• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är klockan värd?

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Lite förvånad över att det inte finns någon sådan här tråd.

Oh well, undrar om det var ett rimligt, högt eller lågt pris för denna klockan? http://www.tradera.com/item/190118/252041620/herr-omega-seamaster-quartz-cal-1342-guld-pa-stal

Tjejen som köpte den i födelsedagspresent till mig efter min önskan på en omega seamaster, och lat som jag är ville jag ha en med batteri.

När du skriver "med batteri"...
Menar du då att säljaren skulle ha monterat ett batteri i klockan?
För Quartz är det ju!
 

Hutti

Cartier
Jaha så ett riktigt pris är runt 1500? Känner mig lite dum att jag betalat överpris...

Det jag menade med batteri är att det är en quartz klocka, är inget big fan utav mekaniska klockor tyvärr. Smaken är som baken.
 

JohnDoe

Rolex
Hur menar du med "finns inte en sån här tråd"? Finns flera "pris" och " är den äkta " trådar. Men de ligger inte alltid på första sidan. Därför finns det en sökfunktionen :)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jaha så ett riktigt pris är runt 1500? Känner mig lite dum att jag betalat överpris...

Det jag menade med batteri är att det är en quartz klocka, är inget big fan utav mekaniska klockor tyvärr. Smaken är som baken.

Uhm. What now?!
Antingen Quartz (batteri) eller mekanisk (automat/manuell) är väl det (med små variationer) som finns att tillgå?
Eller missar jag något?
 

Hutti

Cartier
Ja precis, därför ville jag ha denna quartz klocka med batteri, eftersom jag inte är ett stort fan utav mekaniska ur.
 

Martin Lovasz

Audemars
Ja många gillar quartz. Jag har äntligen fått delar till en Omega 1330 som jag skall försöka få ihop till en Engelsman. Bara urverket vill en del ha över 1000kr för men jag fick tag i ett från Schweiz för halva priset.

Allt vad Omega heter går upp i pris så det är bara att hålla klockan ett par år så kommer värdet snart ikapp.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Många verkar oroliga att de betalat för mycket och vill alltid köpa till absolut lägsta pris. Vintageklockor har som redan nämnts sällan en fast prislapp utan skick, försäljningskanal, tidpunkt då annonsen/auktionen startar/avslutas, hur bra bilder, vilken säljare och beskrivning väger in på priset.

Omegan ovanför skulle säkert gå att hitta för allt mellan 1500-4000:-. Har man då gjort ett dåligt köp om man betalat 2300?
Såklart inte, det var priset du och en annan budgivare var villiga att betala vid den tidpunkten. Att hitta billigare exemplar innebär ofta en osäkerhetsfaktor där du har negativt premium på priset. Klockan kanske inte fungerar utan kräver service, eller så har du tur och allt som behövs är ett nytt batteri.

Du har även möjligheten att gå in till någon centralt belägen vintageklockhandlare och köpa klockan över disk för 4000, då får du betala ett positivt premium för att du slipper oroa dig för att klockan ska vara falsk och samtidigt en garanti att klockan ska fungera.
 
Senast ändrad:

Knugen

Panerai
2-Faktor
Jaha så ett riktigt pris är runt 1500? Känner mig lite dum att jag betalat överpris...

Det jag menade med batteri är att det är en quartz klocka, är inget big fan utav mekaniska klockor tyvärr. Smaken är som baken.

Kanske lite OT, men såg bara att du i presentationstråden skrev att du har Rolex Sub som drömklocka. Men du vill inte ha mekaniska egentligen eller hur är det? ;)
 

Schildfat

Cartier
Inte alls något överpris? Dessa går ju för det dubbla här på KS lite då och då.. :happyhappy:

EDIT: såg inte att det var 35mm modellen, dock fortfarande okej pris :)
 

Hutti

Cartier
Köpte mig en Certina 195 Bristol med 25-661 urverk. I stål, gott skick.

Vad kan den vara värd på marknaden? Köptes för 500 lapp.
 

Hutti

Cartier
image.jpeg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
500:- känns nog rätt rimligt beroende på hur verket fungerar. Är tavlan skadad längs kanten eller är det ljuset som reflekterar det som ser gult ut?
 

Hutti

Cartier
Tack för ett utförligt svar, som vanligt Eriksson850!
Vet inte riktigt varför jag är lite beroende av priset. Egentligen skall man bara bry sig om det sentimentala värdet, och sin personliga åsikt.

Är väl van vid att göra vinstaffärer när jag köper begagnat.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack för ett utförligt svar, som vanligt Eriksson850!
Vet inte riktigt varför jag är lite beroende av priset. Egentligen skall man bara bry sig om det sentimentala värdet, och sin personliga åsikt.

Är väl van vid att göra vinstaffärer när jag köper begagnat.
Äh, tråkigt att köpa för att tjäna pengar.
Köp det du känner att du kommer vilja använda, och serva det.
Att göra fynd på tradera är rätt svårt nu för tiden och ofta blir det då en chansning på något objekt med dåliga bilder (som 9 gånger av 10 är dåliga av anledningen att klockan ser ut som skit och säljaren vill dölja det).
 

Martin Lovasz

Audemars
Det beror på vad man menar med vinst. Jag köpte en bunt Swatch klockor för ett par veckor sedan för 86kr + frakt och bara genom att sätta i ett nytt batteri i en av klockorna för 5kr har jag gjort en vinst på ca 200kr. Visst det finns en liten risk varje gång man gör ett köp men jag måste säga att för det mesta är det lättförtjänta pengar. Man lär sig också vad som är vad även när det gäller sämre bilder så risken minskar med tiden. Vill man dock göra större vinster så är chansen stor att man lurar sig själv för de flesta säljarna vet vad de säljer. :)

En Bristol är helt klart värt 500kr för det är en populär modell men då måste datumväxlingen fungera.
 

Hutti

Cartier
Äh, tråkigt att köpa för att tjäna pengar.
Köp det du känner att du kommer vilja använda, och serva det.
Att göra fynd på tradera är rätt svårt nu för tiden och ofta blir det då en chansning på något objekt med dåliga bilder (som 9 gånger av 10 är dåliga av anledningen att klockan ser ut som skit och säljaren vill dölja det).
Köper nog inte för att tjäna pengar; men vill alltid fynda liksom. Men sålänge jag inte betalar överpris är jag nöjd.
 

Hutti

Cartier
Det beror på vad man menar med vinst. Jag köpte en bunt Swatch klockor för ett par veckor sedan för 86kr + frakt och bara genom att sätta i ett nytt batteri i en av klockorna för 5kr har jag gjort en vinst på ca 200kr. Visst det finns en liten risk varje gång man gör ett köp men jag måste säga att för det mesta är det lättförtjänta pengar. Man lär sig också vad som är vad även när det gäller sämre bilder så risken minskar med tiden. Vill man dock göra större vinster så är chansen stor att man lurar sig själv för de flesta säljarna vet vad de säljer. :)

En Bristol är helt klart värt 500kr för det är en populär modell men då måste datumväxlingen fungera.

Då hoppas vi att datumväxlingen fungerar! Uppdaterar kanske på fredag kring ämnet.
 
Topp