• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är optimalt antal klockor?

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag väntar fortfarande på min Datejust, när den kommer i nästa vecka kan jag posta en bild av min lilla samling som jag då (fåfängt försök, jag vet hehe :banghead:) anser vara komplett :)
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag har sju stycken, har en klock-korv för sex stycken + en på armen.. Har tänkt hålla mig på det antalen , en in = en ut....
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Frågan ställdes i "visar din "samling", men nu startar jag tråden. :p

Min samling har alltid varierat i storlek. Som mest hade jag väl 10 och som minst 3. Personligen tycker jag 4-5 är ganska perfekt om flera är kvartsare annars blir flera liggande och jag ser bara små högar av pengar som kan "växlas in".

Innan jag nyligen sålde två st hade jag lite väl många:


En ersätter två och då blir det 5. Torde vara perfekt?
Så vad är ditt magic number?
Jag håller med mig själv 2,5 år senare. :D
Troligtvis är 5 optimalt.
 

demondave

Rolex
7-8 st i alla fall. Då hinner man nästan glömma någon, och blir lite sådär nyköpskär när man dammar av den det var längst sedan man plockade fram.

Tar alltid den jag är sugen på för stunden, inga fasta veckodagar eller sånt.
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Var uppe i 15 st. Sålde av 5st då jag upplevde att många förblev oanvända. Just nu 10st.

Med mer än ett dussin fanns det knappt tid till att bära vissa. Med 10 st ligger fortfarande majoriteten i lådan och dammar...vilket jag inte är nöjd med.
Upplever att runt 5-8st skulle vara optimalt. Då kan du rotera igenom alla på en vecka och sedan börja om igen : ) och inte bli förvirrad av vilken som står på tur i rotationen....

Tyvärr beställde jag 2 nya från MKII och dom tar evighet att leverera. Då är jag uppe i 12st igen vilket är för många igen... Blir nya tuffa beslut när dom anländer.

Vill nog fortsätta fokusera på endast kronografer
sizecomp.png

Och den nya Ana digi kronograf som jag är väldigt nöjd med.
tissot.png
 

Torulf

Cartier
5 stycken kan nog täcka mina "behov". Men jag tänker mig gärna mer en summa som jag anser är rimlig att ha klockor för. Sen kan man ibland ha fler billigare och ibland färre dyrare.
 
D

Deleted member 11690

Guest
3+1 :D 3 som roteras under veckan och sedan 1 dressare som man använder vid särskilda tillfällen när finkostymen ska på :) svårt att hålla sig till dock när känslan av ett nyköp är oslagbar och man lider av svår ambivalens när en klocka ska avyttras. Men nån dag kanske :D
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tror också att 3 klockor är optimalt.
1. Bruksklockan (Patek, Rolex, IWC m m )
2. Finklockan (nåt tunt och lite skört, gärna guld och krokodil)
3. Beatern (nåt lite tåligare, vattentätt, ev. quartz)

Visserligen lever jag inte som jag lär då det finns närmare 10 klockor i stallet för närvarande.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: F32

F32

Panerai
2-Faktor
Blir stressad när det är fler än tre i lådan men fem är nog optimalt enligt mig.
1. Vintage (arvegodset)
2. Dykare
3. Dressklocka
4. Chronograph
5. Beater
Eller så skiter man i det och bara kör.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
3, eller eventuellt 4 st tycker jag.
I mitt fall:
1-Fulbeater: Tudor BB? (äger fortfarande ingen)
2-Finbeater: Rolex SD4000 116600
3-Dressare till vardags: Rolex OP 114300
4-Dressare till fest: Rolex DD eller liknande på skinnarmband (äger fortfarande ingen)

Närmast till hands för mig ligger att skaffa en "fulbeater" av något slag. Eventuellt en Tudor BB, men jag är inte helt klar över den saken än.
Längre bort ligger en finare dressare som en DD eller liknande, men det ligger för mig rätt långt bort i tiden. Dels så är det väldigt mycket pengar för väldigt lite handledstid, och dels så funkar min nya OP rätt bra även till finfest.
 

Psykel

Patek
Bokföringen säger 58. Dock finns det ett gäng damur och absolut mindre än hälften funkar tillräckligt bra för att bäras (om dom funkar alls).
Måste inventera vad jag faktiskt bär. Skulle tro att det kanske är omkring 25st, varav omkring 10 får lite mest handledstid.
 
Senast ändrad:

Sjobedan

Rolex
Jag har 4 klockor just nu. Varav två är keepers, en av dessa använder jag aldrig. (för stor och klumpig, men det är den första ''ordentliga'' klockan jag köpte)

Så tre stycken är nog det optimala, men vi får se. I takt med att klockkontot växer lär samlingen också göra det.
 

JesperO

Rolex
det beror ju lite på - om man tycker det är svårt att se klockor i lådan som inte använts på ett tag så skall man nog inte ha så många. Men jag tycker ju fler desto bättre... men behöver inte alltid bära alla klockor för att njuta av dem...
Kommer ofta på mig själv att jag nog kanske vill sälja av några som jag inte använt på länge - jag tar fram dem för att fota dem för en annons och så inser man hur mycket man tycker om dem och så vill man inte sälja...
 

differo

Cartier
JAg kommer aldrig bli en OWG. Som dag- och nattmänniskor är jag 'den andra' sorten. Har kanske 22st just nu (mest är vintage mögel) men tror att 5-6 är sweet spot för faktiskt användning. Får se om jag kan nå dit (dvs bli mogen och sälja saker jag faktiskt inte använder).
 

Psykel

Patek
det beror ju lite på - om man tycker det är svårt att se klockor i lådan som inte använts på ett tag så skall man nog inte ha så många. Men jag tycker ju fler desto bättre... men behöver inte alltid bära alla klockor för att njuta av dem...
Kommer ofta på mig själv att jag nog kanske vill sälja av några som jag inte använt på länge - jag tar fram dem för att fota dem för en annons och så inser man hur mycket man tycker om dem och så vill man inte sälja...
Exakt så jag tänker också! Ofta har jag klickat hem nåt gammalt 100 kronors-vrak från tratten bara för att det varit en fin tavla eller nåt. Jag har absolut inte förskaffat mina 58 klockor för att jag ska bära allihop.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
En optimal samling för mig ser ut så här ;
1. En G-shock,
2. En beater i metall a.k.a SKX eller motsvarande,
3. En dyrare dykare för lättare deskdiving,
4. En dressklocka för formella tillfällen.
 

Yrsnö

Cartier
Just nu har jag 7 klockor varav 2 "dyrare", för mig finns det nog inget optimalt antal. Jag vill ha flera vintage pjäser som inte behöver kosta så mycket men får lite kärlek då och då, sedan 2-3 st lite finare klockor som får merparten av rotationen.

Finns alldeles för mycket kul för att ha ett fast antal platser i klocklådan :)
 
Topp