barn har jag ju i o f s gjort, och även om det förvisso är en fysisk prestation så är jag nog mer stolt över att jag fullföljt mer än 20 ultramarathon varav 6 var 100km eller mer. Det krävs mer pannben att fullfölja ett ultralopp än att slutföra en förlossning. I det sistnämnda fallet har man ju liksom inget val. Det går inte att bryta. Ungen kommer ju ut förr eller senare ändå. Och föda barn gör ju var och varannan kvinna, men det är inte lika många som springer långt.

Ja jäklar. Imponerande! Jag kommer nog varken klara (ultra)maraton eller förlossning... Starkt jobbat :)

Mina största fysiska prestationer är att ta mig upp ur sängen varje morgon och klara hela dagen. Livet helt enkelt!
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Låter som om vi inte har helt olika erfarenheter av ultror och får jag bara kasta in något att reflektera kring gällande löpa långt (som jag inte vågade uttala när jag själv var aktiv)... Underskatta inte hur psykiskt hårt det är att träna för att kunna springa snabbt. Innan min kropp helt packade ihop och bestämde sig för att aldrig vilja springa ett steg igen så låg träningssnittet på 100-150km i veckan i ungefär 4:20-4:30 tempon, vilket är ganska långsamt jämfört med mitt dåvarande marathon tempo.
Vad jag vill komma till är att jag instämmer med att det krävs psyke att springa tävlingar som pågår +10 timmar, men för mig var det alltid värre psykiskt att springa fort på träningspass. Så ironin är att så många psykiskt starka människor som springer ultror inte har har psyket att träna hårt, vilket är så synd med tanke på hur bra löpare många skulle kunna bli...
Jag instämmer verkligen i att det krävs ett brutalt psyke för att träna för att springa snabbt (och för att tävla snabbt), och snabbhetsträning sliter så otroligt mycket mer på kropp och immunförsvar än vad lugn distansträning gör. Det här med att det är många runt 40 som börjar med ultra tror jag beror på att det är då utvecklingskurvan börjar stanna av eller gå neråt och resultaten börjar bli sämre. Jag tänker att för att slippa jämföra sig med sitt forna jag och för att minska slitage på kroppen är ultralöpning ett trivsamt val om man ändå vill fortsätta med löpning helt enkelt. Och det krävs en annan typ av psyke för att stå ut med det (som många upplever som) monotona nötandet på långa landsvägslopp eller att springa runt på en bana på tidsultrorna. Ett långtråkighetspsyke helt enkelt, och det får man nog med åren :) (Sen finns det ju såna där 40plusare som Jonas Buud också som springer både långt och snabbt (100km på 6:22 i 3:49-tempo dvs milen på 38 minuter 10 gånger om) men han kommer ju från en annan planet så honom kan vi ju inte ha som exempel på någonting)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Det var en sinnesjukt bra tid... Film på det? ;)
Nix tränar i garaget själv så telen används till att koppla timer uppe på tvn via hdmikabel. Kan säkert lösa en liknande tid nästa gång jag har med mig någon att träna som kan filma. :)

21 rundan går alltid unbroken, 9 rundan går också alltid unbroken. Det är att ta sig förbi den mentala 15 rundan unbroken bara
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Nix tränar i garaget själv så telen används till att koppla timer uppe på tvn via hdmikabel. Kan säkert lösa en liknande tid nästa gång jag har med mig någon att träna som kan filma. :)

21 rundan går alltid unbroken, 9 rundan går också alltid unbroken. Det är att ta sig förbi den mentala 15 rundan unbroken bara

Jag är imponerad! Har aldrig lyckats under 3 minuter. Fran är en av de jobbigast jag vet...
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Jag är imponerad! Har aldrig lyckats under 3 minuter. Fran är en av de jobbigast jag vet...
Håll tempot lugnt så du håller flåset nere på 21 rundan och 15 thrusters rundan men gå unbroken. Sen gasar du så du får upp flåset genom att springa mellan stång och räcke och höja tempot på repsen. Bara att bita ihop, mest mentalt. En vän som jag tränar med har börjat köra samma teknik men brukar lägga stången längre från räcket för att andas och gå mellan. Han har 2:36 och har film på det. :)
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Håll tempot lugnt så du håller flåset nere på 21 rundan och 15 thrusters rundan men gå unbroken. Sen gasar du så du får upp flåset genom att springa mellan stång och räcke och höja tempot på repsen. Bara att bita ihop, mest mentalt. En vän som jag tränar med har börjat köra samma teknik men brukar lägga stången längre från räcket för att andas och gå mellan. Han har 2:36 och har film på det. :)

Allt är mentalt i CrossFit. Har man inte det, är man körd. :)
Ska testa med ett lugnare tempo i 21:an. 15 rundan har jag aldrig kunnat gått genom unbroken.
Där tror jag att tiden försvinner då...

Tränar du i nån box i Stockholm?
 
Heldagssparring med proffs inom thaiboxning & MMA. Kan vara det värsta jag gjort. (Endast utövat dessa på en amatörmässig nivå.)
 
Kanske ingen sjuk "prestation", men har hoppat från västerbron! Sjukt läskigt!
Sista av en rad hopp-dares med en polare. Verkligen korkat, visste inte vad vi höll på med.
Båda skadade sig, han ryggen och jag knäna.
Jag hade en CWC royal navy quartz på mig, som jag sen sålde. Fick dock inget extra för action-proveniens ;)
 
Senast ändrad:

Miami

Rolex
2-Faktor
Min ena lunga la av totalt helt plötsligt för ca 2 år sedan
Kunde då knappt gå snabbt utan att behöva stanna och pusta ut, trappor var uteslutet i typ 1 år.
Nu springer jag 5km utan problem (fortfarande 30% nedsatt lungkapacitet )
Rätt jäkla nöjd med det :)

Får väl uppdatera mig själv
Sprang milen idag på löpband, ute går inte alls tyvärr men ett litet framsteg iallafall :)
Har väl en 10-15 löppass i kroppen sen senaste uppdateringen men gått ner 5kg från styrketräning och bättre kost
 

Omega87

Rolex
Sommaren 2013 cyklade jag genom åtta länder på sju dagar mellan Oslo och London för att samla ihop pengar för ryggmärgsforskning.
Totalt blev det nästan 200 mil på sju dagar, alltså nästan en Vätternrunda om dagen, varje dag i en vecka.[/QUOTE]

Härligt! Vilken förening/organisation gjordes detta genom? Körde själv Ride of Hope Lund - Göteborg på 2 dagar 2013. Ca 30 mil och rövsmärta deluxe :)
 

ernst

Omega
Dödsmarschen i Bornem ,Belgien, (100km under 24h) avverkad på 19h 44min.

Eller 20km snabbmarsch under 2h 20min som avverkades efter ett gäng dagars uppvärmning med LK100, lite mat och minimalt med sömn... Svårt val...
 

carlanton

Audemars
En ganska gedigen Multipitch på inte jätte hög nivå, men för en bouldrare som mig så var det onekligen jävligt jobbigt.

IMG_1004.JPG


Min första multipitch var så jävla äcklig. Superexponerad och helt tradsäkrad förutom firningen som var bultad och gjordes i två delar med bara en liten hylla mellan. Tror det tog 8 timmar att klättra 120 meter för att jag var så skraj. Sista firningen på 40-50 meter gjorde vi i totalt mörker för att jag hade glömt pannlampa...
 

Lyfali

Cartier
IMG_1004.JPG


Min första multipitch var så jävla äcklig. Superexponerad och helt tradsäkrad förutom firningen som var bultad och gjordes i två delar med bara en liten hylla mellan. Tror det tog 8 timmar att klättra 120 meter för att jag var så skraj. Sista firningen på 40-50 meter gjorde vi i totalt mörker för att jag hade glömt pannlampa...
Då fladdra skinkorna som lärkvingar kan jag tro!
 

E.Z.

Panerai
Jag är antagligen inte ensam här om att älska att röra på mig och vara utomhus. Därför undrar jag vad ni har gjort för något som ni anser är er största fysiska prestation? Spelar ingen roll om ni sprungit en mil eller nio.

Sommaren 2013 cyklade jag genom åtta länder på sju dagar mellan Oslo och London för att samla ihop pengar för ryggmärgsforskning.
Totalt blev det nästan 200 mil på sju dagar, alltså nästan en Vätternrunda om dagen, varje dag i en vecka.

Varvet
 
Härligt att läsa om allas prestationer.
Själv kan jag än så länge bara stoltsera med Vasaloppet och Marathonlopp. Skulle gärna få tid att förbereda mig för en ultra.
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Tagit mig hem till Grizlehamn från drygt halvvägs till Åland i en Linder Arkip under stadig kvällsbris en eftermiddag i juni. Va en bedrift!
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Klassikern har man ju gjort. Vätternrundan 2012 där nästan 200 av de 300 km avverkades i hällregn var tuft (även blött och kallt!).

Annars är det nog i Bergen jag presterat bäst. Försökt bestiga Mont Blanc (4810möh) nerifrån Chamonix (1050 möh) tre gånger. Fått vända på sista etappen två ggr på grund av vädret (för mycket snö=lavinfara, andra gången stormvindar uppe på toppen). Tredje gången kom jag upp. Klättrade då på tu mans hand med min nyblivna fru. Vi gjorde traversen över fyra toppar, Mont Blanc du Tacul, Mont Maudit, Mont Blanc och ner via Mont Gouter, på en dag.

Lycklig fru på väg ner från Mont Blanc
IMG_5624.JPG


Undertecknad
IMG_6155.JPG


Sedan har jag gjort ett flertal veckolånga ski randonné turer som alltid tenderar att bli tuffa. Jag längst fram.
IMG_5880.JPG


Se mer bilder;
https://klocksnack.se/threads/vilken-klocka-på-everest.31430/page-2#post-690625

Grymt! Drömmen om bergsbestigning blev liksom aldrig av. Hur tog du ditt första steg, fick du det med från barnsben som "alla" andra?

/Jazze
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Grymt! Drömmen om bergsbestigning blev liksom aldrig av. Hur tog du ditt första steg, fick du det med från barnsben som "alla" andra?

/Jazze
Jag började i 30-årsåldern med lite klippklättring med vänner men sedan gick jag kurser (Alpinism) hos UCPA nere i Argentier, Chamonix Frankrike. Så varje sommar innan egen klättring gick jag en veckas kurs för att komma in i gängorna, utbilda mig samt få höjd i kroppen. Efter ett par veckors kurs kan du mer teknik och säkerhet än de flesta som klättrar där nere (Britter! :nailbiting:). Som mina kursledare (erfarna Bergsguider) sa från början, det är bara att ge sig ut och testa själv. Går man med guider som håller en i handen lär man aldrig utvecklas.

Jag rekommenderar UCPA starkt för klättring och skidåkning i alla dess former. Det är bara på det!
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Imponerande! Ett bevis att allt går om man vill oavsett bakgrund. Visade detta för tjejen precis och sa att det blir Everest innan 40 (32 nu) hon pratade något om separation, hörde inte riktigt! :dead:
Ska kolla upp UCPA, måste man kunna Franska?
@Rozzy

/Jazze
 

JLC

Panerai
2-Faktor
kul tråd, mkt bra ide.

Är tyvärr inte i samma form idag som tidigare (som disclaimer haha)här ett urval av grejjer jag tagit mig igenom i livet.

- Baskerprov K1 Stockholm 1998.
- Kyokoushin Karate Gradering Gävle 2001 (två bälten på samma gång, 3h sönderslagning men överlevde och fick blått direkt).
- Två soldatprov 1998 (K1), 201X (HV insats)
- Svart Bälte Ju-Jutsu, Bosön 2006. 2,5h högintensiv gradering med flera års daglig träning innan
- Fjällvandring Jämtlandstriangeln Jämtland på kort tid, 201? (minns ej år i huvudet)
(Genomled högstadiet 3 år, 1992-1994, i Björklinge Norr om uppsala, fan den värsta av alla...)
 
Topp