• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad använder ni er GMT till?

IMG_0930.PNG
God helg på er, vänner. Jag har en liten fascination för GMT-klockor, som säkert många andra av er. Jag gillar att de, som regel i alla fall, är lite mer komplicerade än en helt plain klocka, men inte lika busy som exempelvis en kronograf. Som i fallet med kronografer misstänker jag att de flesta, eller åtminstone många, i praktiken inte (eller sällan) har nytta av GMT-funktionen. Funktionen är främst bra att ha i fall att - och estetiskt tilltalande - med andra ord.

Min stilla undran är vad ni använder den för, och om ni inte använder den, vad är den inställd på? Min fråga grundar sig i att jag bor i ett annat land, men i samma tidszon, så jag har inget uppslag på vad jag skulle använda funktionen till. Och de klockor som är mest aktuella för mig har en permanent aktiv GMT-funktion med en tredje eller fjärde hand.
 

Rearden

Cartier
Delar av mitt team sitter på Sri Lanka så jag är inne på att jag behöver en GMT för att hålla koll på när de jobbar och är lediga.. Eller så är det ett svepskäl...
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Mest för att kolla tiden som en vanlig klocka utan GMT funktion, men för att när man väl reser någon gång, så vill man ha koll på den både lokala tiden och tiden hemma i gamla Svedala! Sen så är det ingen hemlighet att en GMT klocka ser jävligt coo :cool: i ut i min mening :p!
 
Endast vid resor. Hemma använder jag det som 24h-visning. Svårt att veta om klockan är 08:00 eller 20:00 här nu under sommarn (samma sak vintertid). ;)
 

UNO

Panerai
Rolex GMT har lagom storlek(40mm) och vridning som går att vrida och det åt båda håll, svåra än så var det inte.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Ingenting, står på svensk tid och ställer om vinter/sommar. Ställde den på UTC en gång men det kändes ovant och fel. Jag behöver ange UTC-tid ibland i mitt arbete men jag bär ju sällan denna numera där. Går som beater/badklocka, den fyller 16 snart och var min första "riktiga" klocka (inte från ny dock), iom det antagligen en keeper tills jag lämnar in för jag vill inte skiljas från den. Kluven, GMT är coolt men lite bökigt att ställa vilket gör att jag håller igång den konstant. Jag har ännu inte lämnat CET-zonen med den. Köper nog inte fler GMT.
IMG_1970.JPG
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Delar av mitt team sitter på Sri Lanka så jag är inne på att jag behöver en GMT för att hålla koll på när de jobbar och är lediga.. Eller så är det ett svepskäl...

Samma sak här, dvs gillar GMT-klockor och jobbar mot Sri Lanka. Problemet är att det diffar +3,5 timmar under sommaren och +4,5 under vintern, vilket vanliga GMT-klockor inte fixar då tim- eller 24-timmarsvisaren hoppar hela timmar. Efter lite efterforskning blev det en Glycine Airman GMT, med en smart steglös (men låsbar) 24-timmars vridring, här inställd på +3,5. När klockan är 18:30 här är den alltså 22:00 på Sri Lanka:
Airman 2014-09-15.jpg


Sen råkade det bli en Sinn 6060 med en intern 12-timmars vridring. Den hade hela timhack men gick bra att ställa mitt emellan, även här +3,5:
6060 - Sri Lanka.jpg


Gillar som sagt GMT-komplikationen, så under ett par veckor hade jag även en S&S Worldtimer av första typen. Den har bara en vanlig 24-timmarsvisare som jag hade synkad med hemmatiden:
SS 2016-07-04 (sol).jpg


Den enda GMT jag har kvar är min Explorer II'a som jag haft i två och ett halvt år nu. Köpt vit men kompletterad med svart tavla. OK, den fixar inte heller halvtimmar, men är perfekt vid resor då den är en äkta GMT, dvs när du reser mellan olika tidszoner kan du flytta timvisaren i entimmashack utan att stoppa klockan. 24-timmarsvisaren står då kvar på hemmatiden:
Rolex E 2016-09-24.jpg

Rolex E 2015-11-14.jpg


Man måste inte ha användning för GMT-komplikationen för att tycka att den är tilltalande. Kommer den sen till praktisk nytta någon gång är det bara en bonus ... ;)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
......
Den enda GMT jag har kvar är min Explorer II'a som jag haft i två och ett halvt år nu. Köpt vit men kompletterad med svart tavla. OK, den fixar inte heller halvtimmar, men är perfekt vid resor då den är en äkta GMT, dvs när du reser mellan olika tidszoner kan du flytta timvisaren i entimmashack utan att stoppa klockan. 24-timmarsvisaren står då kvar på hemmatiden:
........
Äkta GMT? Så fungerar ju min (och väl alla från?) Omega. Bezeln förstås vridbar så man grejar halvtimmar. En för mig självklarhet med en GMT men jag har ju inte upplevt eller satt mig in i något från andra fabrikat. T ex S*S Worldtimer fungerar alltså inte så?
 

KlasK

Cartier
2-Faktor
Samma sak här, dvs gillar GMT-klockor och jobbar mot Sri Lanka. Problemet är att det diffar +3,5 timmar under sommaren och +4,5 under vintern, vilket vanliga GMT-klockor inte fixar då tim- eller 24-timmarsvisaren hoppar hela timmar. Efter lite efterforskning blev det en Glycine Airman GMT, med en smart steglös (men låsbar) 24-timmars vridring, här inställd på +3,5. När klockan är 18:30 här är den alltså 22:00 på Sri Lanka:
Airman 2014-09-15.jpg


Sen råkade det bli en Sinn 6060 med en intern 12-timmars vridring. Den hade hela timhack men gick bra att ställa mitt emellan, även här +3,5:
6060 - Sri Lanka.jpg


Gillar som sagt GMT-komplikationen, så under ett par veckor hade jag även en S&S Worldtimer av första typen. Den har bara en vanlig 24-timmarsvisare som jag hade synkad med hemmatiden:
SS 2016-07-04 (sol).jpg


Den enda GMT jag har kvar är min Explorer II'a som jag haft i två och ett halvt år nu. Köpt vit men kompletterad med svart tavla. OK, den fixar inte heller halvtimmar, men är perfekt vid resor då den är en äkta GMT, dvs när du reser mellan olika tidszoner kan du flytta timvisaren i entimmashack utan att stoppa klockan. 24-timmarsvisaren står då kvar på hemmatiden:
Rolex E 2016-09-24.jpg

Rolex E 2015-11-14.jpg


Man måste inte ha användning för GMT-komplikationen för att tycka att den är tilltalande. Kommer den sen till praktisk nytta någon gång är det bara en bonus ... ;)
Hur kan det diffa halvtimmar mellan tidzonerna? Jag trodde i min enfald att det var hela timmat det ändrades.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Äkta GMT? Så fungerar ju min (och väl alla från?) Omega. Bezeln förstås vridbar så man grejar halvtimmar. En för mig självklarhet med en GMT men jag har ju inte upplevt eller satt mig in i något från andra fabrikat. T ex S*S Worldtimer fungerar alltså inte så?

De flesta klockor, i alla fall billigare, som har en extra 24-timmarsvisare är inte äkta GMT, dvs med kronan utdragen ett hack ställer man 24-timmarsvisaren i hela timhack. S&S Worldtimer är en av dom, men alla som är baserade på t ex ett ETA 2983 lär fungera så.

Hur kan det diffa halvtimmar mellan tidzonerna? Jag trodde i min enfald att det var hela timmat det ändrades.

Det finns ett antal "halvtimmarszoner" och till och med 45-minuterszoner:
https://en.wikipedia.org/wiki/Time_zone
 

Skeeter

Panerai
Kuriosa;
Fram till 1:a Januari 1879 hade vi lokala tidsskillnader i Sverige, t.ex 24 minuters skillnad mellan Stockholm och Göteborg och 45 minuter mellan Haparanda och Strömstad.

Utlösande faktor till att vi gick över till standardtid i hela landet (Stockholmstid) var att man från 1862 kunde åka i ett sträck med tåg från Sthlm till Gbg. Diskussionerna gick heta kring vilken tid som skulle gälla längs banan och i tidtabellen.
Sverige var för övrigt det första landet i världen som lät införa standardtid för hela landet.
 

Skeeter

Panerai
Själv rockar jag två GMT
Oris ProPilot GMT när jag är utomlands vilket är majoriteten av tiden
IMG_0699.JPG


Och favoriten Panerai 029 M när jag är hemma i Sverige för att hålla koll på utlandstiden
IMG_0615.JPG
 

Nero13

Panerai
Jag använder den för det mesta till jobbet. Har mycket kontakt med USA och då är det smidigt att veta vad klockan är innan man ringer. Sen när man är ute och reser men det är inte alls ofta ett par 3 ggr per år :)
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Men för sjutton, 24-timmarsvisaren skall ju vara inställd på GMT/UTC, som ju är den internationellt erkända referenstiden. Det hörs ju på namnet. Vill ni se andra tidszoner finns det world-timers. Man kan ju liksom inte betala massor av tusenlappar för en klocka för att sedan använda den på fel sätt:D

Men allvarligt, jag brukar växla mellan att synka med bekanta i andra tidszoner, och att köra 24-timmarsvisning.

Är man sysslolös på jobbet och är hyfsat lättroad kan man ägna sig åt att vrida GMT-visaren runt runt runt, utan att det påverkar den vanliga tidsvisningen. Det kan man iofs även med en dykarbezel, men risken är att klickandet då irriterar ens medarbetare.

I morgon kommer förretsen min GMT att testas i skarpt läge, då jag beger mig upp i luften.
 
Jag är mest orolig att det skulle kännas irriterande att se en visare som inte fyller någon funktion till slut. Det enda den skulle göra för mig på daglig basis är att vara i vägen (och se fin ut). Men igen - där är man ju med alla komplikationer, förstås.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Jag är mest orolig att det skulle kännas irriterande att se en visare som inte fyller någon funktion till slut. Det enda den skulle göra för mig på daglig basis är att vara i vägen (och se fin ut). Men igen - där är man ju med alla komplikationer, förstås.
Nej, irriterande är det absolut inte och läsbarheten lider inte. Bara bökigare att ställa den. Men det gäller ju att skilja ut GMT-visaren med en färg. Här har t ex Omega tänkt lite fel med senaste Planet Ocean GMT.
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
När jag hittat någon aktie på någon utlandsbörs (hooby handel) jag fastnat för. Brukar jag ställa GMT visaren för att han koll på öppning och stängning av börsen.

Sen är jag mentor åt ett team i Malaysia, så jag måste ha koll på deras lokala tid.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Har den helt enkelt inställd på UTC till jag behöver den på annat sätt tex om jag ska resa. Å andra sidan lär det dröja för jag reser inte i tjänsten och semestrar på Gotland sedan några år tillbaka.
DSC_0380-01.jpeg
 
Topp