Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad är "Tropic" för något?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Maxim, 20 maj 2014.

1. Maxim
    Trådstartare

Maxim Stadsbo

Från:
    Lund
    Någon vänlig själv som vill berätta vad Tropic betyder? Har hört den beskrivningen av både stronkar och glas, och eventuellt också urtavlor. Men vad betyder det?

Dykarsjuk gillar detta.
  2. Jakobb

Jakobb Friends of KS

3. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Korta förklaringar:

Tropic när det gäller armband är en typ/märke av armband. I gummi. Som var vanligt på dykarur 'back in the days'.

Det finns både äkta, som är märkta 'Tropic' och som med allting annat som är dyrt i klockvärlden så finns det även kopior, nedanstående ska vara 'äkta':

Tropic när det gäller glas så är det främst, kanske tom. bara, en benämning på olika typer av glas, i plexiglas, som tillverkats av Rolex SA.

Exempel på T19 tropics till Rolex 5513 och 1665:

Dessa finns fortfarande att tillgå som servicedelar.

Slutligen 'Tropic' när det gäller urtavlor så är det en benämning på att urtavlan, eller delar av den - t.ex. subdials, antagit en brunaktig ton, vilket de kan göra under vissa förutsättningar, enligt teorin främst då den utsattes för starkt ljus och viss fukt, vilket var vanligast i tropiskt klimat:

Eftersom snygga tropic-tavlor är relativt ovanligt så driver det priset uppåt i de flesta fall.

Sond, ZQT, J&B och 27 andra gillar detta.
  4. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Bra genomgång!

Uffe och krämbulle gillar detta.
  5. Maxim
    Trådstartare

Maxim Stadsbo

Från:
    Lund
    Tack för genomgången, nu kan jag allt om Tropic :)

per nordström och krämbulle gillar detta.
  6. Uffe

Uffe Biskop

Jag tycker det var bra att du ställde den frågan här. På det här sättet fick många lite intressant info. Jag kan inte tänka mig ett mer relevant sammanhang, om man har frågor som rör klockor, än ett klockforum.

Sent from my iPhone using Tapatalk

WilhelmV, jabla och Pelarn65 gillar detta.
  7. Glidarn

Glidarn Bonde

Du fick med allt på en gång. Snyggt!

krämbulle gillar detta.
  8. snajgel

snajgel Friends of KS

Från:
    stockholm
    Var får man tag på ett schysst 18-19mm tropic band? Behöver inte vara swiss orginal.
    Har för mig att jag läst att banden från Singular är bra, men där ser det bara ut att finnas 24mm i lager.

Mårtenssons ur Brookfield