Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad använder ni för verktyg?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Dixie, 11 mars 2014.

1. Dixie
    Trådstartare

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Jag har en Oris Divers Date. Bandstiften på den får man knacka ut när man ska byta mellan länk och gummirem. Det krävs en "point" som är ganska lång för att knacka ut stiftet. Jag har "pin removers" för att knacka ut stift i länk men upplever att kvaliteten på dessa gör att de inte är lämpliga att knacka ut bandstiften på Orisen då friktionsrören som klämmer om stiftet gör ett väldans bra jobb.

Vad använder ni för verktyg och framförallt, var har ni köpt dem?

2. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

3. Dixie
    Trådstartare

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Jag upplever att jag måste knacka längre än så... Har ett liknande och den smala delen på pointen är inte lång nog...

4. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Jag behöver inte "knacka" ut stiften på min SUB. Jag trycker ut dom. Har dock svårt att tro att den inte är lång nog för någon klocka.

5. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Har ingen erfarenhet av knackning men jag byter mina med verktygen som Compiss säljer :)

Compiss gillar detta.
  6. Dixie
    Trådstartare

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Har ett sådant verktyg dock inte Bergeon så det kan vara att den har lite längre point. Mina stift trycker man iaf inte ut. Hmm...

7. Dixie
    Trådstartare

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Ok, ett litet återtag på mitt förra svar. Jag käkade lite dunderhonung och kan nu trycka ut dem dock inte tillräckligt långt vilket gör att frågan fortf kvarstår angående längden. (just nu skäms jag lite över mina något extrema tillfälliga svaghet i muskler och sinne)

keroro gillar detta.
  8. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Kan du ta en bild?

9. naggge

naggge Friends of KS

Använd en tång för att dra ut dem den sista biten?

10. Dixie
    Trådstartare

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Tyvärr inte just nu. Det som det hänger på nu är att stiftet fortfarande sitter i själva gummiremmen och ena bandhornet när jag utnyttjat hela pointens längd. Jag behöver helt enkelt en längre. Jag ska kila in om urmakaren på fredag och kolla vad de använder och var jag kan köpa.

11. Dixie
    Trådstartare

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Visst det skulle säkert gå men här är det en fråga om hur hårt/ hur mycket våld man vill använda. Jag vill använda lite...

12. naggge

naggge Friends of KS

Har haft samma modell som du nämner och där använde alltid tång för att få ut sprintarna den sista biten. Du kan ju alltid lägga en kökshandduk eller annan trasa mellan tång och stift om du är rädd att repa stiften eller klockan.

13. Dixie
    Trådstartare

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Ja det alternativet finns ju. Få se vad urmakaren säger annars får det bli tången m ngt skydd i mellan...

14. gustavc

gustavc Stadsbo

Från:
    Örebro bosatt Shanghai
    Hittade denna video:

drygt 8 minuter om hur man byter band på en oris :)

15. Dixie
    Trådstartare

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Jajemen, jag har sett den och det är det där verktyget jag vill ha. Typ en dorn som är lagom lång. Men den bör ju ha en diameter under 2mm tror jag. Har iofs inte mätt. Det är iaf exakt en sådan jag vill ha...

Mårtenssons ur Brookfield