• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ako

Rolex
2-Faktor
Asså va? frågan har hela tiden varit varför någon vill betala 20% över listpris för en PP5711, jag har i övrigt inte ens uttalat mig om märket. Det är ett etablerat faktum.
Det finns en större efterfråga än tillgång.
Väntetiden är lång o om en spekulant är sugen så är han villig att betala överpris för att få klocka meddetsamma .
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Asså va? frågan har hela tiden varit varför någon vill betala 20% över listpris för en PP5711, jag har i övrigt inte ens uttalat mig om märket. Det är ett etablerat faktum.

Trådens syfte är att få en objektiv bedömning om ett rimligt ( marknadsmässigt) pris vid köp eller försäljning. Den är alltså inte till för att du ska vädra åsikter om vad du, subjektivt, tycker något borde vara värt.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag har inte vädrat en enda åsikt än, subjektiv eller objektiv. Jag ställde en fråga.

Du frågar fyra-fem gånger varför den är värderad högre och du har fått svar ungefär lika många gånger, du gillar uppenbarligen inte svaret då du fortsätter fråga vilket mer uttrycker din åsikt över det faktum att vissa är beredda att köpa sig förbi kön till en Patek.
 
Du frågar fyra-fem gånger varför den är värderad högre och du har fått svar ungefär lika många gånger, du gillar uppenbarligen inte svaret då du fortsätter fråga vilket mer uttrycker din åsikt över det faktum att vissa är beredda att köpa sig förbi kön till en Patek.

Varför skulle man betala 20% över listpris för något beggat? srs..

Det intressanta är ju fortfarande varför?

Det intressanta är fortfarande varför?(!)

Nej, jag upprepar frågan för att jag fortfarande(!) funderar på varför just den här modellen är värderad högre än listpris, helt utan att uttrycka en åsikt om eventuella köpare. Att det är en efterfrågan på den klargörs av det faktum att någon är villig att betala priset, men det förklarar mellan piss och ingenting om varför.

Ditt svar uttrycker ett underliggande behov av att sluta övertolka okända människors subtila meningar i deras frågeställningar på internet, srs...
 

Gurgel

Cartier
Ok. Jag svarar. För att tjäna en slant säljer folk den dyrare än de köpt den. Köparna är villiga att betala mer för att slippa vänta på en ny.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Så det är alltså svårt att få möjligheten att pröjsa 200k+ för en klocka som knappt håller tiden?

Jag måste ge mig in i den här branschen...
Du måste uppfylla några kriterier om du ska in och mäta dig. Specifikt 2 kriterier är viktigare än andra. Du måste ha startat ditt företag för 170 år sedan och du måste vara ödmjuk. Efter rånet mot RobE i lördags så antar jag att kön till AD blir ännu längre och grå-marknaden lite mer osäker.
 

Moffan

Panerai
2-Faktor
Nej, jag gör mig rolig över en absurd aspekt av klockbranschen(och mänskligheten överlag). Jag skulle säkert stå i kö själv bara mitt csn var ett par 10-potenser högre.
Ähh snick snack, bilbranschen är precis likadan, dock med ett betydligt större pristapp vilket med din logik borde göra den än mer absurd. Sen tycker jag att du gör dig rolig på fel forum, kör det där med dina kursare som kanske inte har en passion för armbandsur.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nej, jag gör mig rolig över en absurd aspekt av klockbranschen(och mänskligheten överlag). Jag skulle säkert stå i kö själv bara mitt csn var ett par 10-potenser högre.

Ni vill verkligen ha mig till någon form av bov här...
Du kan väl ge dig in och härja lite i Patektråden om du behöver ha svar på dessa frågor?
 
Du kan väl ge dig in och härja lite i Patektråden om du behöver ha svar på dessa frågor?

Jag tänkte att det fanns ett enkelt svar som snabbt kunde avklaras, uppenbarligen hade jag fel :p
känns om du hittat fel om du känner att dyra klockor är absurda. det är det roliga i detta, you not so much

Läs "en absurd aspekt", läskunnigheten i den här tråden är fan otrolig. Antingen så letar ni subtila undertexter i det jag skriver eller så läser ni inte alls...

Ähh snick snack, bilbranschen är precis likadan, dock med ett betydligt större pristapp vilket med din logik borde göra den än mer absurd. Sen tycker jag att du gör dig rolig på fel forum, kör det där med dina kursare som kanske inte har en passion för armbandsur.

Läs "en absurd aspekt" ovan.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@Bossebäver
Du kanske ska läsa lite intervjuretorik istället, ställer man samma fråga tre gånger så får man oftast samma svar tre gånger. ;)
In i Patektråden med dig nu.
 
@Bossebäver Därför att status samt grupptryck bland pojkarna, unga män (troligtvis många omkring 25-30 år) gör att dessa är beredda att pynta rejält för att vara med i gänget med "rätt ur". Det ska vara unikt och individualistiskt men som det flockdjur vi är klarar vi inte det i praktisk handling. Det är svårt att kämpa mot en lång tid av evolution.
hook nämnde ju de andra marknadsmässiga skälen.

Etologi är intressant om du får tid över.......

Jag borde egentligen backa ur den här diskussionen nu men jag funderar fortfarande på varför PP5711 är så intressant, inte de marknadsmässiga och sociala aspekterna angående varför folk pröjsar över listpris. Det är en statusdriven bransch, folk handlar i de flesta fall Patek (eller Rolex, Omega etc) av samma anledning som de köper en Gant eller Armani.

Att lära sig läsa är bra för karriären om du har tid över....
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag borde egentligen backa ur den här diskussionen nu men jag funderar fortfarande på varför PP5711 är så intressant, inte de marknadsmässiga och sociala aspekterna angående varför folk pröjsar över listpris. Det är en statusdriven bransch, folk handlar i de flesta fall Patek (eller Rolex, Omega etc) av samma anledning som de köper en Gant eller Armani.

Att lära sig läsa är bra för karriären om du har tid över....
Din vetgirighet är lite över medel....:)
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Vad är ett rimligt pris för en Cartier Santos Galbee 2319 (29mm, automatiskt urverk) från 2008? Full-set, oservad och i OK skick. Inga bilder att tillgå i dagsläget. Säljaren satte bytesvärde ca 35k, tyckte det lät lite väl tilltaget...

Ping @Aurum du verkar ha bäst koll på Cartier :)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Vad är ett rimligt pris för en Cartier Santos Galbee 2319 (29mm, automatiskt urverk) från 2008? Full-set, oservad och i OK skick. Inga bilder att tillgå i dagsläget. Säljaren satte bytesvärde ca 35k, tyckte det lät lite väl tilltaget...

Ping @Aurum du verkar ha bäst koll på Cartier :)

https://auctionet.com/sv/523753-armbandsur-herr-cartier-santos-galbee-2319-stal

Mest som referenspunkt.
Typ NOS, men för all del 2005.

Men ja, jag hade sagt att 35k är väl i högsta laget.
 

Kim

Panerai
OI000045-02-01-01-01-01.jpeg
Svensksåld Daytona 116520 fullset, sent 2015.
116520 finns inte kvar då nya daytonan har fått keramisk ring. Billigast på chrono är 111 i usa. Innan klockan finns i europa och trusted är vi uppe i 122. Vad känns rimligt? Kollar man från 2012 och framåt är 109 billigast i europa, alltså håller modellen rätt bra i pris.
 
Topp