• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gripen

Omega
Hej vänner!
Har en kille som vill byta in denna Oris.
Någon som vet vad den är värd i marknaden? :)
dsc_0048-jpg.534646
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Hej vänner!
Har en kille som vill byta in denna Oris.
Någon som vet vad den är värd i marknaden? :)
dsc_0048-jpg.534646
Utan att ha jättebra koll, typ 3-4k? Oris brukar inte ha särskilt bra andrahandsvärde och det känns som att udda modeller är ganska svårsålda om du ska byta in den och försöka sälja den. Skulle gissa att man kan få tag på en sån här ny för någonstans mellan 8-12k
 

Gripen

Omega
Utan att ha jättebra koll, typ 3-4k? Oris brukar inte ha särskilt bra andrahandsvärde och det känns som att udda modeller är ganska svårsålda om du ska byta in den och försöka sälja den. Skulle gissa att man kan få tag på en sån här ny för någonstans mellan 8-12k
Du verkar vara vara helt rätt på det @daveid. Jag han forska lite på det under kvällen och det är precis som du säger. ;)
 

Sweffs

Breitling
Det är väl relativt rimligt. Vart ligger andra ex du tittat på?

Ligger lite olika beroende på år, skick och servad men allt från 45-55 så denna ligger väl i översta kanten. Finns kanske lite svängrum att få ner priset några tusen. Jag trodde den var servad nyligen men det var 3 år sedan när jag frågade så kanske kan pruta ner halva servicekostnaden.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Ligger lite olika beroende på år, skick och servad men allt från 45-55 så denna ligger väl i översta kanten. Finns kanske lite svängrum att få ner priset några tusen. Jag trodde den var servad nyligen men det var 3 år sedan när jag frågade så kanske kan pruta ner halva servicekostnaden.
Pruta ner halva servicekostnaden för vadå?
Du kan ju inte pruta för något som inte behöver göras?

Jag hade bett dig fara och flyga om du kom och snackade service på en klocka som har en dokumenterad service för 3 år sedan.

Det är VÄLDIGT mycket liknande det senaste. Det ska vara billigt, det ska ha servicehistorik, det ska gärna vara i perfekt skick. Och när det finns servicehistorik så ska det prutas ändå, för att det var 3 år sen?
Jag menar, kom igen.. :)
 

Sweffs

Breitling
Pruta ner halva servicekostnaden för vadå?
Du kan ju inte pruta för något som inte behöver göras?

Jag hade bett dig fara och flyga om du kom och snackade service på en klocka som har en dokumenterad service för 3 år sedan.

Det är VÄLDIGT mycket liknande det senaste. Det ska vara billigt, det ska ha servicehistorik, det ska gärna vara i perfekt skick. Och när det finns servicehistorik så ska det prutas ändå, för att det var 3 år sen?
Jag menar, kom igen.. :)

Haha väntade mig en sådan reaktion! :)
Dock är det ju ganska vanliga argument inom de flesta områden, i alla fall bilar/bostad.
Om en löpande kostnad befinner sig längre ifrån när man köper en produkt borde man kunna ta ett högre pris, samma sak tvärt om.
Hur som helst, är det rimligt med 55 k om vi säger att skicket är bra?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Haha väntade mig en sådan reaktion! :)
Dock är det ju ganska vanliga argument inom de flesta områden, i alla fall bilar/bostad.
Om en löpande kostnad befinner sig längre ifrån när man köper en produkt borde man kunna ta ett högre pris, samma sak tvärt om.
Hur som helst, är det rimligt med 55 k om vi säger att skicket är bra?
Löjligt, av den enkla anledningen att du måste serva bilen - du måste inte serva klockan. Och du kommer med all sannolikhet inte serva klockan, det är bara snålhet.

Om skicket är riktigt bra (Kan du bedöma detta, eller kan du bara bedöma att den är repfri?) så är 55 rimligt.
 

Sweffs

Breitling
Löjligt, av den enkla anledningen att du måste serva bilen - du måste inte serva klockan. Och du kommer med all sannolikhet inte serva klockan, det är bara snålhet.

Om skicket är riktigt bra (Kan du bedöma detta, eller kan du bara bedöma att den är repfri?) så är 55 rimligt.

Jag är så långt ifrån expert man kan bli så kan bara se om den är repfri eller inte.
Serva skulle jag väl i så fall göra om 4-5 år.
Men men får väl se!
 

Sweffs

Breitling
Löjligt, av den enkla anledningen att du måste serva bilen - du måste inte serva klockan. Och du kommer med all sannolikhet inte serva klockan, det är bara snålhet.

Om skicket är riktigt bra (Kan du bedöma detta, eller kan du bara bedöma att den är repfri?) så är 55 rimligt.
Finns det något man kan kolla utan att behöva varit urmakare i 30 år?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Finns det något man kan kolla utan att behöva varit urmakare i 30 år?
Jag har inte varit urmakare i 30 år, men kan ändå bedöma huruvida boetten är i bra skick eller blivit hårt polerad.

Kort kan man säga att en opolerad boett med lite repor är bättre än en boett som blivit polerad flera gånger och således inte har några repor. Även om allt är subjektivt, så är det vad som brukar vara dyrast.
 

Sweffs

Breitling
Jag har inte varit urmakare i 30 år, men kan ändå bedöma huruvida boetten är i bra skick eller blivit hårt polerad.

Kort kan man säga att en opolerad boett med lite repor är bättre än en boett som blivit polerad flera gånger och således inte har några repor. Även om allt är subjektivt, så är det vad som brukar vara dyrast.

Det kanske man kan utläsa utifrån kvittot från servicen om man utgår ifrån att han haft den inne en gång.
Eller så frågar honom/kollar efter om det finns lite repor = bättre som du säger.
 

Ersali

Breitling
God förmiddag!
Min jakt på en 16760 fortsätter och har spanat in den här som är från mitt födelsår 1987 men den är även prissatt till 79k vilket är över vad jag hade tänkt mig. Men om den verkligen är ett grymt ex så kanske det är värt att spara lite till?
Tänkte bege mig till butiken idag och kolla i allafall :)
Någon här med mer erfarenhet än mig som har någon imput på ffa
- pris och
- hur tusan jag kan se om den varit polerad kraftigt, och dom det spelar någon roll för pris?
Den saknar box och papper men det är inte något jag egentligen lägger så stor vikt vid då den kommer vara en klocka att använda dagligen.
Länk till annonsen:
http://www.luxurywatches.se/sv/rolex/gmt-master-ii-36
Vänligen,
Erik
 

sjstrm

Cartier
God förmiddag!
Min jakt på en 16760 fortsätter och har spanat in den här som är från mitt födelsår 1987 men den är även prissatt till 79k vilket är över vad jag hade tänkt mig. Men om den verkligen är ett grymt ex så kanske det är värt att spara lite till?
Tänkte bege mig till butiken idag och kolla i allafall :)
Någon här med mer erfarenhet än mig som har någon imput på ffa
- pris och
- hur tusan jag kan se om den varit polerad kraftigt, och dom det spelar någon roll för pris?
Den saknar box och papper men det är inte något jag egentligen lägger så stor vikt vid då den kommer vara en klocka att använda dagligen.
Länk till annonsen:
http://www.luxurywatches.se/sv/rolex/gmt-master-ii-36
Vänligen,
Erik
Tycker spontant att det är överpris.. Sålde en liknande från 86 för runt 55' i vintras....
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Finns det något man kan kolla utan att behöva varit urmakare i 30 år?
Jag har inte varit urmakare i 30 år, men kan ändå bedöma huruvida boetten är i bra skick eller blivit hårt polerad.

Kort kan man säga att en opolerad boett med lite repor är bättre än en boett som blivit polerad flera gånger och således inte har några repor. Även om allt är subjektivt, så är det vad som brukar vara dyrast.


Klockan är från 2007 och servad. Gissningsvis endast en gång och då på rob om jag fattat allt rätt. Den kan alltså vara polerad hos rob och då torde den vara ok
 
Topp