Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad är grejen...

Diskussion i 'Diskussion' startad av Karatekid, 14 september 2015.

Taggar:
  1. Karatekid
    Trådstartare

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    med citizen aqualand?

Jag har haft ett par hårda dykare, allt från rolex till seiko. Både nytt och gammalt har avverkats och jag gillar de flesta kultklockorna.. varför klickar jag inte med aqualand? Var kommer hyper från? Kan ingen vänlig själ förklara för mig? Jag ger det mesta en chans men denna vill jag ju inte ens testa? Vad är det för fel på mig?

Jokkmokkswe, Bojke, Ryttaren och 6 andra gillar detta.
  2. alfgren

alfgren Biskop

För att den är så vansinnigt ful? Behöver inte vara svårare än så.

Andyrew, Rasmus Andersson, Osclat och 8 andra gillar detta.
  3. Chuck

Chuck Friends of KS

Den är bara snygg på håll o_O

Karatekid gillar detta.
  4. willbur

willbur Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Så ful att den är snygg!

Sammeh, Forsberg, Gummo och 2 andra gillar detta.
  5. Holy diver

Holy diver Stadsbo

Från:
    Sthlm
    Samma här, brukar någon gång få ett sug efter det mesta...... Men Aqualand? Noop...

6. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Tycker de är helt värdelösa utan någon charm. Den enda anledningen jag kan se är om man drömt om den som ung.

Ryttaren, NiklasArvid, Karatekid och 3 andra gillar detta.
  7. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

Nostalgi! Klockan med stort K i slutet på 80-talet.

Seikosthlm, Matts, Gummo och 3 andra gillar detta.
  8. Babinus

Babinus Friends of KS

Är du dykare och använder dina klockor för ändamålet?

9. gruby

gruby Friends of KS

Nu har jag inte en renodlad Aqualand utan istället denna Promaster
    image.jpg
    Jag hobbydyker och det är fränt att denna klocka loggar mina tre senaste dyk och visar bla djupaste djup jag varit på under vardera dyk. Jag bär den även minst en kväll i veckan när jag "jobbar mer fysiskt" än dagliga skrivbordskrigandet. Dock tycker jag att den är ful. Riktigt jävla ful alltså! Min åsikt är tom att OM strapet är mycket snyggare än själva klockan :D
    Jag har vid flera tillfällen funderat på att ersätta den med en annan (en riktig Aqualand tex) men väljer att fortsätta köra på denna av någon obegriplig anledning.
    Inser nu också att mitt svar, i vanlig ordning, inge bidrog till att göra dig klokare men kände att jag ville dela med mig av mina tankar ;)

per nordström, 6r15c, Galaxy och 9 andra gillar detta.
  10. Taxman

Taxman Friends of KS

Det är inte dig det är fel på. Det är klockan. Släpp den och gå vidare.

Karatekid och Callxx gillar detta.
  11. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Det är fel på både dig och klockan. ;)

Karatekid gillar detta.
  12. Nic

Nic Präst

Från:
    Hälsingland
    Tror de flesta redan har sammanfattat det hela ganska bra. Klockan är ful. Och stor. Nämnde jag att den var ful också?

J&B, Galaxy, Xalle och 2 andra gillar detta.
  13. Mforce

Mforce Biskop

Själva grejen är väl att den är ful. Jävligt ful.
    Det hårda ligger i fulheten.
    Fult är det gamla snygga...

M.L., Forsberg, Stefan Elfström och 1 annan gillar detta.
  14. don segundo

don segundo Biskop

Precis som @Molle är inne på var väl Aqualanden den första dykklockan med dykdator-funktion som slog stort på marknaden - jävligt hett back in the day...

swedesoc, Karatekid och Babinus gillar detta.
  15. Babinus

Babinus Friends of KS

Håller med. Man måste nog ha varit dykare sedan 80-talet för att förstå.

Jag tar en metafor med bilar. Många som har råd köper supersnygga och supersnabba Ferrari och Lamborghini. Hur många av dem ser man på en tävlingsbana? På tävlingsbanor ser man bilar preparerade bara för en sak: Att köra skiten ur konkurrenterna. Om den är ful och obekväm ger man blanka katten i.

Man kan nog säga att klockor som Seamaster och Submariner är Ferrari och Lamborghini, medan Aqualand är en tävlingspreparerad Subaru WRC.
    På gatan vill man inte glida med Subarun och tävlingsföraren blir chanslös med den dyra gat-Ferrarin på bana, hur snabb den än är på gatan.

Idag lutar väl Aqualanden mer på nostalgi, efter dykdatorernas inträde. Många har inte ens klockor när man dyker idag. När Aqualand kom, var dykklockor ett måste tillsammans med tabeller. Med djupmätare och övriga finesser var den en revolution. Man kunde helt enkelt dyka med bara den om man kom till ett dykcenter med så primitiv hyrutrustning att djupmätare saknades. Än idag kan en dykare som reser runt på alla möjliga konstiga platser stöta på ett dykcenter som hyr ut utrustning från förra seklet. Då kan en Aqualand vara till stor nytta.

Så att den som aldrig dykt har svårt för Aqualand är inte konstigare än att en icke motorsportintresserad är iskall inför en ful tävlingsbil. Samma person kan ändå bli störtkär i en snygg Ferrari.

sealord, Case, 6r15c och 17 andra gillar detta.
  16. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Inget för mig, men jag tror att många uppfyller någon pojkdröm från 80-talet , även om det finns i mitt tycke coolare 70-80-tals dykare. Även den speciella utseendet sticker ut , om man inte var intresserad av klockor vid tiden så kommer man kanske ändå ihåg denna...

Gummo och Karatekid gillar detta.
  17. dräpdrulle

dräpdrulle Stadsbo

Aqualand och Day-Date är typiska KS-klockor.

BluesmanV8 gillar detta.
  18. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Intressant! Vilka klockor gillar du själv?

19. RikNik

RikNik Bonde

Använder min enbart som backup för min dykdatorn på mina årliga dykresor. Det är ingen skönhet direkt men gör jobbet Bra.

swedesoc, Babinus och Karatekid gillar detta.
  20. nissenypon

nissenypon Friends of KS

Babinus sammanfattar det hela bra, aqualand är en riktig toolwatch för de som inte bara sysslar med desk diving. Addera en dos nostalgi, lite kult och ett utseende bara en mor kan älska så har man en riktig klassiker!

Galaxy, Gummo, Icaras och 2 andra gillar detta.
  21. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    What's not to like? Det finns en hel del snobberi på detta forum. Aqualanden är grym just för att funktion varit högst prioriterat.

MAK, per nordström, sealord och 12 andra gillar detta.
  22. Karatekid
    Trådstartare

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Nope, jag gillar dock vanligtvis fula dykarklockor :/
    Hahah, det är just detta jag pratar om, du funderar på att byta ut den men du behåller den av oklar anledning.. why? Ditt inlägg gjorde mig lite klokare iaf, det ska du ha cred för:)
    Finns enormt coolare klockor:D
    Jo fast jag tycker inte att jag tillhör snobbkategorin, har ändå testat en del från seiko, omega, IWC rolex mfl. Brukar köpa det jag tycker om men som sagt... aqualand... tror det är som påpekats ovan, nostalgin som talar hos aqualand fantaster:)

Ako och gruby gillar detta.
  23. Man måste ju inte gilla allt som andra gillar :p

24. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Oerhört ful.

25. Karatekid
    Trådstartare

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Haha, jo förvisso sant men jag brukar ju gilla sådana ur? Nåja, får infinna mig i att denna aldrig kommer falla mig i smaken eller så får jag beställa hem en och se vad det egentligen rör sig om:wtf:

26. gruby

gruby Friends of KS

Why if I knew....:p

27. Pope

Pope Borgare

Från:
    långt långt ut.......
    Den är stenhård!! Så är det bara!

Seikosthlm, Sorubim, Babinus och 1 annan gillar detta.
  28. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Riktigt ful men ändå cool, därför köpte jag en att ha i lådan bara. Tycker lite synd om den, men ska nog använda den lite. Så småningom.

Icaras gillar detta.
  29. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Jag menade inte att DU är en snobb. Hävdar bara att Citizen gör bra dykarklockor, gamla som nya. Vilket annat företag löser en ISO-certad dykarklocka med safirglas och solid länk för 2000kr?

Seikosthlm, Cryssarn, MariaE och 4 andra gillar detta.
  30. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Tycker att det är en sann klassiker, tvättäkta dykarbeater som är riktigt mycket bang for the buck. Går att hitta begagnad för en tusenlapp, brukar gå en del på tratten t.ex.

Har några svaga minnen från när jag var yngre och bläddrade sönder Hobbex-kataloger, i dessa fanns både Aqualand och tuffa Casio med miniräknare :rolleyes:

Gummo, Sorubim, djupdykaren och 1 annan gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield