• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad avskyr du mest på en klocka?

carlanton

Audemars
Jag har massa pet peeves som jag absolut inte kan komma över. Små detaljer som direkt förstör en klocka. Typ:

1. Dag och datum-visning (förutom Rolex, såklart). Det går bara inte...
2. Orange och blå urtavlor. Ännu värre med matchande nato...
3. Romerska siffror på urtavlan.
4. GMT-visning (förutom Rolex, såklart).

Vad är dina?
 

Pleximannen

Cartier
Djurmönster (orm, leopard etc)
Guld med diamanter.
Gimmickprylar i allmänhet (tänk IWC och Top Gun plus deras nya datumfönster, Jaeger och Navy Seals, etc)
 

David

Bödeln
Lätt! Utan inbördes ordning:

  • Tantguld
  • Rostiga visare, fuktskadade tavlor och sprucken lysmassa (kallas även "vintage", lipstick on a pig säger jag)
  • Patek Philippe
  • Rolex med datum men utan bubbla
  • Mesh
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Originalarmbandet på 90-tals omega Smp, äh, flexlänk och sån där ankarlänk på klockor . Mest armband alltså .
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Åh, min favorittråd! Saker jag tycker är okul till svårt okul;

  • Guldvisare och -index på stålklockor
  • Tavlor i samma färg som boettmaterialet på klockor utan länk
  • Romerska siffror
  • Helpolerat
  • ...och ännu jävla mer helpolerade boetter (tänk moderna Rolex) till helt eller delvis borstade länkar. WTF?!
  • Rätt Rolexspecifikt; oyster+räfflad glasring / jubilee+slät glasringring - samt jubilee på sportmodeller
  • Tvåton är för det mesta rysligt fult, speciellt ju guldigare guldet är
  • Omegameshet på Speedmaster
  • billiga kroko-/alligatorband
  • matchy-matchy
  • för tjocka band till smäckra klockor
Hög risk för påfyllning här...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fick tänka till ganska bra, då det oftast handlar om dåliga kombinationer vilket någon nämnde.

* Integrerade länkar så man inte kan ha valfritt band
* Ej borrade bandhorn på dykare
* He valve
* Glasbaksidor till fula urverk
* Tachymeter-vridringsinlägg.
* Bandbredder över 22mm
* Skelettvisare
 

morrism

Audemars
•För stora lumekluttar på tavlan (gamla omega seamaster)

•Omega seamaster

•Orangea eller gula eller full lume tavlor
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
  • Tvåton är för det mesta rysligt fult, speciellt ju guldigare guldet är

rare-auction-of-audemars-piguet-s-royal-oak-models-by-antiquorum-2.620.316.s.jpg

1228186925516064649.JPG

Audemars-Piguet-Royal-Oak-Tantal1.jpg
 

Hubbatix

Cartier
Såhär på rak arm:

  • I princip hela Rolex sortiment av idag. Möjligtvis undantaget Explorer II.
  • Datumfönster där man även ser gårdagens och morgondagens datum.
  • Diamanter och sånt skit.
 

DrDre

Patek
Nu jävlar ska här gnällas! Jag gillar inte:
1) Armband som är specialanpassade till boetten. Då måste man köpa märkesarmband som är överprisade och så begränsar det utbudet och för eller senare försvinner de ur sortimentet.

2) Datumfönster som sitter vid kl 4 och kl 5 och där man inte bemödat sig med att ändra vinkeln på siffrorna, utan de lutar lite eftersom datumskivan egentligen tagits fram för ett datumfönster vid 3. Det ser billigt ut och passer inte på en klocka som kostar lite mer.

3) Samma som Mikael Englund ovan, dvs tjocka sportklocksband till mindre klockor. Tex en Daydate eller ännu mindre på en rem som är tjock och/eller inte smalnar av ordentligt blir inte alls bra.

4) Löjligt höga servicekostnader och policies som gör att man inte tar bra hand om lite äldre klockor.

5) Stift istället för skruvar på lite kraftigare länkar. Visst det spara några kronor, men är ju i alla avseenden sämre, så om man ska ta lite mer betalt för en klocka så är det inte acceptabelt.

6) Diamanter som index på urtavlan. Funkar helt enkelt inte för mig.

7) Fake patina, dvs nya klockor med gulfärgade index och visare.

8) Temaklockor och limited editions blir sällan bra. Top gun IWC och 40 olika Ltd Editions av Speedmasterna är svåra att tycka om.

9) Extremt överarbetade high-tech sportklockor. Till en viss nivå kan det vara rätt coolt men om det går för långt, som vissa av de extremare Hublot, Zenith och AP, och klockan mer ser ut som 50 mm mekano på handen, så funkar det helt enkelt inte.
 

maxmol

Panerai
Svårt, eftersom det verkligen hänger på detaljerna. Men jag hatar gimmick klockor särskilt nya "ryska armé ur". Eller tex SMP älskar jag men klarar inte av när det är en 007 motvikt på dem.
 

frere

Audemars
2-Faktor
2) Datumfönster som sitter vid kl 4 och kl 5 och där man inte bemödat sig med att ändra vinkeln på siffrorna, utan de lutar lite eftersom datumskivan egentligen tagits fram för ett datumfönster vid 3. Det ser billigt ut och passer inte på en klocka som kostar lite mer.

+1! Vet inte hur många klockor jag ratat pga detta.

Den värsta styggelsen är dock datumfönster som visar tre dagar samtidigt. Sen när blev datumhjul så snygga att urtavlor måste skeletteras för att visa dem? Dessutom blir klockan omöjlig att använda den sista dagen i alla månader utan 31 dagar...
 
Topp