• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad använder ni för verktyg?

Dixie

Audemars
2-Faktor
Jag har en Oris Divers Date. Bandstiften på den får man knacka ut när man ska byta mellan länk och gummirem. Det krävs en "point" som är ganska lång för att knacka ut stiftet. Jag har "pin removers" för att knacka ut stift i länk men upplever att kvaliteten på dessa gör att de inte är lämpliga att knacka ut bandstiften på Orisen då friktionsrören som klämmer om stiftet gör ett väldans bra jobb.

Vad använder ni för verktyg och framförallt, var har ni köpt dem?
 

Boris Balkan

Fark you!
Jag behöver inte "knacka" ut stiften på min SUB. Jag trycker ut dom. Har dock svårt att tro att den inte är lång nog för någon klocka.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Jag behöver inte "knacka" ut stiften på min SUB. Jag trycker ut dom. Har dock svårt att tro att den inte är lång nog för någon klocka.
Ok, ett litet återtag på mitt förra svar. Jag käkade lite dunderhonung och kan nu trycka ut dem dock inte tillräckligt långt vilket gör att frågan fortf kvarstår angående längden. (just nu skäms jag lite över mina något extrema tillfälliga svaghet i muskler och sinne)
 

Boris Balkan

Fark you!
Ok, ett litet återtag på mitt förra svar. Jag käkade lite dunderhonung och kan nu trycka ut dem dock inte tillräckligt långt vilket gör att frågan fortf kvarstår angående längden. (just nu skäms jag lite över mina något extrema tillfälliga svaghet i muskler och sinne)

Kan du ta en bild?
 

naggge

Panerai
Ok, ett litet återtag på mitt förra svar. Jag käkade lite dunderhonung och kan nu trycka ut dem dock inte tillräckligt långt vilket gör att frågan fortf kvarstår angående längden. (just nu skäms jag lite över mina något extrema tillfälliga svaghet i muskler och sinne)

Använd en tång för att dra ut dem den sista biten?
 

Dixie

Audemars
2-Faktor

Tyvärr inte just nu. Det som det hänger på nu är att stiftet fortfarande sitter i själva gummiremmen och ena bandhornet när jag utnyttjat hela pointens längd. Jag behöver helt enkelt en längre. Jag ska kila in om urmakaren på fredag och kolla vad de använder och var jag kan köpa.
 

naggge

Panerai
Visst det skulle säkert gå men här är det en fråga om hur hårt/ hur mycket våld man vill använda. Jag vill använda lite...

Har haft samma modell som du nämner och där använde alltid tång för att få ut sprintarna den sista biten. Du kan ju alltid lägga en kökshandduk eller annan trasa mellan tång och stift om du är rädd att repa stiften eller klockan.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Har haft samma modell som du nämner och där använde alltid tång för att få ut sprintarna den sista biten. Du kan ju alltid lägga en kökshandduk eller annan trasa mellan tång och stift om du är rädd att repa stiften eller klockan.

Ja det alternativet finns ju. Få se vad urmakaren säger annars får det bli tången m ngt skydd i mellan...
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Hittade denna video:


drygt 8 minuter om hur man byter band på en oris :)

Jajemen, jag har sett den och det är det där verktyget jag vill ha. Typ en dorn som är lagom lång. Men den bör ju ha en diameter under 2mm tror jag. Har iofs inte mätt. Det är iaf exakt en sådan jag vill ha...
 
Topp