• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad använder ni när ni ställer in tiden på klockan?

corbendallasx

Friends of KS
Mina går efter min Bulova Precisionist som enligt tillverkaren skall diffa max 10 sekunder på ett år.
Samtliga är dock ställda en kvart för fort eftersom jag är en notorisk sengångare.
Har du kollat hur exakt din Precisionist är? Vill minnas jag läste på nåt HAQ-forum (eller vad det nu heter) att nån var rätt förgrymmad över att Precisionist inte var så där vansinnigt exakt som Bulova påstår. Har själv en men inte testat den.

Själv ställer jag klockan efter G-Shock G Steel som går via radio. Borde vara hyggligt exakt.
Eller datorklockan. Så himla noga är det väl egentligen inte.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Har du kollat hur exakt din Precisionist är? Vill minnas jag läste på nåt HAQ-forum (eller vad det nu heter) att nån var rätt förgrymmad över att Precisionist inte var så där vansinnigt exakt som Bulova påstår. Har själv en men inte testat den.

Själv ställer jag klockan efter G-Shock G Steel som går via radio. Borde vara hyggligt exakt.
Eller datorklockan. Så himla noga är det väl egentligen inte.
Hojz !

Nej det har jag faktiskt inte gjort, vi borde ta och sykronisera våra respektive och så checka av med jämna mellanrum !
Jag återkommer !
 

Aston

Panerai
Jag tycker inte det spelar någon roll vad man ställer mot bara det är något konstant. Jag använder alltid iPaden som konstant. Tittar jag på tv så skilljer det några sek. eller en samsungtelefon. Men jag tror att alla går lika konstant dvs skillnaden är alltid lika stor mellan dem.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag tycker inte det spelar någon roll vad man ställer mot bara det är något konstant. Jag använder alltid iPaden som konstant. Tittar jag på tv så skilljer det några sek. eller en samsungtelefon. Men jag tror att alla går lika konstant dvs skillnaden är alltid lika stor mellan dem.
Näe. Tekniskt sett (och till viss del filosofiskt) så kan aldrig två tidskällor gå konstant lika. Detta har att göra med att de (de digitala) drivs av någon form av kristall som vibrerar i en viss takt. Takten beror bland annat på temperatur och ålder. För att de skall gå någorlunda lika så måste de synkas mot en gemensam källa, tex samma atomur. Sen spelar det väl ingen roll för oss människor för vi ser knappt skillnad på tiden om det diffar mindre än 0,1 sekunder... ;)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Alltid risk för lagg över nätet, så jag ringer alltid fröken Ur! Saknar den gamla rösten dock... :(
Se bara till så att du inte har någon IP-koppling mellan telefonen och Fröken Ur bara, typ om du ringer via IP-telefoni hemma eller via ett modernt mobilnät (som använder IP i sina kablar). :pompus:

Jag säger som gubbarna i Adolphson Falk som sjöng om en rymdresa...
Här svävar jag fritt som i en magisk seans i en högre sfär,
befriad från banden som håller oss kvar i vår lagbundna värld.
Och jag förlänger mitt korta liv, för tiden är relativ.
Jag känner mig yngre för varje sekund som jag svävar här.​

:)
 

Edin

Panerai
Det är likadant med mina ugnar!
Har ny ugn och micro av Miele och de börjar gå olika efter en vecka.. Väldigt irriterande när man har lite OCD :(

Bosch i mormors fall. Känns ju lite små dumt av tillverkarna att sätta in klocka i båda och då speciellt på micron om det nu verkar vara vanligt med att de avviker i gången..
 

Smulan

Rolex
Min gamla Seiko Astron hade tom funktion för Leap sekunderna :happyhappy:
Leap_Second_-_30_June_2015.png
 

Pictor

Audemars
Atomuret i Ulan Bator... Understundom rådfrågar jag Oraklet i Delfi. En koll på en gammal Omega går oxå bra
 

Camo00

Patek
Se bara till så att du inte har någon IP-koppling mellan telefonen och Fröken Ur bara, typ om du ringer via IP-telefoni hemma eller via ett modernt mobilnät (som använder IP i sina kablar). :pompus:

Jag säger som gubbarna i Adolphson Falk som sjöng om en rymdresa...
Här svävar jag fritt som i en magisk seans i en högre sfär,
befriad från banden som håller oss kvar i vår lagbundna värld.
Och jag förlänger mitt korta liv, för tiden är relativ.
Jag känner mig yngre för varje sekund som jag svävar här.​

:)
Touché! :)
 

Nashman

Omega
Nackdelen med frökenur är att man måste scrolla ner vilket jag av någon anledning finner irriterande.
Kör på iphonen eller rl.se + 60sek.
 
Topp