• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är grejen...

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
med citizen aqualand?

Jag har haft ett par hårda dykare, allt från rolex till seiko. Både nytt och gammalt har avverkats och jag gillar de flesta kultklockorna.. varför klickar jag inte med aqualand? Var kommer hyper från? Kan ingen vänlig själ förklara för mig? Jag ger det mesta en chans men denna vill jag ju inte ens testa? Vad är det för fel på mig?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
med citizen aqualand?

Jag har haft ett par hårda dykare, allt från rolex till seiko. Både nytt och gammalt har avverkats och jag gillar de flesta kultklockorna.. varför klickar jag inte med aqualand? Var kommer hyper från? Kan ingen vänlig själ förklara för mig? Jag ger det mesta en chans men denna vill jag ju inte ens testa? Vad är det för fel på mig?
Tycker de är helt värdelösa utan någon charm. Den enda anledningen jag kan se är om man drömt om den som ung.
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Nu har jag inte en renodlad Aqualand utan istället denna Promaster
image.jpg

Jag hobbydyker och det är fränt att denna klocka loggar mina tre senaste dyk och visar bla djupaste djup jag varit på under vardera dyk. Jag bär den även minst en kväll i veckan när jag "jobbar mer fysiskt" än dagliga skrivbordskrigandet. Dock tycker jag att den är ful. Riktigt jävla ful alltså! Min åsikt är tom att OM strapet är mycket snyggare än själva klockan :D
Jag har vid flera tillfällen funderat på att ersätta den med en annan (en riktig Aqualand tex) men väljer att fortsätta köra på denna av någon obegriplig anledning.
Inser nu också att mitt svar, i vanlig ordning, inge bidrog till att göra dig klokare men kände att jag ville dela med mig av mina tankar ;)
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
med citizen aqualand?

Jag har haft ett par hårda dykare, allt från rolex till seiko. Både nytt och gammalt har avverkats och jag gillar de flesta kultklockorna.. varför klickar jag inte med aqualand? Var kommer hyper från? Kan ingen vänlig själ förklara för mig? Jag ger det mesta en chans men denna vill jag ju inte ens testa? Vad är det för fel på mig?

Det är inte dig det är fel på. Det är klockan. Släpp den och gå vidare.
 

Babinus

Cartier
Precis som @Molle är inne på var väl Aqualanden den första dykklockan med dykdator-funktion som slog stort på marknaden - jävligt hett back in the day...
Håller med. Man måste nog ha varit dykare sedan 80-talet för att förstå.

Jag tar en metafor med bilar. Många som har råd köper supersnygga och supersnabba Ferrari och Lamborghini. Hur många av dem ser man på en tävlingsbana? På tävlingsbanor ser man bilar preparerade bara för en sak: Att köra skiten ur konkurrenterna. Om den är ful och obekväm ger man blanka katten i.

Man kan nog säga att klockor som Seamaster och Submariner är Ferrari och Lamborghini, medan Aqualand är en tävlingspreparerad Subaru WRC.
På gatan vill man inte glida med Subarun och tävlingsföraren blir chanslös med den dyra gat-Ferrarin på bana, hur snabb den än är på gatan.

Idag lutar väl Aqualanden mer på nostalgi, efter dykdatorernas inträde. Många har inte ens klockor när man dyker idag. När Aqualand kom, var dykklockor ett måste tillsammans med tabeller. Med djupmätare och övriga finesser var den en revolution. Man kunde helt enkelt dyka med bara den om man kom till ett dykcenter med så primitiv hyrutrustning att djupmätare saknades. Än idag kan en dykare som reser runt på alla möjliga konstiga platser stöta på ett dykcenter som hyr ut utrustning från förra seklet. Då kan en Aqualand vara till stor nytta.

Så att den som aldrig dykt har svårt för Aqualand är inte konstigare än att en icke motorsportintresserad är iskall inför en ful tävlingsbil. Samma person kan ändå bli störtkär i en snygg Ferrari.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Inget för mig, men jag tror att många uppfyller någon pojkdröm från 80-talet , även om det finns i mitt tycke coolare 70-80-tals dykare. Även den speciella utseendet sticker ut , om man inte var intresserad av klockor vid tiden så kommer man kanske ändå ihåg denna...
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
med citizen aqualand?

Jag har haft ett par hårda dykare, allt från rolex till seiko. Både nytt och gammalt har avverkats och jag gillar de flesta kultklockorna.. varför klickar jag inte med aqualand? Var kommer hyper från? Kan ingen vänlig själ förklara för mig? Jag ger det mesta en chans men denna vill jag ju inte ens testa? Vad är det för fel på mig?
Använder min enbart som backup för min dykdatorn på mina årliga dykresor. Det är ingen skönhet direkt men gör jobbet Bra.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Är du dykare och använder dina klockor för ändamålet?
Nope, jag gillar dock vanligtvis fula dykarklockor :/
Nu har jag inte en renodlad Aqualand utan istället denna Promaster
image.jpg

Jag hobbydyker och det är fränt att denna klocka loggar mina tre senaste dyk och visar bla djupaste djup jag varit på under vardera dyk. Jag bär den även minst en kväll i veckan när jag "jobbar mer fysiskt" än dagliga skrivbordskrigandet. Dock tycker jag att den är ful. Riktigt jävla ful alltså! Min åsikt är tom att OM strapet är mycket snyggare än själva klockan :D
Jag har vid flera tillfällen funderat på att ersätta den med en annan (en riktig Aqualand tex) men väljer att fortsätta köra på denna av någon obegriplig anledning.
Inser nu också att mitt svar, i vanlig ordning, inge bidrog till att göra dig klokare men kände att jag ville dela med mig av mina tankar ;)
Hahah, det är just detta jag pratar om, du funderar på att byta ut den men du behåller den av oklar anledning.. why? Ditt inlägg gjorde mig lite klokare iaf, det ska du ha cred för:)
Inget för mig, men jag tror att många uppfyller någon pojkdröm från 80-talet , även om det finns i mitt tycke coolare 70-80-tals dykare. Även den speciella utseendet sticker ut , om man inte var intresserad av klockor vid tiden så kommer man kanske ändå ihåg denna...
Finns enormt coolare klockor:D
What's not to like? Det finns en hel del snobberi på detta forum. Aqualanden är grym just för att funktion varit högst prioriterat.
Jo fast jag tycker inte att jag tillhör snobbkategorin, har ändå testat en del från seiko, omega, IWC rolex mfl. Brukar köpa det jag tycker om men som sagt... aqualand... tror det är som påpekats ovan, nostalgin som talar hos aqualand fantaster:)
 
med citizen aqualand?

Jag har haft ett par hårda dykare, allt från rolex till seiko. Både nytt och gammalt har avverkats och jag gillar de flesta kultklockorna.. varför klickar jag inte med aqualand? Var kommer hyper från? Kan ingen vänlig själ förklara för mig? Jag ger det mesta en chans men denna vill jag ju inte ens testa? Vad är det för fel på mig?

Man måste ju inte gilla allt som andra gillar :p
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Riktigt ful men ändå cool, därför köpte jag en att ha i lådan bara. Tycker lite synd om den, men ska nog använda den lite. Så småningom.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Finns enormt coolare klockor:D
Jo fast jag tycker inte att jag tillhör snobbkategorin, har ändå testat en del från seiko, omega, IWC rolex mfl. Brukar köpa det jag tycker om men som sagt... aqualand... tror det är som påpekats ovan, nostalgin som talar hos aqualand fantaster:)
Jag menade inte att DU är en snobb. Hävdar bara att Citizen gör bra dykarklockor, gamla som nya. Vilket annat företag löser en ISO-certad dykarklocka med safirglas och solid länk för 2000kr?
 

Icaras

Rolex
Tycker att det är en sann klassiker, tvättäkta dykarbeater som är riktigt mycket bang for the buck. Går att hitta begagnad för en tusenlapp, brukar gå en del på tratten t.ex.

Har några svaga minnen från när jag var yngre och bläddrade sönder Hobbex-kataloger, i dessa fanns både Aqualand och tuffa Casio med miniräknare :rolleyes:
 
Topp