• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är min Rolex värd?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

sallor

Breitling
Hej!

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med några frågor jag har angående min Rolex som jag har ärvt.
Jag kan ingenting om klockor men här är det jag har fått fram : Modellen är DAY-DATE Oyster Perpetual Geneve swiss made 18k "750" 8385

Om Jag skulle sälja den hur mycket är den värd cirka? Jag har endast klockan och ingen låda eller papper på den.
Jag har tänkt att lämna in den på service på Bergströms ur i Göteborg, bra?
Om jag väljer att sälja den, vart är bäst att vända sig för att sälja den?

Ursäkta för dåliga bilder då jag endast har en mobilkamera



 

Gummo

Joker
2-Faktor
Beklagar sorgen och grattis till en guldrolex. Ifall du ska behålla den är det bara serva, ifall sälja är det oftast väldigt schysst mot köpare men inte säkert att du får ut så mkt för det. Säkraste sättet att sälja dyrare klockor är via auktionshus som Kaplans. De ksn också hjälpa till med ett värderingsintyg. Sälja privat är det blocket, klockforum och Tradera som gäller. Lite mer bax med bilder och att sålla i mailkorgen samt risker att bli blåst vid privatförsäljning. Det är en populär modell så du lär få en del PM med folk som bjuder på den så kolla upp referenser och stäm av värdet först.
 

sallor

Breitling
Beklagar sorgen och grattis till en guldrolex. Ifall du ska behålla den är det bara serva, ifall sälja är det oftast väldigt schysst mot köpare men inte säkert att du får ut så mkt för det. Säkraste sättet att sälja dyrare klockor är via auktionshus som Kaplans. De ksn också hjälpa till med ett värderingsintyg. Sälja privat är det blocket, klockforum och Tradera som gäller. Lite mer bax med bilder och att sålla i mailkorgen samt risker att bli blåst vid privatförsäljning. Det är en populär modell så du lär få en del PM med folk som bjuder på den så kolla upp referenser och stäm av värdet först.
Tack för bra tips!
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Ser ut att vara i hyfsat skick, hur mycket stretch är det i länken? Beroende på verkets skick, 60-70 k.
 

JohnDoe

Rolex
Ser inte om det är en 1803 eller en 18038. Tror inte den är nyare än så. Om spännet är "slätt" är det nog en 1803 och är spännet "dolt" dvs ser ut som armbandet är det nog en 18038. Servicen är minst 6tkr, säkert 1-3 tkr till i delar om den inte är servad på länge. Absolut minimum om den funkar alls är 60 tkr om nu inte länken är helt slut, dvs mycket stretch. Du bör nog kunna få 65-75 om den funkar och länken är ok. Vill du slippa konstiga svar från skumma typer på blocket så kan du lätt sälja den här till någon med bra referenser så att du får pengar på kontot och en säker affär. Kaplans tar 15% i säljarprovision och 20% i köparprovision så det blir ganska mycket pengar som försvinner.
Tveksamt om du får igen pengarna på en service. Du kan även be bergströms om ett kostnadsförslag på service/rep. Vet inte vad det kostar men värt att fråga.
 

sallor

Breitling
Ser inte om det är en 1803 eller en 18038. Tror inte den är nyare än så. Om spännet är "slätt" är det nog en 1803 och är spännet "dolt" dvs ser ut som armbandet är det nog en 18038. Servicen är minst 6tkr, säkert 1-3 tkr till i delar om den inte är servad på länge. Absolut minimum om den funkar alls är 60 tkr om nu inte länken är helt slut, dvs mycket stretch. Du bör nog kunna få 65-75 om den funkar och länken är ok. Vill du slippa konstiga svar från skumma typer på blocket så kan du lätt sälja den här till någon med bra referenser så att du får pengar på kontot och en säker affär. Kaplans tar 15% i säljarprovision och 20% i köparprovision så det blir ganska mycket pengar som försvinner.
Tveksamt om du får igen pengarna på en service. Du kan även be bergströms om ett kostnadsförslag på service/rep. Vet inte vad det kostar men värt att fråga.
Tack för svar, jag tror att det är en 18038 för spännet är dolt. Vilken av 1803 och 18038 är värd mest? Länken är helt okey, inte så mycket stretch.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Tack för svar, jag tror att det är en 18038 för spännet är dolt. Vilken av 1803 och 18038 är värd mest? Länken är helt okey, inte så mycket stretch.
Det där är en femsiffrig DD med safirglas. Tavlan ser inte ut att vara bruten, därför tror jag inte på 1803. Oavsett så spelar det ingen roll för värdet i just detta fallet. Den ser välanvänd ut och om verket behöver service direkt skulle jag säga 60k vid försäljning. Länken ser ut att ha en del stretch men inte farligt.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Ser inte om det är en 1803 eller en 18038. Tror inte den är nyare än så. Om spännet är "slätt" är det nog en 1803 och är spännet "dolt" dvs ser ut som armbandet är det nog en 18038. Servicen är minst 6tkr, säkert 1-3 tkr till i delar om den inte är servad på länge. Absolut minimum om den funkar alls är 60 tkr om nu inte länken är helt slut, dvs mycket stretch. Du bör nog kunna få 65-75 om den funkar och länken är ok. Vill du slippa konstiga svar från skumma typer på blocket så kan du lätt sälja den här till någon med bra referenser så att du får pengar på kontot och en säker affär. Kaplans tar 15% i säljarprovision och 20% i köparprovision så det blir ganska mycket pengar som försvinner.
Tveksamt om du får igen pengarna på en service. Du kan även be bergströms om ett kostnadsförslag på service/rep. Vet inte vad det kostar men värt att fråga.
Hidden clasp satt på 1803 från -69/-70 någon gång. Däremot ser det ut som ett safirglas, vilket innebär att den är senare än fyrsiffrig ref.
Edit: vilket Zed redan påtalat.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Ser helt klart ut som en safir modell. Länken verkar ha en viss del stretch, som folk redan påtalat.
Bergström kan säkert fixa ett värderingsintyg, dock vet jag inte vad dom tar för pris.
Rob Engström tar 950:- om jag inte minns fel.
Annars tycker jag att 60k är fullt rimligt som den är just nu.
 

sallor

Breitling
Vet ni något annat ställe i Göteborg som kan göra en värdering?

Jag kontaktade Bergströms, dom tar 1800 kronor för äkthetsintyg vilket känns lite onödigt då jag vet att den är äkta...
 

007

Cartier
Gör ren länken, ta ordentliga bilder och lägg upp dom här så får du med all säkerhet en rättvis bedömning här!
Sen huruvida den framtida köparen vill ha det med äkthetsbevis blir en annan fråga!
 
Hej!

Jag tycker du ska bestämma dig för vad du vill göra med klockan innan du börjar agera, priset ligger någonstans som forumkollegorna indikerat.

De flesta som köper en klocka som du har kan avgöra om den är äkta eller inte så något sådant tycker jag du ska skippa om det inte finns en anledning som jag missat, värderingsintyg kan behövas om du vill försäkra klockan. Däremot är ju en service en antagen nödvändighet. Så jag tycker du ska göra rent den ordentligt och lägga upp lite bättre bilder.

/gustav
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Vet ni något annat ställe i Göteborg som kan göra en värdering?

Jag kontaktade Bergströms, dom tar 1800 kronor för äkthetsintyg vilket känns lite onödigt då jag vet att den är äkta...
Låter löjligt, Rob E i Stockholm tar inte mer än 500. Om köparen är osäker kan hen kolla upp klockan på sin bekostnad och du kan erbjuda returrätt ifall den skulle visa sig vara fejk.
 

Apansson

Torpare
Lite brackig länk som sagt, skulle faktiskt må bra av en lite lättare polering/borstning också för att framhäva kontrasterna mellan det som ska vara polerat och det som ska vara borstat. Går att göra utan att det försvinner så mycket guld från länk och boett. Den går att få kalasfin, jag skulle nästan ta mig upp till stockholm och prata med forumsponsorn @ROB-1832 för att säkerställa att det endast sker en lättare polering av klockan. Annars är väl @Aurum rätt duktig på att hobby-lätt-polera DD, han gjorde ett bra jobb med den han senare sålde till mig i alla fall.

Jag skulle nog tro att runt 55-60' är ett rimligt pris för den, men sälj den inte om du inte är totalt utblottad. Det är arvegods, se till att få den snygg både in- och utvändigt och njut av klockan till minne av den du ärvt den av!
 

Sjobedan

Rolex
Har du inte ett behov av pengar så hade jag behållt klockan. Ruggigt fin klocka. Och stod du personen nära så är det ett trevligt minne att ta vara på.

En ordentlig rengöring och service på den så har du en riktigt grym Day-Date.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Lite brackig länk som sagt, skulle faktiskt må bra av en lite lättare polering/borstning också för att framhäva kontrasterna mellan det som ska vara polerat och det som ska vara borstat. Går att göra utan att det försvinner så mycket guld från länk och boett. Den går att få kalasfin, jag skulle nästan ta mig upp till stockholm och prata med forumsponsorn @ROB-1832 för att säkerställa att det endast sker en lättare polering av klockan. Annars är väl @Aurum rätt duktig på att hobby-lätt-polera DD, han gjorde ett bra jobb med den han senare sålde till mig i alla fall.

Jag skulle nog tro att runt 55-60' är ett rimligt pris för den, men sälj den inte om du inte är totalt utblottad. Det är arvegods, se till att få den snygg både in- och utvändigt och njut av klockan till minne av den du ärvt den av!
Har inte läst hela tråden, men yttre skick är väl vad man skulle kunna kalla standardskick för modellen. Med en vettig polering, nytt glas och ren tavla verkar de kosta 70' i Sverige? Folk ser inte skillnad på skick om vi är uppe i denna standard.
 

Wemb

Cartier
Det är alltid en baksida med arvegods då någon dessvärre gått ur tiden, men sälj den inte!!!

I och med att det är arvegods är det med största sannolikhet en "inkomst" du inte räknat med.
Att ha möjligheten att bära en DD som dessutom burits inom familjen är en lyx.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp