Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad är grejen med Italien?

Diskussion i 'Diskussion' startad av matage, 3 december 2015.

1. matage
    Trådstartare

matage Bonde

Från:
    Stockholm
    Läst och sökt men bara hittat rena köpråd gällande Italien men jag funderade lite vad som är grejen med prissättningen på deras nya klockor.
    Suttit och dagdrömt om en Blancpain igen och kollar man Chrono24 så ligger ju priserna i Italien lägre än allt annat på nya klockor och det är just den delen jag inte greppat än...

De kör ju EUR men om man ställer jämförbara priser mot varandra (Ny klocka, pro seller med fysisk butik och lite omdömen) så ligger de nästan 10% under Schweiz (CHF förvisso) och 20% under Tyskland. Antar att gråhandlare verkar i alla länder så det känns inte som det räcker som förklaring..

Är det Don-Corleone-vibbar även på marknaden med nya klockor från butik där eller är det en mer städad verksamhet?
    Nån som är insatt i frågan och kan skina lite ljus?

2. Philippe Stern

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Räven, eriksson850 och joca gillar detta.
  3. Oscaro

Oscaro Biskop

Som bosatt i Italien så kan jag bekräfta detta, det mesta sköts kontant, gärna klockköp också. De är dock ofta väldigt otrevliga och inte alls tillmötesgående i butikerna.

Räven och FilipF gillar detta.
  4. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Italienarna har ett rykte att inte gilla att betala skatter, då kan man möjligen justera priset för att bli konkurrenskraftigt. Sen gråhandel på det.

5. matage
    Trådstartare

matage Bonde

Från:
    Stockholm
    Det förklarar ju ett å annat.. taxfree :)
    Då är det ju nästan så det kan vara läge att bränna lite bonuspoäng och flyga söderut om man vill handla nytt!

6. Palenkovich

Palenkovich Friends of KS

Utöver ovanstående kan tilläggas att den italienska ekonomin inte direkt är den bästa för närvarande. Att köpkraften således inte är den starkaste just nu kombinerat med en enorm flora av AD:s, gör att många av dessa kränger mycket klockor till gråhandlarna..

Hugii gillar detta.
  7. Biffbert

Biffbert Friends of KS

Låter ju som en tråkig upplevelse även om den är billig om de nu är spända surkukar bakom disken

8. matage
    Trådstartare

matage Bonde

Från:
    Stockholm
    Jo förvisso... men eftersom sparad krona = tjänad krona och som min gamla konsultkollega sa - "man är ju en hora för pengar" så...
    Sen kan jag tänka mig att gambla med humöret på expediten - har man tur kanske de har en bra dag eller bara tycker om exilnorrlänningar :)

Biffbert gillar detta.
  9. Biffbert

Biffbert Friends of KS

Tja, förhoppningsvis är de ju inte lacka hela tiden :D

10. FilipF

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    En ny klocka och en resa till italien. Kan nog stå ut med en idiot i 10 minuter för det ;)

aptorsken gillar detta.
  11. azcii

azcii Borgare

Från:
    City 17
  12. sveol

sveol Borgare

Från:
    Solna
    Har köpt från Italien genom chrono24. Gick som en dans. Och lite billigare blev det

13. Calfen

Calfen Borgare

Från:
    Högalid
    Oftast får du vad du betalar för!

14. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Stor tillgång+ låg efterfrågan.
    Kolla hur måna ADs det finns i Italien så ser du...

15. matage
    Trådstartare

matage Bonde

Från:
    Stockholm
    Jo det brukar ju vara så - därav min fråga när det gällde nya klockor från handlare. Då är det hyfsat binärt - endera har de en ny klocka eller inte..

Där sa du nåt. Har ingen koll på antalet AD's därborta..

16. Capeland

Capeland Bonde

Har köpt två klockor från Italien via Chrono24 (Trusted checkout) No problems. Leverans på ett par dagar.
    Firman heter Plus Watch :)

17. _uragenten_

_uragenten_ Bonde

Från:
    Stockholm
    Det har marginal beskattning även på nya produkter. därför kan det ha så låga priser

18. MKRGG

MKRGG Koprolog

Från:
    chokladfabriken
    Majoriteten av mina inköp de senaste tio åren har varit från Italien. Inga problem. Haft strul med en enda handlare, monegask.

matage gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield