• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är ert tycke om eta verk?

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Det är kanske inte konstigare än att folk köper av olika anledningar, precis som med elektronik, bilar eller båtar. Vissa vill ha tekniken, vissa vill ha stilen och en del går bara på känslan.
 

Knight

Cartier
nä jag snackar mer om att det kanskek inte är så roligt att man köper klocka för 50000 och sen sitter det ett eta verk för 2500kr i var tog de andra 47500 vägen? en boett och länk kostar inte 47500 att göra. visst de som tar fan klockorna ska ju också ha en peng men hur kommer det sig att Certina tar 5-6000 för sina klockor och de har nästan samma kvalité på både länk och boett.

Vad tror du att produktionskostnaden är för ett relativt okomplicerat urverk hos de in-house tillverkare som sedan länge har betalat av kostnaden för investeringen? Vi pratar om vinstdrivna bolag, de skapar egna urverk för att sänka kostnader och öka sina marginaler.
 

xevz

Omega
är inte det som är grejen. känns lite som man blir lurad imo.
kan väl dra en liknelse. hur kul är det att köra en Aston Martin med en Kia ce'ed motor i? hur kul är det att köra en Ferrari med en liten Skoda motor från 88 som fiser fram på vägarna? man kan väl kanske hålla huvudet högt och tänka för sig själv " atleast it looks cool". Har 2 klockor själv med eta verk i men de ligger i en rimlig prisklass för vad ett eta verk är värt
Tja...
1keyastonvolvo.jpg


Eller för att fortsätta dina billiknelser, du väljer alltså bort Audi eftersom att vissa av deras bilar delar motor och växellåda med Skoda?

:)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
nä jag snackar mer om att det kanskek inte är så roligt att man köper klocka för 50000 och sen sitter det ett eta verk för 2500kr i var tog de andra 47500 vägen? en boett och länk kostar inte 47500 att göra. visst de som tar fan klockorna ska ju också ha en peng men hur kommer det sig att Certina tar 5-6000 för sina klockor och de har nästan samma kvalité på både länk och boett.
Ja, men ditt resonemang bygger väl på bl.a. vad skälva urverket kostar i inköp, vilket rimligtvis har att göra en del med produktionsvolym mm.
 

Joseph

Cartier
Ska du prata om överpris så är alla klockor överprisade mot tillverkningskostnad.. Hur mycket tror du det kostar med ett inhouse verk utvecklat för 20 år sen med lite förbättringar varje år? Säkert billigare för företaget än köpa in ETA och modifiera.
This.

Jag tror inte det skiljer sig mycket i pris mellan ett äldre Inhouse som och ett ETA, om klockorna är i samma prissegment.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Jag personligen tycker ETA är som bag in da box. Mycket vin för pengarna inte sexy, men gör sitt jobb. (Man blir lite små glad i allafall efter en stund och tankegången ändras, typ det är ju fan inte så dumt likaväl detta bag vin ) Vissa personer älskar bag in Box och skulle aldrig över sin döda kropp betala 500 spänn för ett hantverk ifrån Chateau Vadå!?Sen kan ju bag in box vara en helt okej vardagsdryck á la beater style. Summa summarum tycker jag att ETA är helt ok så länge det inte är överprisat likaså har jag inte lust att betala överpris för en bag in box vin. Men visst fan går bag vin ner och ibland skiter man i innehållet för sällskapet är trevligare.:banghead::D
 

JayJay

Rolex
Det känns som att det finns ganska många luckor i herrarna urmakarna in spe:s resonemang. Till att börja med upplever jag resonemangets helhet som onyanserat. Att gå ut med tesen att en dyr klocka inte är prisvärd så fort det sitter ett ETA-verk i tycker jag känns märkligt. Att påstå att allt inhouse är bra är lika märkligt. Ett bra, enkelt och självklart exempel att lyfta i sammanhanget är Seiko. Seiko gör mig veterligen alla sina urverk i helhet helt in house. Spannet på kvalitén är minst sagt brett. "5" klockorna har ganska enkla urverk som kvalitétsmässigt enkelt får stryk av vilket som helst av urverken från ETA. I andra änden har de sin high-beat kalibrar som är bland det bästa som finns i hela klockvärlden (om vi pratar "okomplicerade" urverk).
Ett exempel på en klocka som har ett jävligt smaskigt urverk men som varken är ETA eller in house är S&S Royal Capital. Hur passar den in i herrarnas resonemang om Skodamotorer osv?

En annan vinkel som glömts bort är varför tillverkare från början startar med in house tillverkning. Tänk nu även långt bak i tid. Det finns grovt generaliserat två huvudskäl. Det ena är att man vill leverera klockor med komplikationer som inte erbjuds från något urverksföretag. Det andra är att man med egen tillverkning vill få ned produktionskostnaden för sina klockor (naturligtvis även säkerställa tillgänglighet på urvek till sin produktion (vilket också handlar om ekonomi)). Det är alltså inte alltid kvalitetsfrågan som är huvudfokus när man "bränner hemma".

Att det på senare år dock har blivit ett viktigt försäljningsargument är en annan fråga. Det här med att in house hit och dit blivit så mycket viktigare för många konsumenter på senare år är enligt min mening mest ett resultat av intensiva marknadsföringsstrategier snarare än att konsumenten helt plötsligt har ökad förmåga att bedöma kvalité.

Avslutningsvis vill jag också säga att jag vid mer än ett tillfälle de senaste åren läst om kvalitétsproblem med in house verken från flera "fina" tillverkare bland annat IWC, AP och PP. Hur pass utbrett det är vågar jag inte svara på men att det förekommer problem är otvivelaktigt. Med ETA vet man i a f exakt vad man får.

mvh

ping: Blue & Echo Delta
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Sen är det betydligt mycket enklare att serva ETA i jämförelse till att skicka en in-house seiko till Japan.
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Är det ett Seikoverk som slaktas i artikeln?

Det är tudor BB, marinemaster, glashuttes nya dykare och en wempe
image.jpg


MM får lite bakläxa på urverket och vridningen.

Cal8L35 som seikon använder har en tolerans på -10 till +15 så den klarade ju iallafall vad dom lovade:p

Intressant i artikeln är att wempe selittaverk tappade 3.8sek efter en dag på handleden.
 

Portofino

Panerai
Innan man för diskussionen vidare bör man kanske fundera på klockors värde generellt. Köper man en Hublot pga urverket? Vissa modeller kanske. Köper man Panerai för urverket? Troligtvis inte. Är det bara value for money du tänker på så köp en seiko quartzare eller en swatch för ett par 100-spänn. Då får du en klocka som visar tiden ganska exakt och du får den billigt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad snackar du om Jonulf ? 8L35 är ett kanonverk som bygger på GS 9S-urverk. De är dock dåligt justerade och ruckade i vissa mm300 vilket är under all kritik, men urverket är riktigt bra. Min mm300 höll konstant +4spd med mycket små skillnader mellan olika positioner och urverket i artikeln håller säkert samma tid/dygn även om det är dåligt ruckat.

Har du läst något annat om Tudor BB? De första recensionerna gick rätt hårt på urverket för att amplitud och tidsavvikelser skiljde sig mycket mellan olika positioner.

Det är även skillnad på olika grader av ETA-urverk. Tar man inte med det i ekvationen så kan man lika gärna lägga ner diskussionen om ETA vs annat.
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Lite provocerande av TS men kan hålla med. Priset bör stå i relation till kvaliteten,R&D eller något annat som kan värderas högt
 

hellbit

Cartier
Lite handlar det också om en känsla. Många människor attraheras av saker som få människor kan ta del av. Visst många kan köpa en Rolex för 65000kr men få gör det. Det är samma visa med guld, en egentligen helt värdelös metall. Köper man en Breitling så kan det ge en viss status i ett visst umgänge och en känsla av att man har något som inte så många har. Tror de flesta människor egentligen inte bryr sig om mer än att urverket skall gå korrekt. Själv har jag dock valt att köpa klockor med inhouse verk (men jag är nörd:)
 

Turbotom

Omega
Det är väl lite samma sak som att köpa en Lambo och inse att många delar är gemensamma med Grannens Audi. Eller en Aston och hitta delar från Volvo!

Blä
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Vad snackar du om Jonulf ? 8L35 är ett kanonverk som bygger på GS 9S-urverk. De är dock dåligt justerade och ruckade i vissa mm300 vilket är under all kritik, men urverket är riktigt bra. Min mm300 höll konstant +4spd med mycket små skillnader mellan olika positioner och urverket i artikeln håller säkert samma tid/dygn även det även om det är dåligt ruckat.

Har du läst något annat om Tudor BB? De första recensionerna gick rätt hårt på urverket för att amplitud och tidsavvikelser skiljde sig mycket mellan olika positioner.

Det är även skillnad på olika grader av ETA-urverk. Tar man inte med det i ekvationen så kan man lika gärna lägga ner diskussionen om ETA vs annat.

Vill inte på något vis påstå att det är dåligs urverk. Tog med selittaverk urverket som inte heller brukar få så mycket cred om man säger så.
 

Genta

Cartier
Problemet med ETA-verken är kanske att det är ganska stor spridning mellan olika specifikationer som gör att varumärket blir otydligt. Det går att hitta tjogvis med artiklar om ETA-verkens förträfflighet och köper man de högre kvalitetsgraderna tillsammans med klockmärkets egna modifieringar tycks det kunna vara fina grejer. Själv har jag en Breitling Chronomat med ETA-verk som fungerar utmärkt med minimal gångavvikelse - som en Bianchi med Campagnolo Nuovo Record och inte en Veloce
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Fast man kan inte enbart se till gångavvikelse för att avgöra kvalitet på urverk.


Nej verkligen inte, medger att jag utryckte mig lite klantigt eller möjligtvist spydigt. Det jag tänkte med posten va snarare att ett inhouse inte alltid per automatik behöver prestera bättre än ett moddat top grade ETA.

Avvikelsen i artikeln är efter 24h på handleden. Precis som du sa i föregående kommentar så ger inte det en rättvis bild då avviklsera i oilka postioner kanske visar en större variation.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nej verkligen inte, medger att jag utryckte mig lite klantigt eller möjligtvist spydigt. Det jag tänkte med posten va snarare att ett inhouse inte alltid per automatik behöver prestera bättre än ett moddat top grade ETA.

Avvikelsen i artikeln är efter 24h på handleden. Precis som du sa i föregående kommentar så ger inte det en rättvis bild då avviklsera i oilka postioner kanske visar en större variation.
Bra urverk kan prestera dåligt om de är dåligt ruckade.
 
Topp