• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad avgör om man betalar tull eller inte?

Hassestek

Breitling
Jag köpte nyss en Seiko skx för runt 1700:- från Creationwatches. När klockan hade kommit så fick jag ett sms från DHL där det stod att jag va tvungen att betala nästan 500:- tull. I stunden var det rätt oväntat för mig då det nästan är en tredjedel av priset på klockan. Efter att jag läst en del på tullverkets hemsida så förstod jag att det inte var några konstigheter. Men det som jag tycker är lite konstigt är att jag har en polare som köpt 2 st klockor från samma ställe som även varit dyrare än min skx. Han har sluppit tull båda gångerna så vart nyfiken på, vad är det som påverkar vem som behöver betala tull? är det bara tur? kan man göra nått för att slippa det? (kan va rätt skönt att veta vad priset på klockan egentligen blir ;).)
 

Subby

Rolex
Det är mot regelverket att diskutera huruvida man slipper betala tull och moms då det även är mot lagen. Enda du kan göra för att slippa betala tull och moms är att handla inom EU. Med andra ord så ska du alltid räkna med +25%+någon hundring extra när du handlar utanför EU-området så du kanske slipper bli överraskad nästa gång. ;)

Av egen erfarenhet så har jag märkt att tullverket har blivit noggrannare när det gäller just Creationwatches på sistone och även företaget som brukade skriva lägre värde på paketet förmedlar nu det fulla värdet.
 
Du behöver alltid betala tull och moms(förutsatt vissa värden), men det är slumpen som avgör om en tullare norpar ditt packet på terminalen för att värdera ditt paket. Att det skulle finnas någon i det här landet som vet hur man själv deklarerar införseln i efterhand tvivlar jag på. Bara att tacka och ta emot när man väl slipper. Själv kom jag undan med ett par tofflor från Kina! Värde? 20 riksdaler kanske? :rolleyes: 2200kr får ändå anses vara ett ok pris. Inget att gräma sig över imo!


Det är mot regelverket att diskutera huruvida man slipper betala tull och moms då det även är mot lagen. Enda du kan göra för att slippa betala tull och moms är att handla inom EU. Med andra ord så ska du alltid räkna med +25%+någon hundring extra när du handlar utanför EU-området så du kanske slipper bli överraskad nästa gång. ;)

Av egen erfarenhet så har jag märkt att tullverket har blivit noggrannare när det gäller just Creationwatches på sistone och även företaget som brukade skriva lägre värde på paketet förmedlar nu det fulla värdet.
Kan inte se att det skulle strida mot forumsreglerna? Inte heller är det olagligt att diskutera den här frågan, som tur är. :)

Moms får man allt betala även inom EU, även om pengarna inte nödvändigtvis hamnar i den svenska skattekistan. Ber om ursäkt för nit-pickandet! :bag:
 

Husse

Patek
Köpte två prylar från USA och fick betala moms och tull på dessa.
Efter ca två veckor gick frugans pryl sönder, vi mejlade leverantören, sen hörde vi inget mer.
Tre veckor senare kom en helt ny sån här pryl hem. På paketet stod det sparepart, på denna kom inga propåer om vare sig moms eller tull.
Hört andra som säger att reservdelar är det magiska ordet för att slippa avgifter. Nån som vet mer?
 

robyl

Omega
Man ska alltid betala moms när man köper något utanför EU om just klockor är tullberättigande det vet jag inte. Har köpt mycket hobbyprylar utanför EU och just hobbygrejer slipper man betala tull för. Det är inte så att någon tullare står och tittar efter några paket utan detta sköter de stora fraktbolagen om de har ett gott samarbete med Posten.
De gånger som mina paket har fastnat i nätet så har det ingen betydelse vilket värde som står på paketet utan man får styrka värdet med inköpskvittot och betala moms utifrån det. Sedan brukar man åka på en administrativ avgift och ny frakt inom Sverige.
Mina hobbyprylar har ju inte betingat några större värden men jag brukar alltid räkna med ett påslag på 30% och sedan bedöma om det är lönsamt.
 

Glusch

Cartier
Nu har det ju redan beskrivits hiskeligt bra här, men tänkte att jag kunde försöka stapla upp det ändå:

  • Tullavgift på varor köpta utanför EU som ej är en försändelse av ringa värde (<1500kr)
  • Moms på 25% på allt som köps från utlandet
  • Pakethanteringsavgift som företaget som hanterar ditt paket (t ex DHL eller Schenker) kan ta ut. Kan bero på vikt och/eller storlek.
Se även här för en liten guide.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Jag köpte nyss en Seiko skx för runt 1700:- från Creationwatches. När klockan hade kommit så fick jag ett sms från DHL där det stod att jag va tvungen att betala nästan 500:- tull. I stunden var det rätt oväntat för mig då det nästan är en tredjedel av priset på klockan. Efter att jag läst en del på tullverkets hemsida så förstod jag att det inte var några konstigheter. Men det som jag tycker är lite konstigt är att jag har en polare som köpt 2 st klockor från samma ställe som även varit dyrare än min skx. Han har sluppit tull båda gångerna så vart nyfiken på, vad är det som påverkar vem som behöver betala tull? är det bara tur? kan man göra nått för att slippa det? (kan va rätt skönt att veta vad priset på klockan egentligen blir ;).)
Du ska inte göra något annat än att betala tullen! Reglerna kring vad som tullas/från vilka länder tull tillkommer är solklara (om man vet att de finns dvs)
 

Hassestek

Breitling
Du ska inte göra något annat än att betala tullen! Reglerna kring vad som tullas/från vilka länder tull tillkommer är solklara (om man vet att de finns dvs)

Har absolut inge problem med att betala tullen och som jag skrev så förstår jag att det inte är några konstigheter med att betala tull. frågan var däremot vad som avgör varför vissa inte betalar tull och varför vissa gör det. frågade mest av nyfikenhet inte för att försöka hitta något kryphål.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Har absolut inge problem med att betala tullen och som jag skrev så förstår jag att det inte är några konstigheter med att betala tull. frågan var däremot vad som avgör varför vissa inte betalar tull och varför vissa gör det. frågade mest av nyfikenhet inte för att försöka hitta något kryphål.
Går att komma runt detta hyfsat enkelt :)
 

hd1

Omega
2-Faktor
Beställde också en SKX från CW, i januari. Fick också betala moms och tull, inga konstigheter :)
 

Wheelie

Cartier
Även jag köpte en klocka som present till min son på CW för ungefär samma pengar som din kostade och även jag fick pröjsa ca 500+ kronor - Jag tror att DHL idag är mycket "duktigare" på att följa reglerna nu än bara för några år sedan, i alla fall fick jag den känslan när jag kollade på nätet att de som beställt nyligen fått betala moms och tull.....men de som beställt förr ofta "klarade" sig.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Nu har det ju redan beskrivits hiskeligt bra här, men tänkte att jag kunde försöka stapla upp det ändå:

  • Tullavgift på varor köpta utanför EU som ej är en försändelse av ringa värde (<1500kr)
  • Moms på 25% på allt som köps från utlandet
  • Pakethanteringsavgift som företaget som hanterar ditt paket (t ex DHL eller Schenker) kan ta ut. Kan bero på vikt och/eller storlek.
Se även här för en liten guide.

Tänk också på att momsen läggs på det deklarerade totalbeloppet inkl fraktkostnad. För småsummor (typ ett par hundra) från tex japan så har har alltid sluppit moms och tull, men jag har aldrig försökt undvika den. Min rekommendation är att handla inom EU om det gäller större summor, moms och tull äter ofta upp marginalen.. Plus att EU-lagstiftningen kan komma till hjälp vid reklamationer.
 
Topp