• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är "halva nöjet" för dig?

ramnaam

Omega
Precis som rubriken lyder, vad utgör större delen av nöjet med ditt horofileri?

Det skulle kunna vara nåt så galet som att ha på sig klockan!? eller är det jakten, hitta precis rätt klocka för dig. Vintagenördarna (läs mögel) ska ofta ha rätt referensnummer där minsta lilla variation kan göra tusenlappar i prisskillnad!

Som sagt,

-halva nöjet med min klockhobby är..

Personligen är fysiska butiker halva nöjet för mig, har man tur får man champagne ;)
 

TouchingEvil

Cartier
Precis som rubriken lyder, vad utgör större delen av nöjet med ditt horofileri?

Det skulle kunna vara nåt så galet som att ha på sig klockan!? eller är det jakten, hitta precis rätt klocka för dig. Vintagenördarna (läs mögel) ska ofta ha rätt referensnummer där minsta lilla variation kan göra tusenlappar i prisskillnad!

Som sagt,

-halva nöjet med min klockhobby är..

Personligen är fysiska butiker halva nöjet för mig, har man tur får man champagne ;)

Vilken butik får man champagne ? Har aldrig varit i närheten av att få champagne, vad måste man spendera för att få det ?
 

CLT

Rolex
Jakten är en stor del. När man läser och läser om modellen. Bilder, youtube, ja allt. Oftast så svalnar köpsuget på just den modellen man snöat in på när man satt sig in i den.

Så är det för mig !

Men när man väl hittar den rätta, då känner man hur värt letandet och forskandet var. Den är perfekt!
 

JonasF

Omega
2-Faktor
Håller helt med om jakten. För min del fungerar det att snöa in på olika klockor och håller intresset i sig så är det dags för köp.
 

Apansson

Torpare
Suktandet. Klocksnack. Att veta att man har ett finmekaniskt väldesignat underverk på handleden som de flesta oinitierade tycker är ren galenskap. Lyxen med fina klockor. Jag kan till och med vara så vidrig och pervers att jag tycker om att det är lite av en statussymbol för många också.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Ok. Utomlands kan ja tänka mig det, trodde de va svenska ad som bjuckade på dompa när man köpte en Rolle =)


Inte alls särskilt ovanligt med skumpa hos svenska ADs. Finns flertalet medlemmar här som suttit hos Rob E och Bergströms med glaset i ena handen och klockan i den andra. Omen och Spencer66 har smak för det fina, så dem får hinta om vad som krävs för att få avnjuta bubbel och snittar ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Den halvan, egentligen mindre, som inte handlar om att sitta och mysa med uret går ut på två saker. Först att på avstånd njuta och drömma sig bort med uren i fråga. Hur såg personen ut som hämtade ut den ny? Är allt original? Hitta och identifiera kvalitet som inte är erkänd och dyr. Kan jag slipa till boetten och polera upp visarna? Är detta en liten avart som ingen känner till? Är det ett fynd? Har någon annan nörd sett det jag har? Skall jag lägga maxbudet på 11' eller 17' den sista minuten? Sedan har vi fasen när den kommit hem. Polera upp glaset, hitta rätt band, kanske räta ut ett bandhorn, fila till boetten för att rädda upp andras misstag och sist men inte minst, dela med sig av sin nya lilla älskling.

Rörigt och ostrukturerat, men är en riktig vintagenörd som älskar det faktum att varje ur är ett unikt exemplar med en egen historia. Inget som det finns 100' till exakt likadana av. Sade jag att jag var nörd?
 

Cryssarn

Rolex
Den halvan, egentligen mindre, som inte handlar om att sitta och mysa med uret går ut på två saker. Först att på avstånd njuta och drömma sig bort med uren i fråga. Hur såg personen ut som hämtade ut den ny? Är allt original? Hitta och identifiera kvalitet som inte är erkänd och dyr. Kan jag slipa till boetten och polera upp visarna? Är detta en liten avart som ingen känner till? Är det ett fynd? Har någon annan nörd sett det jag har? Skall jag lägga maxbudet på 11' eller 17' den sista minuten? Sedan har vi fasen när den kommit hem. Polera upp glaset, hitta rätt band, kanske räta ut ett bandhorn, fila till boetten för att rädda upp andras misstag och sist men inte minst, dela med sig av sin nya lilla älskling.

Rörigt och ostrukturerat, men är en riktig vintagenörd som älskar det faktum att varje ur är ett unikt exemplar med en egen historia. Inget som det finns 100' till exakt likadana av. Sade jag att jag var nörd?
Om jag ändå hade kunskapen att bli vintagenörd. Det där låter ju helt otroligt roligt :)
 

Randel

Cartier
Halva nöjet är definitivt jakten på nya klockor! Jakten, att gräva ner sig i fakta, läsa infernaliskt många forumtrådar i ämnet, googla bilder etc. Halva nöjet är också att nörda med andra som delar samma handicap :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Om jag ändå hade kunskapen att bli vintagenörd. Det där låter ju helt otroligt roligt :)

Ingen har kunskapen inledningsvis och man kommer alltid vara novis om man söker brett. Ge dig ut på ebay/tradera osv. och sök tills du hittar något som ser intressant ut. När du hittat kan du antingen lägga upp en frågetråd på den mysiga vintageavdelningen och efterfråga omdömen eller bara köra på själv. Vintageuren behöver inte kosta många hundralappar om man vet vad man söker efter.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
I början var det jakten. Att leta efter nästa modell att snöa in på. Nu har det lagts sig lite i och med vetskapen att det aldrig tar slut. Det kommer alltid finnas nya, andra och oupptäckta modeller och märken. Och även modeller man tidigare tog avstånd ifrån växer ibland fram. Att smaken förändras gör det oändligt. Halva nöjet för mig är att inte stressa så mycket som jag gjorde förr. Nu flippar jag klockor med lite mer ro och känner mig tryggare i mina val för att det verkligen bara handlar om vad jag tycker om. Ingen hets, ingen panik, inget sökande efter Klockan. Nöjet av att faktiskt njuta av det man har för stunden.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Halva nöjet är definitivt jakten på nya klockor! Jakten, att gräva ner sig i fakta, läsa infernaliskt många forumtrådar i ämnet, googla bilder etc. Halva nöjet är också att nörda med andra som delar samma handicap :)

Håller med dig till 100 % med tillägget att provoa klockorna som hägrar i horisonten.
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
Bara att vara snygg
20140329_144144.jpg
 
Topp