• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag har också missat det nya trådnamnet. Om detta är avsikten så bör kanske förstainlägget justeras med regler för när en klocka anses tillräckligt sällsynt för att man ska få kunna fråga om rimligt pris i tråden, för att undvika framtida missförstånd.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
PSX_20170501_160825.jpg
Rätt ok pris på denna, men den lär väl inte stanna på den här prisnivån. 

Nu börjar det röra på sig men fortfarande ok pris om den är som utlovad. Kanske några KS medlemmar som krigar. Men säljaren känns inte helt bra även om den är bank-id validerad.
 

galácticon

Patek
2-Faktor

Vad är tråden till för om inte att fråga vad ett rimligt pris på något är?

Nya modellen - 50k ungefär
Äldre modellen - 40k ungefär
Släpp gärna den dryga attityden @zippan. Om du inte vet, eller inte vill svara, är det bättre att inte säga något alls. En ny broder ber om hjälp, i helt rätt tråd, och du bjuder på det bemötandet? Känns sunkigt. @vaniljglass är aldrig rädd för att vara dryg när det är berättigat (och ibland även när det inte är det ;)) men förstår att hjälpa till när han kan det. Gör det du också är du snäll.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Släpp gärna den dryga attityden @zippan. Om du inte vet, eller inte vill svara, är det bättre att inte säga något alls. En ny broder ber om hjälp, i helt rätt tråd, och du bjuder på det bemötandet? Känns sunkigt. @vaniljglass är aldrig rädd för att vara dryg när det är berättigat (och ibland även när det inte är det ;)) men förstår att hjälpa till när han kan det. Gör det du också är du snäll.
Vafan. Påhopp. :(
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Släpp gärna den dryga attityden @zippan. Om du inte vet, eller inte vill svara, är det bättre att inte säga något alls. En ny broder ber om hjälp, i helt rätt tråd, och du bjuder på det bemötandet? Känns sunkigt. @vaniljglass är aldrig rädd för att vara dryg när det är berättigat (och ibland även när det inte är det ;)) men förstår att hjälpa till när han kan det. Gör det du också är du snäll.
Oj, det var inte meningen att vara dryg eller ha en dålig attityd i ett ord som 'sök'. Jag tyckte jag hjälpte till genom att länka till X antal försäljningar så mannen i fråga som ställde frågan kunde bilda sig en uppfattning.

Sorry!
 

galácticon

Patek
2-Faktor
På mer sällsynta klockor & tillbehör skulle jag säga, när man inte hittar något på K&S.
Sen har jag aldrig uppgett att man inte får skriva något i någon tråd.

Men när det är en Rolex, nyare modell så finns det massor med försäljningar för att bilda sig en uppfattning till ett pris. Därav min länk till en sökning på modellen. Han fick hjälp.

Oj, det var inte meningen att vara dryg eller ha en dålig attityd i ett ord som 'sök'. Jag tyckte jag hjälpte till genom att länka till X antal försäljningar så mannen i fråga som ställde frågan kunde bilda sig en uppfattning.

Sorry!
Det var väl snarare motiveringen till varför han skulle söka istället för att fråga i tråden som var dryg. Men nu är ursäkten framförd och (givetvis) accepterad, om det nu är min sak att göra det, och därmed går vi vidare mot en skön helg :)
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Lite högt möjligen, 40-45 känns mer rimligt.
Visst är priset för denna något i överkant?
https://www.blocket.se/stockholm/Rolex_Datejust_116234__bla___vit_tavla_73131140.htm?ca=11&w=1

Vad går en sådan 116234 för idag egentligen?

49-3(tavla)=46-prutmån=Typ 44000:-
Dvs rätt okej. Denna ska man ju dock bara köpa om man VILL ha dubbla tavlor, eller är villig att sälja den andra tavlan och känner att man kan få ut rätt pris för den. Såklart.
 

Sweffs

Breitling
Hej!

Vad är ett rimligt pris för en Rolex Submariner 14060 från ca 1997?
Finns det några risker att köpa en sådan om det inte skett någon service men kontrollerad av urmakare som säger att allt är ok?
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Hej!

Vad är ett rimligt pris för en Rolex Submariner 14060 från ca 1997?
Finns det några risker att köpa en sådan om det inte skett någon service men kontrollerad av urmakare som säger att allt är ok?
Definiera risker. Har du själv hört från urmakare att den är ok så det ju lugnt men om du inte känner säljaren skulle jag räknat med att en service kan behövas inom kort. Om så inte är fallet är det bara en bonus. Kan tänka mig att ~45k är rimligt. Allt är givetvis beroende på skick men jag tror att det blir svårt att komma under om du ska ha något bra.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Hej!

Vad är ett rimligt pris för en Rolex Submariner 14060 från ca 1997?
Finns det några risker att köpa en sådan om det inte skett någon service men kontrollerad av urmakare som säger att allt är ok?
Tillbehör?

Riskerna är väl inte större än vanligt, förutsatt att urmakaren är reko. Men om det ser okej ut inuti och den är tät så är det bara att bära.

Vad gäller pris är det mycket beroende på skick och tillbehör.
 

Sweffs

Breitling
Tillbehör?

Riskerna är väl inte större än vanligt, förutsatt att urmakaren är reko. Men om det ser okej ut inuti och den är tät så är det bara att bära.

Vad gäller pris är det mycket beroende på skick och tillbehör.

Orginalbox, är i bra skick och säljes av en handlare.
Dock utan garantier osv.
Tänker på att om man behöver göra service direkt så måste man kalkylera in 4-6 k direkt.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Orginalbox, är i bra skick och säljes av en handlare.
Dock utan garantier osv.
Tänker på att om man behöver göra service direkt så måste man kalkylera in 4-6 k direkt.
Kalkylera med det då blir det väl bra om du slipper en service direkt. Annars kan du väl be om värdena på klockan så får du en indikation.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Orginalbox, är i bra skick och säljes av en handlare.
Dock utan garantier osv.
Tänker på att om man behöver göra service direkt så måste man kalkylera in 4-6 k direkt.

Kalkylera med det då blir det väl bra om du slipper en service direkt. Annars kan du väl be om värdena på klockan så får du en indikation.
Jag har samma åsikt som @Compiss - be om värdena, räkna med det och var glad om du slipper.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Orginalbox, är i bra skick och säljes av en handlare.
Dock utan garantier osv.
Tänker på att om man behöver göra service direkt så måste man kalkylera in 4-6 k direkt.
Inget cert alltså?

Bra skick är svårt att lita på dessvärre, hade velat se bilder för att säga mer exakt. Vanligt är ju att "Bra skick" = inga repor, men i verkligheten så är det så nära originalskick man vill komma.

Om en reko urmakare bedömer att den inte behöver servas så kan du nog vara lugn. För dig själv kan du ju budgetera för en service, men det är ingen idé att försöka pruta ner den summan. Jag hade som säljare aldrig gått ner i pris pga service-argumentet om jag hade fått konstaterat av urmakare att service inte behövs. :)
 

Sweffs

Breitling
Inget cert alltså?

Bra skick är svårt att lita på dessvärre, hade velat se bilder för att säga mer exakt. Vanligt är ju att "Bra skick" = inga repor, men i verkligheten så är det så nära originalskick man vill komma.

Om en reko urmakare bedömer att den inte behöver servas så kan du nog vara lugn. För dig själv kan du ju budgetera för en service, men det är ingen idé att försöka pruta ner den summan. Jag hade som säljare aldrig gått ner i pris pga service-argumentet om jag hade fått konstaterat av urmakare att service inte behövs. :)

Det är swissera som säljer så antar att allt är reko.
De hade ingen serviceinformation eller dylikt.
Så vet inte om den exempelvis polerats.
Här är annonsen:
http://www.swissera.se/produkt/rolex-submariner-14060-97/
 
Topp