• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad bär du för klocka och var gjorde du lumpen?

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
KA1 Vaxholm, Minpluton Mul-17 1987-88
Då Casio dykare, idag IWC 3536
bild-7.jpg
 

Hubbatix

Cartier
Maskinapa/TKSP-skytt på Stridsbåt 90H vid Amfibiekompaniet på KA1 i Vaxholm -97.

Uppväxt på Värmdö så det låg nära till hands. :)

6105-lins1-2.jpg


Numera underhåller jag färdigheterna inom Hemvärnet som KSP58-skytt.

DSC_0114_zpsafcc672d.jpg


Dagens dinka:
DSC_0254_zps29f129a1.jpg
 

Snårtas

Rolex
masterkiller skrev:
Gjorde lumpen på I1 Kungsängen och muckade väl typ 95' och kommer inte ihåg vilken dinka jag hade, kanske en Aqualand av något slag eller Casio dykare, eller kanske en Sector...
Skyddstekniker, Totalförsvarets Skyddsskola, Umeå och I1 94-95. Vi kan mycket väl ha träffats, masterkiller!

Då hade jag konfirmationspresenten, en Certina DS i titan och gulddouble...

Idag kör jag den här...
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    210.8 KB · Visningar: 334
C

Crowolf

Guest
Spelade Allan på mönstringen -85 och blev således hemskickad med en frisedel.
Och en tom arm när jag jobbar...




Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1365523393.360433.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1365523393.360433.jpg
    96.3 KB · Visningar: 284

Bolio

Panerai
F7 Såtenäs FBJS muck 93

Blir det nån Svensk frivillig styrka om dåren trycker på knappen blir det nog mer övertalning hemma vid än om man ska införskaffa nått nytt på armen om man ska få åka dit.

Idag bär jag Panna 161.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
PB Svep i flottan 86-87. Berga, Karlskrona men mest ombord och till sjöss. Hade då en Certina vill jag minnas. Har bytt upp mig sen dess, tycker jag iaf.

20120425_105036.jpg
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Lumpen? Det fanns ingen tid till att rycka in på jägarskolan i Kiruna så det blev till att totalvägra. Det ansågs då (70-talet) att vara väldigt suspekt men jag jobbade å slet som kock tjänade mina egna pengar och betalade skatt. De som bodde hemma hos mor & far gjorde lumpen;)
Nu för tiden är det frivilligt att leka soldat i Sverige och det kan jag tycka är bra, de motiverade kan utbildas och göra en insats i oroshärdar osv. Undrar just hur många OMOTIVERADE ynglingar som gjorde lumpen på 60-70-80-90-talet bidragit till någon betydande försvarsinsats för Svea Rike.
[img]http://i1077.photobucket.com/albums/w474/wayneswe/2013-04-09185327_zpsb17e3d08.jpg[/img]
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag fattar inte riktigt frågan tror jag, men jag gjorde lumpen som strf90-förare på P4. Har massa olika klockor och har även kvar den jag hade i lumpen;
IMG_2745_232IMG_2745.jpg
 

Barda

Cartier
Gjorde inte lumpen, åkte skateboard och skidor istället! Bästa valet någonsin. Då iallafall, tillbaka tittat så skulle Erik mått rätt bra av att få lite disciplin. Klockan?
En Certina Nordic från milleniumskiftet som tyvärr tappades efter en dyblöt kväll i val d'isere. Pubertalt? Det är bara förnamnet...
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
F4 Östersund. Då bar jag den här. Kvar än idag. Muckade 04.
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1365536745.535727.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1365536745.535727.jpg
    73.7 KB · Visningar: 267

trumpetera

Panerai
AMP (Arméns Musik Pluton) 1990. En provspelning räddade mig från att bli KB i Boden....! Musikman Trumpet i Bb hette det på inkallelseordern.
Armeacutens_Musikkaringr_zpsf512ffbd.jpg




Hade den här på mig dom där 10 månaderna.
DSC00028.jpg



Hade verkligen skitkul, och lärde mig mer om sängbäddning och skoputs (få till lackskofinnish på paradkängor med Kiwi Paradegloss, spott och en gammal t-shirt), än vad jag egentligen vill minnas....

Vad sängbäddningen anbelangar, skulle nog min fru hävda att jag glömt alltihop. Och skor har hon nog inte sett mig putsa särkillt ofta. Men lirar trumpet gör jag alltjämt!
 

MJ24

Patek
2-Faktor
E-grupp på A9 Kristinehamn 87-88 vilket innebar ca 6 månader i skogen nonstop tillsammans med diverse infanterisluskar från I16, I3, P4, P9 och annat! :mrgreen:
Klockan minns jag inte hur väl jag än försöker, men nu sitter Panerai 359 som klistrad.

pam2.jpg
 

JohanHLM

Rolex
Davvan skrev:
Bassäk. Berga - 96, fullärd efter 4 dagar, spenderade resterande 11 mån och 26 dagar i franska alperna!

Krigarklockan!!!

Verkar finnas en del likheter mellan oss.
Skulle också ligga inne som Bassäk i Karlskrona -03 men om jag inte missminner kom jag därifrån en dag snabbare än dig :lol:
Denna sitter för övrigt på armen idag :)
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    744.6 KB · Visningar: 242

Sputniq

Panerai
Gjorde? Gör! Är för närvarande i Finland på Kustjägarkompaniet och muckar i december. Fick för övrigt den gröna baretten igår efter 70 km marsch med 30 kg på ryggen ;) Klockan som "sportas" nu:
rNXPj0X.jpg


Klockan som på allvar ska börja användas när jag kommer hem:
xNwk1TR.jpg
 

Dawsss

Omega
Gjorde? Gör! Är för närvarande i Finland på Kustjägarkompaniet och muckar i december. Fick för övrigt den gröna baretten igår efter 70 km marsch med 30 kg på ryggen ;) Klockan som "sportas" nu:
rNXPj0X.jpg


Klockan som på allvar ska börja användas när jag kommer hem:
xNwk1TR.jpg
Kul! Grattis ! Jag vet hur det känns i fötterna idag .
 

Jens

Greedo
De tyckte inte var lämpligt att jag gjorde lumpen. Rent fysiskt så var det inga problem, det va nåt annat de hade problem med:)
Slipp mig då sa jag och gick därifrån. Det måste varit runt 1990.


J
 

Jonte73

Audemars
Markstrid Ka5 Alnö kompani 1993, nedlagt vapenslag dessvärre.
eny6agu6.jpg

Hade en gammal Timex som tyvärr försvann i djupet utanför Landsort. Idag denna bl.a.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Sjökrigsskolan i Roslags-Näsby -75. Ansvarig för båtcentralen. Har aldrig varit så brun som den kanonsommaren, så det kändes som en dåligt betald semester. Hade nog en första generationens Certina DS då, men nu är det den här som oftast gäller:

BJU0JXX.jpg
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Kosta skjutfält, på Marinbasen idag känt som helvetet. Har få gånger i mitt liv frusit så mycket eller varit så blött som jag har varit där.

Själv ryckte jag in för snart tre år sedan, tjänstgör fortfarande som sjöman på 1. Ubåtsflottiljen. Flertalet klockor har använts, men nu är det min expy1 som får mig att komma i tid.
IMAG0320_zpsac6f7b6e.jpg
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
De tyckte inte var lämpligt att jag gjorde lumpen. Rent fysiskt så var det inga problem, det va nåt annat de hade problem med:)
Slipp mig då sa jag och gick därifrån. Det måste varit runt 1990.


J
Du menar att de tyckte du var för knäpp för att göra lumpen? Säger en del med tanke på knäppskallarna man träffade där :)

GB stab/u-plats P18 86/87. Hade en fejk18038 sertidial som polarens farsa köpt under FN-tjänst.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
I21 muckade -88 eller -89. Då bar jag ett ryskt fickur som aldrig verkade gå på samma tid som befälens. Hur mycket det än synkades. Numera farfars gamla Memovox.
 
Topp