• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad anses om Dr Watch?

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har aldrig "marknadsfört" mig som varken värderingsman eller liknande. Och som sagt, inget jag heller tar betalt för. Dock har ingen kund som köpt klocka hos oss och haft oturen och blivit av med den nekats ersättning från sitt bolag vid redovisat kvitto och intyg.
Som exempel kan jag berätta om en kund som köpt en helgulds Daytona 16528 utan cert och Box på annat håll. Dock gick klockan dåligt så han lämnade in den på service hos oss. Fick kassakvitto på 5000:- och så långt va allt frid och fröjd. 6 månader senare blir killen brutalt överfallen och rånad på sin Daytona på gatan. Får givetvis problem med försäkringsbolaget då han inte har något cert och box eller papper på att han överhuvudtaget ägt klockan!! Det enda han har är ett Servicekvitto. Då vi bokför alla reparationer så kunde vi nu hjälpa honom i sin kontakt med sitt försäkringsbolag som bad oss verifiera att han ägt och reparerat klockan hos oss. Dom fick också en dagsfärsk värdering på vad liknade klocka skulle kosta att återanskaffa. Killen fick pga detta ut full ersättning och är idag djupt tacksam och glad trots traumat det är att bli rånad! Happy ending!
Låter ju väldigt märkligt. Vanlig hemförsäkring täcker inte det värdet och specialförsäkring kräver intyg vid tecknande, eller du kanske menar att han fick tillbaka 50000kr vilket brukar vara taket på lösöre via hemförsäkringen?
 

DrWatch

Breitling
fast det stämmer ju inte då jag vet att tex både pantbanker samt försäkringsbolag godkänner urmakare och återförsäljares äkthets/värderingsintyg

för övrigt så hade klockan jag svarade på, 1680'n, vad jag förstod, ett äkthetsintyg ifrån kaplans, pratade ens inte om värderingsintyg men det kanske är samma sak hos dem

Klockan ifråga va servad av en urmakare hos Sjöö Sandström som via kontakter också får tag på originaldelar. Intyg från Kaplans fanns inte till denna klocka. Dock till 5512:an finns det intyg från Kaplans. 1680:an kan ha fått bytt tavla och visare vid tidigare service då det inte är en modern "servicetavla". Det va en T swiss T <25 tillverkad före -98. Men det kan mycket väl vara original från -76 också. Även visarna va tritium visare. Får dock in en annan 1680 i likvärdigt skick i mellandagarna. Såld av oss för ca 6-8 månader sedan.
 

DrWatch

Breitling
Tröttsamt att mala på om detta..
Yes. Rekommenderar Kaplans när dom vill ha en ren värdering just av den anledningen. Som dessutom oftast ger ett högre värde än mitt pris på klockan. I mina intyg som följer med klockor jag säljer utan cert har jag inte med något värde. För det gäller inköpskvittot.
 

Samps

Cartier
Har köpt en 116710LN av Dr Watch för en massa år sedan. Smidigt och snabbt skickat till mig med värdefrakt, inga konstigheter.
Köper gärna igen om rätt objekt dyker upp. Håller med om att bilderna är kassa, det positiva är att klockan garanterat ser bättre ut i verkligheten under normalt ljus.
 

DrWatch

Breitling
Har köpt en 116710LN av Dr Watch för en massa år sedan. Smidigt och snabbt skickat till mig med värdefrakt, inga konstigheter.
Köper gärna igen om rätt objekt dyker upp. Håller med om att bilderna är kassa, det positiva är att klockan garanterat ser bättre ut i verkligheten under normalt ljus.

Haha!! När man gör jobb som att hämta intyg från Kaplans åt kunder till självkostnadspris så måste man hålla ner kostnaderna och fotografera med Iphonen! ;-p
 

Lolle

Panerai
Alla svenska försäkringsbolag har rekvisit om värderingsintyg från värderingsman auktoriserad av handelskammaren. Detta är en standardklausul som är införd och i undantagsfall nyttjas detta. Det är generellt sett inga problem att komma med ett intyg från en någorlunda välkänd urmakare - däremot har försäkringsbolaget rätt att neka sådant intyg vilket nyttjas mest ifall det föreligger andra skäl. Alltså helt enkelt ett villkor som finns där för att vid misstanke om oegentligheter kunna ha något att stödja sig på.

Som en gratis tjänst ser jag inget fel i detta, tvärtom, om det framhålls som en värdering som uppfyller alla rekvisit så är det mer tveksamt dock.
 

Samps

Cartier
Alla svenska försäkringsbolag har rekvisit om värderingsintyg från värderingsman auktoriserad av handelskammaren. Detta är en standardklausul som är införd och i undantagsfall nyttjas detta. Det är generellt sett inga problem att komma med ett intyg från en någorlunda välkänd urmakare - däremot har försäkringsbolaget rätt att neka sådant intyg vilket nyttjas mest ifall det föreligger andra skäl. Alltså helt enkelt ett villkor som finns där för att vid misstanke om oegentligheter kunna ha något att stödja sig på.

Som en gratis tjänst ser jag inget fel i detta, tvärtom, om det framhålls som en värdering som uppfyller alla rekvisit så är det mer tveksamt dock.

Man får se till att spara kvittot också, då är det förhoppningsvis inga problem.
 

Lolle

Panerai
Absolut med ett fullgott kvitto så är det inga problem - sedan är det som med allt annat att tillse att man har rätt skydd i förhållande till de värden man har i sin samling.

För att komma tillbaka till on topic förresten så har jag själv ej köpt av Dr Watch, däremot har jag en arbetskamrat som gjort så men som ej finns representerad här. Han är kanske inte superpetig eller superkunnig men han är nöjd med både klocka och service.
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Har bara gott att säga om Drwatch. Har precis haft en klocka på service och är mycket nöjd. Har varit och tittat på klockor vi flertal tillfällen och alltid trevligt bemötande. Bernt är en skön snubbe :)
//Mathias
 
Jag köpte en 16610 av Dr Watch i början av 2013, som han sedan sålde åt mig i september detta år. Lämnade in klockan på torsdagen på försäljningsuppdrag och på tisdagen satt pengarna på kontot enligt ök.

Jag har även köpt min 16618 av Dr Watch, den servades precis innan mitt köp i januari 2015. Efter att ha läst någon tråd/jälmers? här om klockor som inte var servade trots att dom skulle varit det, så valde jag att lämna in den för koll hos ROB.E och det var inga som helst konstigheter! ( No offence Dr Watch :) )

Min syrra har även köpt en Air-King för ett par år sedan som fungerar utan några som helst problem.

Jag har bara positiva erfarenheter och kan lätt tänka mig köpa/sälja av honom igen!

God Jul, nu börjar BingoLotto! :cigar:
 

Figo

Breitling
2-Faktor

Dr watch- Berndt är skittrevlig och sympatisk.
Jag har köpt minst 2 klockor av honom men precis som med alla handlare bedriver han en affärsverksamhet och inte välgörenhet.
Men seriös och kunnig och inte överdrivet dyr heller i jämförelse med många andra handlare.
Avseende poleringar så lämnade en bekant in sin hel gulds Sub på polering hos honom.
Så då bör han ju ha rätt kunskap för att man ska våga chansa där!
 

CLT

Rolex
Dr watch- Berndt är skittrevlig och sympatisk.
Jag har köpt minst 2 klockor av honom men precis som med alla handlare bedriver han en affärsverksamhet och inte välgörenhet.
Men seriös och kunnig och inte överdrivet dyr heller i jämförelse med många andra handlare.
Avseende poleringar så lämnade en bekant in sin hel gulds Sub på polering hos honom.
Så då bör han ju ha rätt kunskap för att man ska våga chansa där!
Förstår inte varför du citerade mig, men.
Han är ju duktig på att förstöra klockor iaf.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Jag har precis hämtat ut en klocka som Dr Watch hjälpt mig med. En Tudor 7016 från 1968. När jag köpte klockan läckte den som ett såll och hade dessutom den nya triplockkronan vilket är helt oacceptabelt på en 68a (kolla skillnaden på bilderna nedan!). Så jag hörde både av mig till @ROB-1832 och @Nymans Ur 1851 för att få hjälp med att få den tät samt byta till twinlockkrona. Nymans svarade via mail att de inte kunde hitta Tudor Submariner 7016 på Tudors hemsida och därför ej kunde hjälpa mig med klockan. Rob däremot sa att de kunde försöka men troligtvis ej kunde hitta delar.

Ok tänkte jag och gav mig på jakt efter krona. @_jonte fixade packningar (stort jävla tack!) och @jakob.dala hade en gammal krona och kronhals (tacksomsatan!) som jag fick byta till mig mot ett gammalt spänne. Rob satte igång, tyvärr pajjade kronan under operation men som jävla tur var så hittade urmakarn där en Twinlock som jag fick köpa (tacksomfan!) men de rapporterade att baklocket gjorde att klockan ändå ej blev tät. Dessutom så var det nåt med kronhalsen som gjorde att kronan stack ut ett par millimeter för långt.

Kuken tänkte jag men den är ändå jävligt snygg och går bra... Vafan gör man då när de två verkstäderna som är auktoriserade för Rolex/Tudor i Stockholm inte grejjar biffen? Jo, man ringer Dr Watch. Hans urmakare svarvade (!!!!!) till kronhalsen så att den gamla kronan passar perfekt och säger sen att glaset är helt fel, det glappar med några millimeter och trillar i princip ut när man vänder klockan upp och ner. Wtf de måste ha glömt det på ROB. Skitsamma, glad är jag som slipper försöka skaffa nytt baklock och har ett glas hemma. Tyvärr var det av den nya kantiga modellen men ett sprillans Rolex-plexi som följt med nån bytesdeal. Efter @Aurums recept tar jag en fil och ger mig på kanten runt om och polerar sen med sandpapper och putsmedel för att få lite doomat utseende. Drar med glaset till Dr Watch och voila! Tryckt till 100 fucking meter ( @yonsson din ISO-certifierings-OCD) och redo för den stundande badsäsongen. Stor fet hiss till Dr Watch som svarvar kronhalsar och upptäcker glappande plexin!


IMG_6346.JPG
IMG_6344.JPG
IMG_6345.JPG
IMG_6348.JPG

IMG_6347.JPG
 

Bilagor

  • IMG_6347.JPG
    IMG_6347.JPG
    101 KB · Visningar: 55
Senast ändrad:

bjrn

Panerai
2-Faktor
Jag har precis hämtat ut en klocka som Dr Watch hjälpt mig med. En Tudor 7016 från 1968. När jag köpte klockan läckte den som ett såll och hade dessutom den nya triplockkronan vilket är helt oacceptabelt på en 68a (kolla skillnaden på bilderna nedan!). Så jag hörde både av mig till @ROB-1832 och @Nymans Ur 1851 för att få hjälp med att få den tät samt byta till twinlockkrona. Nymans svarade via mail att de inte kunde hitta Tudor Submariner 7016 på Tudors hemsida och därför ej kunde hjälpa mig med klockan. Rob däremot sa att de kunde försöka men troligtvis ej kunde hitta delar.

Ok tänkte jag och gav mig på jakt efter krona. @_jonte fixade packningar (stort jävla tack!) och @jakob.dala hade en gammal krona och kronhals (tacksomsatan!) som jag fick byta till mig mot ett gammalt spänne. Rob satte igång, tyvärr pajjade kronan under operation men som jävla tur var så hittade urmakarn där en NOS-Twinlock som jag fick köpa (tacksomfan!) men de rapporterade att baklocket gjorde att klockan ändå ej blev tät. Dessutom så var det nåt med kronhalsen som gjorde att kronan stack ut ett par millimeter för långt.

Kuken tänkte jag men den är ändå jävligt snygg och går bra... Vafan gör man då när de två verkstäderna som är auktoriserade för Rolex/Tudor i Stockholm inte grejjar biffen? Jo, man ringer Dr Watch. Hans urmakare svarvade (!!!!!) till kronhalsen så att den gamla kronan passar perfekt och säger sen att glaset är helt fel, det glappar med några millimeter och trillar i princip ut när man vänder klockan upp och ner. Wtf de måste ha glömt det på ROB. Skitsamma, glad är jag som slipper försöka skaffa nytt baklock och har ett glas hemma. Tyvärr var det av den nya kantiga modellen men ett sprillans Rolex-plexi som följt med nån bytesdeal. Efter @Aurums recept tar jag en fil och ger mig på kanten runt om och polerar sen med sandpapper och putsmedel för att få lite doomat utseende. Drar med glaset till Dr Watch och voila! Tryckt till 100 fucking meter ( @yonsson din ISO-certifierings-OCD) och redo för den stundande badsäsongen. Stor fet hiss till Dr Watch som svarvar kronhalsar och upptäcker glappande plexin!


IMG_6346.JPG
IMG_6344.JPG
IMG_6345.JPG
IMG_6348.JPG

IMG_6347.JPG
Kul inlägg som lite motpol till de negativa.
De auktoriserade verkstäderna kanske är lite hariga när det gäller att svarva till reservdelar, för det är klart att de självklart kan göra sådant också.....föreställer jag mig. Det blir väl som i fordonsverkstaden att ingen kan något annat än byta delen......laga vet de inte vad det är Grattis till fint resultat!
 

Ekstrand

Cartier
Kul inlägg som lite motpol till de negativa.
De auktoriserade verkstäderna kanske är lite hariga när det gäller att svarva till reservdelar, för det är klart att de självklart kan göra sådant också.....föreställer jag mig. Det blir väl som i fordonsverkstaden att ingen kan något annat än byta delen......laga vet de inte vad det är Grattis till fint resultat!

Och det av den enkla anledningen att de alltid ska använda sig utav original delar, annars är de inte auktoriserade så länge till :) Kul att det vart bra, finns några duktiga urmakare i Sverige som tar sig an det mesta :D
 

Samps

Cartier
Jag har precis hämtat ut en klocka som Dr Watch hjälpt mig med. En Tudor 7016 från 1968. När jag köpte klockan läckte den som ett såll och hade dessutom den nya triplockkronan vilket är helt oacceptabelt på en 68a (kolla skillnaden på bilderna nedan!). Så jag hörde både av mig till @ROB-1832 och @Nymans Ur 1851 för att få hjälp med att få den tät samt byta till twinlockkrona. Nymans svarade via mail att de inte kunde hitta Tudor Submariner 7016 på Tudors hemsida och därför ej kunde hjälpa mig med klockan. Rob däremot sa att de kunde försöka men troligtvis ej kunde hitta delar.

Ok tänkte jag och gav mig på jakt efter krona. @_jonte fixade packningar (stort jävla tack!) och @jakob.dala hade en gammal krona och kronhals (tacksomsatan!) som jag fick byta till mig mot ett gammalt spänne. Rob satte igång, tyvärr pajjade kronan under operation men som jävla tur var så hittade urmakarn där en Twinlock som jag fick köpa (tacksomfan!) men de rapporterade att baklocket gjorde att klockan ändå ej blev tät. Dessutom så var det nåt med kronhalsen som gjorde att kronan stack ut ett par millimeter för långt.

Kuken tänkte jag men den är ändå jävligt snygg och går bra... Vafan gör man då när de två verkstäderna som är auktoriserade för Rolex/Tudor i Stockholm inte grejjar biffen? Jo, man ringer Dr Watch. Hans urmakare svarvade (!!!!!) till kronhalsen så att den gamla kronan passar perfekt och säger sen att glaset är helt fel, det glappar med några millimeter och trillar i princip ut när man vänder klockan upp och ner. Wtf de måste ha glömt det på ROB. Skitsamma, glad är jag som slipper försöka skaffa nytt baklock och har ett glas hemma. Tyvärr var det av den nya kantiga modellen men ett sprillans Rolex-plexi som följt med nån bytesdeal. Efter @Aurums recept tar jag en fil och ger mig på kanten runt om och polerar sen med sandpapper och putsmedel för att få lite doomat utseende. Drar med glaset till Dr Watch och voila! Tryckt till 100 fucking meter ( @yonsson din ISO-certifierings-OCD) och redo för den stundande badsäsongen. Stor fet hiss till Dr Watch som svarvar kronhalsar och upptäcker glappande plexin!


IMG_6346.JPG
IMG_6344.JPG
IMG_6345.JPG
IMG_6348.JPG

IMG_6347.JPG
Skönt att det löste sig och grattis till flest svordomar i ett enda inlägg :)!
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Och det av den enkla anledningen att de alltid ska använda sig utav original delar, annars är de inte auktoriserade så länge till :) Kul att det vart bra, finns några duktiga urmakare i Sverige som tar sig an det mesta :D
Visst är det så som du skriver, men när de går bet på reservdelar så kan man tycka att de skulle ha en "oauktoriserad avdelning" för man vill ju fortfarande få igång sina gamla klockor.
 

tissoter

Audemars
Visst är det så som du skriver, men när de går bet på reservdelar så kan man tycka att de skulle ha en "oauktoriserad avdelning" för man vill ju fortfarande få igång sina gamla klockor.
Kanske finns regler för att man inte får ha det? Eller jag vet inte, men skulle kunna tänka mig att det är något sånt.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Och det av den enkla anledningen att de alltid ska använda sig utav original delar, annars är de inte auktoriserade så länge till :) Kul att det vart bra, finns några duktiga urmakare i Sverige som tar sig an det mesta :D
Japp, jag är sjukt nöjd :)
Fattar självklart att det finns krav på AD och att det finns policys för service/delar men tyvärr är detta oftast inget som gynnar vintageälskare. I detta fall är det är bara äkta Rolex/Tudor-delar på klockan. Original i vintgagevärlden betyder inte bara att det är "äkta" från tillverkaren utan att det är precis exakt de delar som satt på klockan när den såldes. I detta fall också med några utbytta och tidskorrekt modifierade delar från rätt tillverkare :D
 

Ekstrand

Cartier
Japp, jag är sjukt nöjd :)
Fattar självklart att det finns krav på AD och att det finns policys för service/delar men tyvärr är detta oftast inget som gynnar vintageälskare. I detta fall är det är bara äkta Rolex/Tudor-delar på klockan. Original i vintgagevärlden betyder inte bara att det är "äkta" från tillverkaren utan att det är precis exakt de delar som satt på klockan när den såldes. I detta fall också med några utbytta och tidskorrekt modifierade delar från rätt tillverkare :D

Exakt! Och då blir det ännu svårare; delarna uppdateras med tiden och dom gamla slutar tillverkas. Just Tudor har ganska snålt med delar tyvärr (vintage dårå) :/
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Jag har precis hämtat ut en klocka som Dr Watch hjälpt mig med. En Tudor 7016 från 1968. När jag köpte klockan läckte den som ett såll och hade dessutom den nya triplockkronan vilket är helt oacceptabelt på en 68a (kolla skillnaden på bilderna nedan!). Så jag hörde både av mig till @ROB-1832 och @Nymans Ur 1851 för att få hjälp med att få den tät samt byta till twinlockkrona. Nymans svarade via mail att de inte kunde hitta Tudor Submariner 7016 på Tudors hemsida och därför ej kunde hjälpa mig med klockan. Rob däremot sa att de kunde försöka men troligtvis ej kunde hitta delar.

Ok tänkte jag och gav mig på jakt efter krona. @_jonte fixade packningar (stort jävla tack!) och @jakob.dala hade en gammal krona och kronhals (tacksomsatan!) som jag fick byta till mig mot ett gammalt spänne. Rob satte igång, tyvärr pajjade kronan under operation men som jävla tur var så hittade urmakarn där en Twinlock som jag fick köpa (tacksomfan!) men de rapporterade att baklocket gjorde att klockan ändå ej blev tät. Dessutom så var det nåt med kronhalsen som gjorde att kronan stack ut ett par millimeter för långt.

Kuken tänkte jag men den är ändå jävligt snygg och går bra... Vafan gör man då när de två verkstäderna som är auktoriserade för Rolex/Tudor i Stockholm inte grejjar biffen? Jo, man ringer Dr Watch. Hans urmakare svarvade (!!!!!) till kronhalsen så att den gamla kronan passar perfekt och säger sen att glaset är helt fel, det glappar med några millimeter och trillar i princip ut när man vänder klockan upp och ner. Wtf de måste ha glömt det på ROB. Skitsamma, glad är jag som slipper försöka skaffa nytt baklock och har ett glas hemma. Tyvärr var det av den nya kantiga modellen men ett sprillans Rolex-plexi som följt med nån bytesdeal. Efter @Aurums recept tar jag en fil och ger mig på kanten runt om och polerar sen med sandpapper och putsmedel för att få lite doomat utseende. Drar med glaset till Dr Watch och voila! Tryckt till 100 fucking meter ( @yonsson din ISO-certifierings-OCD) och redo för den stundande badsäsongen. Stor fet hiss till Dr Watch som svarvar kronhalsar och upptäcker glappande plexin!


IMG_6346.JPG
IMG_6344.JPG
IMG_6345.JPG
IMG_6348.JPG

IMG_6347.JPG

Underhållande läsning. Grymt att allt löste sig så bra!
 

_jonte

Patek
Jag har precis hämtat ut en klocka som Dr Watch hjälpt mig med. En Tudor 7016 från 1968. När jag köpte klockan läckte den som ett såll och hade dessutom den nya triplockkronan vilket är helt oacceptabelt på en 68a (kolla skillnaden på bilderna nedan!). Så jag hörde både av mig till @ROB-1832 och @Nymans Ur 1851 för att få hjälp med att få den tät samt byta till twinlockkrona. Nymans svarade via mail att de inte kunde hitta Tudor Submariner 7016 på Tudors hemsida och därför ej kunde hjälpa mig med klockan. Rob däremot sa att de kunde försöka men troligtvis ej kunde hitta delar.

Ok tänkte jag och gav mig på jakt efter krona. @_jonte fixade packningar (stort jävla tack!) och @jakob.dala hade en gammal krona och kronhals (tacksomsatan!) som jag fick byta till mig mot ett gammalt spänne. Rob satte igång, tyvärr pajjade kronan under operation men som jävla tur var så hittade urmakarn där en Twinlock som jag fick köpa (tacksomfan!) men de rapporterade att baklocket gjorde att klockan ändå ej blev tät. Dessutom så var det nåt med kronhalsen som gjorde att kronan stack ut ett par millimeter för långt.

Kuken tänkte jag men den är ändå jävligt snygg och går bra... Vafan gör man då när de två verkstäderna som är auktoriserade för Rolex/Tudor i Stockholm inte grejjar biffen? Jo, man ringer Dr Watch. Hans urmakare svarvade (!!!!!) till kronhalsen så att den gamla kronan passar perfekt och säger sen att glaset är helt fel, det glappar med några millimeter och trillar i princip ut när man vänder klockan upp och ner. Wtf de måste ha glömt det på ROB. Skitsamma, glad är jag som slipper försöka skaffa nytt baklock och har ett glas hemma. Tyvärr var det av den nya kantiga modellen men ett sprillans Rolex-plexi som följt med nån bytesdeal. Efter @Aurums recept tar jag en fil och ger mig på kanten runt om och polerar sen med sandpapper och putsmedel för att få lite doomat utseende. Drar med glaset till Dr Watch och voila! Tryckt till 100 fucking meter ( @yonsson din ISO-certifierings-OCD) och redo för den stundande badsäsongen. Stor fet hiss till Dr Watch som svarvar kronhalsar och upptäcker glappande plexin!


IMG_6346.JPG
IMG_6344.JPG
IMG_6345.JPG
IMG_6348.JPG

IMG_6347.JPG
Grymt! Kul att det löste seg till slut. Sorry för jag inte hade några tidskorrekta packningar bara... :D
 
Topp