• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är jacuques lemans för märke egentligen?!

Wille

Breitling
Jag har sökt information överallt, men alla säger olika. Även urmakare!
Därför vänder jag mig till er experter!

Vilket kändare klockmärke är jämförbart med jacuques lemans?
Jag tycker många av deras modeller är fina, men man vill samtidigt inte gå runt med en kalsongklocka! :)
Tack för hjälpsamheten! /W
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Intressant jag fick just den frågan när jag var ute en sväng. Jag likställer med Jacques Lemans med klockor som du beskriver som "kalsongklockor". I min värld så är får man mycket mer klocka för pengarna om man lägger till en tusenlapp eller två och köper en Certina.
 

Wille

Breitling
... som jag misstänkte...

- Tack för snabbt och utförligt svar!

... Nu blir nästa projekt att hitta en certina som är lika fin... ;)

/W
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Har en sån här till dig om du är intresserad. Komplett i toppskick

Ett års garanti kvar. Länken är oanvänd.

CERTINA%2BDS%2BAction%2BDiver%2B01.jpg
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Vad är jacuques lemans för märke egentligen?!

Efter att ha ägt fem Jacques Lemans vill jag gärna bidra med lite synpunkter. Tänkte också skilja på märkets status och kvaliteten på klockorna.

Märket:
Startades enligt deras egen hemsida 1975 och har alltså ingen historia att skryta med, men är heller inget Mushroom Brand eller klädmärke som köpt in klockor och smetat på en logga!
Det är dock förvånansvärt svårt att hitta info om modellhistorik, ägarförhållanden, urverk mm. Det jag vet är att vissa modeller fullt ut varit Swiss Made med ETA-verk, andra har haft japanska urverk.
Man ger ut väldigt många modeller och byter ofta design, vilket jag ser som negativt; det blir ingen egen identitet och för mycket inspiration av andra märken. Har dock inte sett några rena hommager.
Man har varit/är officiell klocktillverkare för F1 och Champions League.



Klockorna:
Av de fem klockor jag haft har fyra varit av oerhört hög kvalitet i förhållande till pris!! En stor fördel är att märket är okänt eller har det dåliga rykte som nämns ovan; detta gör att andrahands-värdet är mycket lågt och man kan få klockorna nästan gratis. Pratar vi begagnat vågar jag sticka ut hakan och påstå att det för vissa modeller är nästan omöjligt att hitta bättre byggkvalitet för samma pengar!!
Här följer de jag ägt:


F1 F5011f (närmast kameran):
Inköpt ny 2007-07 och utsatt för världens mest omilda behandling med en liten repa i mineralglaset och ett batteribyte som följd
Väger 203 gram med hela länken!
Mer stabil i känslan än alla klockor i liknande prisklass jag någonsin provat...
IMG_1910_zpsd8d2ac16.jpg



Liverpool Diver 1-1352:
Kronograf med 1/10-sekundmätning
Väger 183 gram
Rejäl skruvkrona 200 m wr
Sjukt tung, stabil och välbyggd för priset: mitt fd exemplar ligger ute på K&S för 650:- just nu!!! Köp den och prova om Ni inte litar på mig... :)
_MG_9702.jpg




F1 F5047B
Snygg, enkel klocka med lånad design.
Hög kvalitetskänsla, allvarligt! :) Snygg sunburst-tavla med applicerade index! Inte dåligt målade som på tex en del nya Longines...
Racingbandet är riktigt bra, lätt värt ett par hundra.
Finns på Tradera för 600:-
_MG_9745.jpg





Gammal titan-dykare...
200 m wr och safirglas
Swiss Made
Kostade mig strax över 100:- på Pantbanken i somras!!!
IMG_1947_zps70924de7.jpg




Uefa U-30e
Sämsta klockan jag nånsin köpt ny!! Rasslig och allmänt kass. Gav bort den och efter två veckor lossnade kronan!
Skickade tillbaka den till säljaren som uppgav garanti i somras men har inte hört nåt än...
Jacques-Lemans-U-30E_zps40e00dbe.jpg





Summa summarum:
Märket har varken status eller historia, så vill man köpa en klocka av den anledningen är Jacques Lemans ett kass köp.

Vill man däremot ha en stadig quartz-beater döds-billigt har jag svårt att hitta bättre alternativ!! Tex säljs ju betydligt sämre Certinor för minst dubbla beg-priset...

Jag känner heller inte igen att dessa klockor är "kinesisk skit" med cool logga och mördande reklam! Möjligen har märket dragit sig ditåt på senare år, men de klockor jag har haft har inte varit alls åt det hållet...
 

Knät

Cartier
Singular skrev:
Österrikare - jävla pack!

Värsta sorten, lurar en att börja med dyra hobbys, som klocksamlande t.ex.
Å andra sidan brukar jag kontra med att supa ner dom medelst kanellikör.. :mrgreen:

Vad JL anbelangar så är det kalsongmärke så det skriker om det, men dom har nån enstaka modell som är ganska snygg.. Dock inget jag skulle köpa..
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Nja, det är ju inte det - det är bara ett billigare klockmärke. Jfr Festina. Inte sexigt, lite väl spexigt, drar in massor av pengar och stendött för klocknördar.
 

Wille

Breitling
Oj vilken respons! Tack tack! lite klokare har jag blivit.

Jag avböjer köpet av certinan tills vidare. Jag hade inte hittat någon särskilld Jacuques lemans klocka egentligen, utan det föreföll så att jag hade bestämt mig för att köpa en lite finare klocka (ca 9 000kr) men när jag gick runt och sneglade på klockor hos urmakaren kom jag på mig själv att ständigt återvända till just JL-montern där de elegantaste men sportigaste klockorna fanns. Naturligtvis köpte jag ingen JL för 9papp...

/W
 
Topp