Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad är ett bra serviceintervall?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Phileas Fogg, 1 mars 2015.

1. Phileas Fogg
    Trådstartare

Phileas Fogg Stadsbo

Från:
    Hong Kong
    Vad är egentligen ett bra serviceintervall? Går det att säga någon generell riktlinje? Fem år är något jag snappat upp men antar att detta kan variera. Hur mkt spelar verk, ålder osv in? Om klockan inte används regelbundet förlänger/förkortar det serviceintervallet? Frågorna hopar sig...

Dela gärna med er av er kunskap till en relativ novis i denna spännande värld!

2. Ninen79

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    Använder du klockan dagligen så är 5-6 års serviceintervall ganska rimligt, har du många klockor som du roterar med så skulle jag säga 7-8 år och kanske lite mer. Sedan finns det dem som inte servar sin klocka förrän klockan går riktigt dåligt.

3. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

6-7 år plus minus nåt år.
    Du märker när den börjar gå sämre.

Däremot bör du trycka den varje år om du dyker med klockan.

4. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Min Submariner 1680 är på service varje 4-5 år .Vill ha klocka i perfekt skick , fast den är 38 år .............:)

noeLLY och Jonte73 gillar detta.
  5. noeLLY

noeLLY Stadsbo

Jag har fått uppfattningen att det är vart 5e år som gäller. Jag skulle kunna serva oftare om ekonomin tillåtit.
    Alla urmakare jag pratat med säger att en klocka inte behöver gå dåligt för att den ska behöva service. Servar hellre för tidigt än för sent! Det är väl inte alltid ett urverk skär ihop för du väntar något år extra att serva men det kanske straffar sig längre fram typ 3e servicen ? Har fått ett saftigt KF på en breitling en gång som inte var servad regelbundet :I

paradis gillar detta.
  6. niclashill

niclashill Bonde

Från:
    Stockholm
    Min SD började gå knackigt efter fem år, så det intervallet borde vara lämpligt för alla som har Rolex standardverk (och inte varvar med andra dinkor).

7. niclashill

niclashill Bonde

Från:
    Stockholm
    Dubbelpost. Tack, knackig sj-lina. // Min SD började gå knackigt efter fem år, så det intervallet borde vara lämpligt för alla som har Rolex standardverk (och inte varvar med andra dinkor).

8. Watchout

Watchout Bonde

Från:
    Malmö
    Någon omega-ägare som kan uttala sig om lämpligt intervall och kostnad för service på en speedy pro? :)

9. Bluefade

Bluefade Bonde

Är det rekommenderat trycktesta klockorna varje år trots att de inte är speciellt gamla? Det är inger jag hittills tänkt på, men det kan kanske vara värt

10. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Nja varannat år rekommenderas av de flesta urmakare.
    Beror ju helt på hur aggressiv miljö man använder sin klocka i.

Min Smp dyks det en del med och den trycker jag varje år.

11. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Brukar lämna in mina Rolex för täthetsservice hos vår AD vart 4:e år och fråga om servicebehov, tycker urmakaren allt ser OK ut byts bara packningar annars helservice.
    Gör man detta och är bra kund bjuds det ofta på täthetskontroll emellan.

JayLar och mruhr gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield